Model van een oscillerende stoommachine met keerkoppeling met veranderlijke expansie

Vlissingen & Dudok van Heel, Koninklijke Fabriek P. van, 1855

Bewegend schetsmodel op grondplank. Het model, dat met een zwengel wordt aangedreven, geeft de volgende onderdelen weer: doorsnede van een oscillerende cylinder met zuiger, die een krukas aandrijft; schaarbeweging van Stephenson op de krukas, die de driepoort stoomschuif aandrijft; regelaar van de stoomschuif. Deze laatste bestaat uit een schroef-zonder-eind met zwengel, waarmee een tandwielkwadrant verzet kan worden, die met een stang de overbrenging van de schaarbeweging op de stoomschuif regelt. Met deze regelaar kan de machine in vooruit en achteruit gezet worden.

  • Soort kunstwerkinstructiemodel
  • ObjectnummerNG-MC-534
  • Afmetingenhoogte 35,5 cm x breedte 97 cm x diepte 51,6 cm
  • Fysieke kenmerkenhout, messing en verf

Koninklijke Fabriek P. van Vlissingen & Dudok van Heel

Model of an Oscillating Steam Engine with Adjustable Steam Valve

Amsterdam, 1855

Inscriptions

  • label, top:534 former inventory label

Conservation

  • Ab Hoving, oktober 2008: missing parts reconstructed; woodworm treatment; retouched

Provenance

...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883

Object number: NG-MC-534


Entry

Schematic model of a steam engine with moving parts, mounted on a backboard.

The model can be operated by means of a crank and shows the following parts: a cross section of an oscillating cylinder and piston driving the crankshaft, a double eccentric on the crankshaft driving the triple-port steam valve, and the control for the steam valve. This control consists of a handle and worm drive setting in motion a cogwheel section, which regulates the transmission of the eccentrics on the steam valve with a connecting rod. With this control the engine can be made to run forwards or backwards.

This model was made at the Koninklijke Fabriek P. van Vlissingen & Dudok van Heel in 1855.1J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 534. It represents the steam valve of the sloop of war Medusa. The adjustable steam valve was used on locomotives and in John Penn’s (1805-1878) trunk engines.2See model NG-MC-528.


Literature

J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 534; A.A. Lemmers, Techniek op schaal. Modellen en het technologiebeleid van de Marine 1725-1885, Amsterdam 1996, pp. 261-62


Citation

J. van der Vliet, 2016, 'Koninklijke Fabriek P. van Vlissingen & Dudok van Heel, Model of an Oscillating Steam Engine with Adjustable Steam Valve, Amsterdam, 1855', in J. van der Vliet and A. Lemmers (eds.), Navy Models in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/200315821

(accessed 11 December 2025 04:53:12).

Footnotes

  • 1J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 534.
  • 2See model NG-MC-528.