Model van een hengst

anoniem, 1819

Getuigd uitgehold blokmodel van een eenmast overnaadse platbodem, incompleet. Het model heeft een dek en een kajuit, waarvan het dak weggenomen kan worden. De kajuit is van binnen geheel beschoten en heeft een roef en een pyramidevormig deklicht bovenop; achter de kajuit een kuip en zeer klein achterplecht. De boeg is spits met sterk vallende, rechte voorsteven. Spits achterschip, breed roer met houten helmstok. De zeeg loopt op naar voren, geen barkhout, zwaarden. Het model heeft een braadspil, dekluiken, een boothaak, een handpomp en een roeiriem. Het heeft een gaffeltuig met zeilen en boegspriet; overloop voor de grootschoot op de achterplecht.

  • Soort kunstwerkscheepsmodel, pronkmodel, volmodel
  • ObjectnummerNG-MC-676
  • Afmetingencapsule: hoogte 92 cm x breedte 87 cm x diepte 23 cm, model: hoogte 85,3 cm x lengte 81 cm x breedte 18 cm
  • Fysieke kenmerkenhout, messing, lood, mica, touw en textiel

anonymous

Model of a Hengst

Rotterdam, 1819

Inscriptions

  • inscription, on the rudder:ROTTERDAM / 1819

Provenance

...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883

Object number: NG-MC-676


Entry

Rigged, hollowed-out wooden block model of a single-masted, clinker-built, flat-bottomed vessel with sails, mounted on a stand.

The model has one deck and a cabin, of which the roof can be removed. The cabin is completely panelled and has one octagonal and one pyramid-shaped deck light on top. Behind the cabin is a cockpit and a tiny afterdeck. The bow is pointed with a straight, steeply raking stem. The pointed stern is fitted with a broad rudder with a wooden tiller. The sheer rises at the bow. The model has leeboards and is fitted with a windlass, hatches, a hand pump, a boat hook and one oar. It has a gaff-rig with sails and a bowsprit. There is a deck horse for the main sheet on the afterdeck.

A ‘hengst’ of this type was used as a ferry for the Dutch royal family at the Strijense Sas and the Hollands Diep.1J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 676. They were often used as ferries: the oldest reference to a hengst dates from 1711, when the Dutch prince Johan Willem Friso drowned while crossing the Hollands Diep in one.

This model differs significantly from the descriptions made by Petrejus2E.W. Petrejus, Oude zeilschepen en hun modellen, Bussum 1971, p. 250. and Van Beylen.3J. van Beylen, ‘De hengst’, Jaarverslag Vereniging Nederlands Historisch Scheepvaartmuseum (1982), pp. 30-36. The model was exhibited in London at the International Ship Model Exhibition of 1882.4Catalogue of the International Ship Model Exhibition, exh. cat. London (?) 1882, no. 180.

Scale unknown.


Literature

J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 676; Catalogue of the International Ship Model Exhibition, exh. cat. London (?) 1882, no. 180; E.W. Petrejus, Oude zeilschepen en hun modellen, Bussum 1971, p. 250; J. van Beylen, ‘De hengst’, Jaarverslag Vereniging Nederlands Historisch Scheepvaartmuseum (1982), pp. 30-36


Citation

J. van der Vliet, 2016, 'anonymous, Model of a Hengst, Rotterdam, 1819', in J. van der Vliet and A. Lemmers (eds.), Navy Models in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/20053896

(accessed 8 December 2025 19:53:34).

Footnotes

  • 1J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 676.
  • 2E.W. Petrejus, Oude zeilschepen en hun modellen, Bussum 1971, p. 250.
  • 3J. van Beylen, ‘De hengst’, Jaarverslag Vereniging Nederlands Historisch Scheepvaartmuseum (1982), pp. 30-36.
  • 4Catalogue of the International Ship Model Exhibition, exh. cat. London (?) 1882, no. 180.