Aan de slag met de collectie:
Model van een wagentje voor touwslaan
anoniem, anoniem, ca. 1800 - ca. 1825
Wagentje voor het touwslaan, bestaande uit een messing frame op wielen, voorzien van een raderwerk. Het grote wiel van het raderwerk staat in de lengterichting opgesteld en heeft een groot aantal in concentrische cirkels aangebrachte gaten voor steunen, waarop touw wordt opgerold. Het wagentje heeft slechts één draaihaak.
- Soort kunstwerkdemonstratiemodel
- ObjectnummerNG-MC-60
- Afmetingenhoogte 14,8 cm x breedte 16,6 cm x diepte 12,5 cm
- Fysieke kenmerkenmessing en ijzer
Identificatie
Titel(s)
Model van een wagentje voor touwslaan
Objecttype
Objectnummer
NG-MC-60
Beschrijving
Wagentje voor het touwslaan, bestaande uit een messing frame op wielen, voorzien van een raderwerk. Het grote wiel van het raderwerk staat in de lengterichting opgesteld en heeft een groot aantal in concentrische cirkels aangebrachte gaten voor steunen, waarop touw wordt opgerold. Het wagentje heeft slechts één draaihaak.
Onderdeel van catalogus
Vervaardiging
Vervaardiging
- modelmaker: anoniem, Nederland
- modelmaker: anoniem, Verenigde Staten van Amerika
Datering
ca. 1800 - ca. 1825
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
messing en ijzer
Afmetingen
hoogte 14,8 cm x breedte 16,6 cm x diepte 12,5 cm
Toelichting
Dit wagentje werd gebruikt voor het slaan van 'gelijkdragtig' touwwerk, waarbij de spanning van alle garens gelijk is. Volgens Obreen was dit apparaat van Noord-Amerikaanse oorsprong. In Engeland werd het 'equalizing machine' genoemd. In 1823 correspondeerde de Nederlandse consul-generaal te Londen, William May jr., hierover met zijn broer Job Seaburne May, directeur van de Marinewerf te Rotterdam. De Engelse marinewerf te Chatham schafte in 1810-1811 een aantal van dit soort wagens aan bij de firma Maudslay, maar hun ontwerper is niet bekend.
Dit werk gaat over
Onderwerp
Verwerving en rechten
Copyright
Herkomst
...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883
Documentatie
Jonathan G. Coad, The Royal Dockyards 1690-1850, Brookfield 1989, p. 219-221, afb. 175, 177.
Gerelateerde objecten
Gerelateerd
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!
anonymous, anonymous
Model of a Cart for Rope Making
Netherlands, United States of America, c. 1800 - c. 1825
Provenance
...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883
Object number: NG-MC-60
Entry
Model of a cart for ropemaking, consisting of a brass frame with a gear train, on four wheels. The large wheel of the gear train, set longitudinally, has a large number of holes in concentric circles for supports on which a rope can be coiled up. Just one whirl is mounted on the cart.
The identification of the model is based on elimination. This cart was used for the manufacture of patent rope, of which all the strands were laid with the same tension. Its North American origin, as stated by Obreen,1J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 60. is confirmed by Marestier.2J.B. Marestier, Mémoire sur les bateaux à vapeur des États-Unis d’Amérique, avec appendice sur diverses machines relatives à la marine, Paris 1824, pp. 263-69, pl. XVI, figs. 145-47. Both William May Jr, in his correspondence with his brother Job Seaburne May (1765-1827),3HNA 2.05.15.03 Min. Buitenlandse Zaken, Consulaat-Generaal Londen, inv. no. 179, 13/5/1823. and Obreen use the word ‘equalizing machine’ in connection with this model.
Literature
J.B. Marestier, Mémoire sur les bateaux à vapeur des États-Unis d’Amérique, avec appendice sur diverses machines relatives à la marine, Paris 1824, pp. 263-69, pl. XVI, figs. 145-47; J.C. Rijk, Generaal Rapport Z.M. Pallas, s.l. 1825, manuscript with 6 appendices in HSM, inv. no. NII (03144), Bijlage 1, pp. 155 ff.; J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 60; J.C. Pilaar, Handleiding tot de kennis van het tuig, de masten, zeilen, enz. van het schip, Amsterdam 1858 (3rd ed. rev. by G.P.J. Mossel), pp. 64-65 (patent rope); A.A. Lemmers, Techniek op schaal. Modellen en het technologiebeleid van de Marine 1725-1885, Amsterdam 1996, pp. 201-03
Citation
J. van der Vliet, 2016, 'anonymous or anonymous, Model of a Cart for Rope Making, or United States of America, c. 1800 - c. 1825', in J. van der Vliet and A. Lemmers (eds.), Navy Models in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/20053214
(accessed 11 December 2025 20:55:41).Footnotes
- 1J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 60.
- 2J.B. Marestier, Mémoire sur les bateaux à vapeur des États-Unis d’Amérique, avec appendice sur diverses machines relatives à la marine, Paris 1824, pp. 263-69, pl. XVI, figs. 145-47.
- 3HNA 2.05.15.03 Min. Buitenlandse Zaken, Consulaat-Generaal Londen, inv. no. 179, 13/5/1823.