Aan de slag met de collectie:
Model van een tubulaire stoomketel
anoniem, 1853
Model van een tubulaire of pijpketel met uitschuifbare schoorsteen. Voor op het model twee deuren naar de rookkast in het midden en twee voor de ovens aan de zijden. Het model heeft acht en negentig vlampijpen. Bovenop de ketel een losse schoorsteen met een uitschuifbaar deel, die met twee hendels bediend worden (nu defect), en een losse stoomkap met een mangat. Aan de onderkant van het model van de ketel zijn de slikgaten voor het schoonhouden van de ketels te zien. De aansluitingen voor de stoomleibuis en overige pijpleidingen zijn op het model weggelaten.
- Soort kunstwerkinstructiemodel
- ObjectnummerNG-MC-532
- Afmetingenhoogte 15 cm x breedte 13 cm x diepte 18,5 cm
- Fysieke kenmerkenmessing
Identificatie
Titel(s)
Model van een tubulaire stoomketel
Objecttype
Objectnummer
NG-MC-532
Beschrijving
Model van een tubulaire of pijpketel met uitschuifbare schoorsteen. Voor op het model twee deuren naar de rookkast in het midden en twee voor de ovens aan de zijden. Het model heeft acht en negentig vlampijpen. Bovenop de ketel een losse schoorsteen met een uitschuifbaar deel, die met twee hendels bediend worden (nu defect), en een losse stoomkap met een mangat. Aan de onderkant van het model van de ketel zijn de slikgaten voor het schoonhouden van de ketels te zien. De aansluitingen voor de stoomleibuis en overige pijpleidingen zijn op het model weggelaten.
Onderdeel van catalogus
Vervaardiging
Vervaardiging
modelmaker: anoniem, Nederland
Datering
1853
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
messing
Afmetingen
hoogte 15 cm x breedte 13 cm x diepte 18,5 cm
Toelichting
Door het gebruik van pijpen, waarin de stoom werd verhit, kon de ketel veel kleiner en beneden de waterlijn gehouden worden. Tijdens het zeilen werd de schoorsteen ingeschoven. Deze pijpketel werd ontworpen voor de schroefschoener van 8 stukken de Vuurpijl, lang 40 m, gebouwd in 1853-1854 in Amsterdam door A.E. Tromp; herdoopt Montrado in 1854; verkocht in Oost-Indië in 1867. Het was het eerste schip van de Nederlandse Marine met een pijpketel. De Vuupijl had slechts één ketel en een 50 pk machine.
Dit werk gaat over
Persoon
Onderwerp
Verwerving en rechten
Copyright
Herkomst
...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883
Documentatie
- H. Huijgens, 'De schroefmachine', Verhandelingen en berigten betrekkelijk het zeewezen (1853) nr. 2, p. 295-332.
- John Bourne, A Treatise on the Steam-Engine in its Various Applications to Mines, Mills, Steam Navigation, Railways, and Agriculture, London 1861 [5th ed.], p. 34, 211, afb. 152.
- J.M. Dirkzwager, 'De Nederlandse marine als pionier in de technische ontwikkeling. Ontwikkeling en gebruik van stoomketels in het tweede kwart van de 19de eeuw', Tijdschrift voor zeegeschiedenis 11 (1992) nr. 1, p. 41-57, afb. 7.
- H. Huijgens, 'De scheepsstoomketels', Verhandelingen en berigten betrekkelijk het zeewezen (1853) nr. 2, p. 46-84.
- J.M. Dirkzwager, 'Problemen en oplossingen bij de ontwikkeling van de stoomvaart in Nederland', Erfgoed van industrie en techniek 1 (1992) nr.3, p. 74-90, afb. p. 87.
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!
anonymous
Model of a Tubular Boiler
Netherlands, 1853
Provenance
...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883
Object number: NG-MC-532
Entry
Model of a tubular boiler with a telescopic funnel.
At the front, two doors to the smoke box in the middle are indicated and two doors for the furnaces at the sides. The model has ninety-eight tubes. On top of the boiler a telescopic funnel, operated with two handles (now broken), and a steam chest with a manhole are positioned. The funnel and steam chest can be removed. In the bottom mudholes are placed. No points of junction for the steam pipe or other pipes are indicated on the model. The use of tubes in this kind of boiler, in which the steam was heated, diminished the volume of the boiler and enabled it to be placed below the waterline. When sailing, the funnel was retracted to reduce drag.
This model of a tubular boiler was made at the Koninklijke Fabriek P. van Vlissingen & Dudok van Heel in 1855.1J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 534. The boiler was designed for the 8-gun screw schooner Vuurpijl, 40 metres long, built by August Elize Tromp (1801-1871) in Amsterdam from 1853 to 1854. The schooner was renamed Montrado in 18542J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 532. and sold out of the service while in the Dutch East Indies in 1867.3A.J. Vermeulen, De schepen van de Koninklijke Marine en die der gouvernementsmarine 1814-1962, The Hague 1962, p. 85. It was the first vessel in the Dutch Navy to be fitted with a tubular boiler. It had a single boiler and a 50-horsepower engine.
Literature
H. Huijgens, ‘De scheepsstoomketels’, Verhandelingen en berigten betrekkelijk het zeewezen (1853), no. 2, pp. 46-86 and pl.; H. Huijgens, ‘De schroefmachine’, Verhandelingen en berigten betrekkelijk het zeewezen (1853), no. 2, pp. 295-332 and pl.; J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 532; J. Bourne, A Treatise on the Steam-Engine in its Various Applications to Mines, Mills, Steam Navigation, Railways, and Agriculture, London 1861 (5th ed.), pp. 34, 211, fig. 152; A.J. Vermeulen, De schepen van de Koninklijke Marine en die der gouvernementsmarine 1814-1962, The Hague 1962, p. 85; J.M. Dirkzwager, ‘De Nederlandse Marine als pionier in de technische ontwikkeling. Ontwikkeling en gebruik van stoomketels in het tweede kwart van de 19de eeuw’, Tijdschrift voor Zeegeschiedenis 11 (1992), no. 1, pp. 41-57, pp. 52-53, fig. 7; J.M. Dirkzwager, ‘Problemen en oplossingen bij de ontwikkeling van de stoomvaart in Nederland’, Erfgoed van Industrie en Techniek 3 (1992), pp. 74-90, p. 87
Citation
J. van der Vliet, 2016, 'anonymous, Model of a Tubular Boiler, Netherlands, 1853', in J. van der Vliet and A. Lemmers (eds.), Navy Models in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/200315819
(accessed 11 December 2025 04:06:28).Footnotes
- 1J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 534.
- 2J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 532.
- 3A.J. Vermeulen, De schepen van de Koninklijke Marine en die der gouvernementsmarine 1814-1962, The Hague 1962, p. 85.