Aan de slag met de collectie:
Het ramtorenschip Prins Hendrik der Nederlanden
S. Walters (vermeld op object), 1866
Fotografische reproductie van een schilderij van het ramtorenschip Prins Hendrik der Nederlanden, varend op stoomkracht, gezien op de bakboordzijde. De verschansing bij de twee geschuttorens is neergelaten. Zeilschepen op de achtergrond.
- Soort kunstwerkfoto
- ObjectnummerNG-MC-1329
- Afmetingenhoogte 45,5 cm x breedte 58,7 cm
- Fysieke kenmerkenpapier
Identificatie
Titel(s)
Het ramtorenschip Prins Hendrik der Nederlanden
Objecttype
Objectnummer
NG-MC-1329
Beschrijving
Fotografische reproductie van een schilderij van het ramtorenschip Prins Hendrik der Nederlanden, varend op stoomkracht, gezien op de bakboordzijde. De verschansing bij de twee geschuttorens is neergelaten. Zeilschepen op de achtergrond.
Opschriften / Merken
opschrift, midden onder: ‘S. Walters Liverpool / IRON-CASED DOUBLE-SCREW TURRET-SHIP / Building by Messrs Laird Brothers, Birkenhead / 1866 / TONNAGE 2100 TONS / POWER OF ENGINES EACH PAIR 200 HP / ,, COLLECTIVE 400 HP / NUMBER OF TURRETS TWO / GUNS IN EACH TWO 300 POUNDERS / WEIGHT OF BROADSIDE 1200 LBS’
Onderdeel van catalogus
Vervaardiging
Vervaardiging
- fotograaf: S. Walters (vermeld op object), Liverpool
- opdrachtgever: Laird Brothers (mogelijk), Birkenhead (Merseyside)
Datering
1866
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
papier
Afmetingen
hoogte 45,5 cm x breedte 58,7 cm
Toelichting
Deze foto is waarschijnlijk een geschenk van Laird Brothers aan de Nederlandse Marine bij de aflevering van het schip. Het ramtorenschip Prins Hendrik der Nederlanden, lang 70.14 m, was het eerste zeegaande pantserschip van de Nederlandse Marine; gebouwd bij Laird Brothers in Birkenhead in England in 1866-1867 naar een ontwerp van Laird samen met de Nederlandse ingenieur B.J. Tideman. Het was bewapend met 23 cm kanons en vier 12 cm kanons. Het voldeed niet als zeilschip. Na 1876 deed het dienst in Oost-Indië, waar het deelnam aan de Lombok-expeditie in 1894. Uit dienst in Soerabaja in 1899 en gebruikt als munitie-opslag tenminste tot in 1905; verder lot onbekend.
Dit werk gaat over
Persoon
Onderwerp
Plaats
Verwerving en rechten
Copyright
Herkomst
...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883
Documentatie
- J.M. Dirkzwager, 'De introductie van pantserschepen in Nederland', Tijdschrift voor zeegeschiedenis (1985) nr. 1, p. 31-35.
- Bruno Johannes Tideman, Memoriaal van de Marine, bevattende opgaven betrekkelijk de afmetingen, constructie, (...) van Nederlandsche oorlogsschepen en omtrent enige havens, dokken, sluizen, werven enz., Amsterdam, 1876-1880, livret F.
Gerelateerde objecten
Gerelateerd
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!
S. Walters
Photograph of a Painting of an Ironclad
Liverpool, Birkenhead (Merseyside), 1866
Inscriptions
- inscription, bottom centre:S. Walters Liverpool / IRON-CASED DOUBLE-SCREW TURRET-SHIP / Building by Messrs Laird Brothers, Birkenhead / 1866 / TONNAGE 2100 TONS / POWER OF ENGINES EACH PAIR 200 HP / ,, COLLECTIVE 400 HP / NUMBER OF TURRETS TWO / GUNS IN EACH TWO 300 POUNDERS / WEIGHT OF BROADSIDE 1200 LBS
Provenance
...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883
Object number: NG-MC-1329
Entry
Framed black-and-white photograph, slightly damaged, of a painting by S. Walters from Liverpool of the Dutch ironclad Prins Hendrik der Nederlanden, sailing on engine power, seen from the port side. The railing is lowered near the two turrets. Sailing ships can be seen in the background, and a floating buoy in the foreground.
This photograph was probably a gift from the Laird Brothers of Birkenhead to the Dutch Navy after the completion of the ironclad. The ironclad ram ship Prins Hendrik der Nederlanden, measuring 70.14 metres in length, was the first seagoing ironclad of the Dutch Navy. It was built by the Laird Brothers from 1866 to 1867 to a joint design by Laird and the Dutch engineer Bruno Johannes Tideman (1834-1883). It was armed with four 23 cm guns in two turrets and four 12 cm guns. It did not function well as a sailing ship. After 1876 the ship served in the Dutch East Indies and took part in the Lombok expedition in 1894. It was decommissioned at Surabaya in 1899 and used as an ammunition depot until at least 1905. Its fate after that date is unknown.1A.J. Vermeulen, De schepen van de Koninklijke Marine en die der gouvernementsmarine 1814-1962, The Hague 1962, p. 89.
Literature
B.J. Tideman, Memoriaal van de Marine, bevattende opgaven betrekkelijk de afmetingen, constructie, ... van Nederlandsche oorlogsschepen en omtrent enige havens, dokken, sluizen, werven enz., Amsterdam 1876-80, livret F; J.M. Obreen et al., handwritten inventory list for items 944 to 1431, 1884, manuscript in HNA 476 RMA, inv. no. 1089, no. 1329; A.J. Vermeulen, De schepen van de Koninklijke Marine en die der gouvernementsmarine 1814-1962, The Hague 1962, p. 89; J.M. Dirkzwager, ‘De introductie van pantserschepen in Nederland’, Tijdschrift voor Zeegeschiedenis 4 (1985), no. 1, pp. 23-41, pp. 31-35
Citation
J. van der Vliet, 2016, 'S. Walters, Photograph of a Painting of an Ironclad, Liverpool, 1866', in J. van der Vliet and A. Lemmers (eds.), Navy Models in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/200316153
(accessed 6 December 2025 19:10:17).Footnotes
- 1A.J. Vermeulen, De schepen van de Koninklijke Marine en die der gouvernementsmarine 1814-1962, The Hague 1962, p. 89.