Model van een polakker

anoniem, ca. 1815 - ca. 1850

Gepolychromeerd, getuigd spantmodel van een driemaster. Het model heeft drie dekken waarvan delen verwijderd kunnen worden: onderdek, hoofddek en campanje boven de kajuit. Het schegbeeld is vervangen door een vergulde knop, aan weerszijden van de scheg een gouden slang. Gewrongen spiegel, hol wulf, hek van een verdieping versierd met pilasters, het opschrift, lofwerk, wapentrofeeën aan het Rijkswapen; geen zijgalerijen, de zijden versierd met trofeeën; recht roer met vierkante roerkoning, stuurwiel achter de bezaansmast. Het model heeft een anker, een kaapstander en de kajuit is beschoten; reling met netten op galjoen en campanjedek. De zeeg loopt op naar beide uiteinden, twee barkhouten en een reehout; meanderband tussen reehout en barkhout. Gepiekt rondspant. De grote rust en bezaansrust zijn doorlopend. Driemast polakkertuig met zeilen en enkele eigenaardigheden: de kruissteng van de bezaansmast heeft een oud, rond ezelshoofd, de bezaansmast heeft een roede.

  • Soort kunstwerkscheepsmodel, pronkmodel, volmodel
  • ObjectnummerNG-MC-674
  • Afmetingenhoogte 106 cm x lengte 141,5 cm x breedte 48,4 cm
  • Fysieke kenmerkenhout, messing, touw en textiel

anonymous

Model of a Polacre

Netherlands, c. 1815 - c. 1850

Inscriptions

  • inscription, on the stern:DEDALUS

Conservation

  • Ab Hoving, 1994: cleaned; rerigged; retouched

Provenance

...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883

Object number: NG-MC-674


Entry

Polychromed and rigged wooden frame model of a three-masted ship with sails, mounted on a stand.

The model has three decks: lower deck, upper deck and a poop above the cabin – of which parts can be removed. The figurehead is replaced by a gilt button, a gilt serpent on either side of the beakhead. The stern has a round tuck and a hollow counter. The single-storey taffrail is decorated with pilasters, the ship’s name, foliage, martial trophies and the coat of arms of the Kingdom of the Netherlands. The sides of the poop are decorated with trophies. Below the stern a straight, square-headed rudder is indicated. A steering wheel is fitted behind the mizzen. The model has one anchor and one capstan, and the cabin is panelled. The sides of the railing are decorated with a geometric motif and have netting on the beakhead and a poop. The sheer rises towards both ends, the model has two wales and a sheer rail, and a wriggle between sheer rail and upper wale. The hull is S-bottomed and is painted white below the waterline. The main and mizzen channels are continuous. The model has a three-masted polacre rig with sails, which has some peculiarities: the mizzen topmast has an old-fashioned rounded cap and the mizzen has a lateen yard. The model flies three Dutch tricolours and a green-white flag in the mainmast.

The coat of arms helps to date the model after 1815. A Daedalus was registered in Lloyds’ Register of Shipping of 1819,1Committee of Lloyd’s Register, Lloyd’s Register of Shipping, London 1819. as having been built in Emden, Germany in 1806 as a single-decked schooner. It sailed on the London-Amsterdam and London-Bremen routes. The ship was registered as a galliot in 1809, as a ship in 1810, as a galliot again in 1811 and as a schooner in 1816.

Scale unknown.


Literature

Committee of Lloyd’s Register, Lloyd’s Register of Shipping, London 1819; J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 674; L.G. Carr Laughton, Old Ship Figure-Heads and Sterns, London/New York 1925, p. 215; A.J. Hoving, ‘Restoration of Two Dutch Ship Models with Thoughts on Ethics and Practice’, Nautical Research Journal 43 (1998), no. 1, pp. 18-27


Citation

J. van der Vliet, 2016, 'anonymous, Model of a Polacre, Netherlands, c. 1815 - c. 1850', in J. van der Vliet and A. Lemmers (eds.), Navy Models in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/200315862

(accessed 10 December 2025 13:15:53).

Footnotes

  • 1Committee of Lloyd’s Register, Lloyd’s Register of Shipping, London 1819.