Aan de slag met de collectie:
Apostel
anoniem, ca. 1500
Hij heeft een hoekige baard en is gekleed in toog en mantel, die over rechterschouder en rechterarm omlaag valt,.
- Soort kunstwerkbeeldhouwwerk
- ObjectnummerBK-NM-8533
- Afmetingenhoogte 95,5 cm x breedte 26 cm x diepte 19,5 cm
- Fysieke kenmerkeneikenhout met sporen van polychromie
Identificatie
Titel(s)
Apostel
Objecttype
Objectnummer
BK-NM-8533
Beschrijving
Hij heeft een hoekige baard en is gekleed in toog en mantel, die over rechterschouder en rechterarm omlaag valt,.
Onderdeel van catalogus
Vervaardiging
Vervaardiging
- beeldhouwer: anoniem, Noordelijk Brabant
- beeldhouwer , Opper-Gelre
Datering
ca. 1500
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
eikenhout met sporen van polychromie
Afmetingen
hoogte 95,5 cm x breedte 26 cm x diepte 19,5 cm
Verwerving en rechten
Verwerving
aankoop 1888
Copyright
Herkomst
…; from an anonymous owner, The Hague, with a ship model (NG-NM-8532), fl. 12 for both, to the museum, 1888
Documentatie
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!
anonymous,
Apostle
Northern Brabant, Upper Guelders, c. 1500
Technical notes
Carved and originally polychromed. The (missing) hand was possibly attached to the left forearm by means of a tenon inserted into the mortise below the sleeve. The reverse side of the sculpture has been slightly worked and consists of separate (broken?) components held together with large nails. It also has a wrought-iron eye for securing purposes.
Condition
Both hands are missing, as are the toes of the left foot. The surface of the sculpture has discoloured due to the removal of the polychromy with a caustic.
Provenance
…; from an anonymous owner, The Hague, with a ship model (NG-NM-8532), fl. 12 for both, to the museum, 1888
Object number: BK-NM-8533
Entry
Considerations of style offer little insight into the origin of this sculpture of an apostle. Several similarities can be observed in the way in which the folds of the cloak drape over the arm and body and in the figure’s slender proportions, when comparing this work to another apostle preserved in the Rijksmuseum, attributed to a follower of the northern Brabantine Master of Koudewater (active c. 1460-c. 1480) and dating from the late fifteenth century (BK-NM-1198). The raw physiognomic type, encircled by hair that fans out with long, spiralling curls and the angular, double-pointed beard, nevertheless recalls characteristics of the early sixteenth-century sculptures of male saints associated with the Master(s) of Elsloo, active in Upper Guelders in the Meuse-Rhine area.1Cf. W.T.M. Hendriks et al., De Meester van Elsloo, Oppergelders beeldsnijder XVIe eeuw, exh. cat. Horst (Gemeentekantoor) 1974, figs. 5, 6, 12-14 and 21. For the latest research on the Master of Elsloo, see F. Peters (ed.), A Masterly Hand: Interdisciplinary Research on the Late-Medieval Sculptor(s) Master of Elsloo in an International Perspective: Proceedings of the Conference Held at the Royal Institute for Cultural Heritage in Brussels, 20-21 October 2011, Brussels 2013 and L. Hendrikman et al., De Meester van Elsloo: Van eenling tot verzameling, exh. cat. Maastricht (Bonnefantenmuseum) 2019.
Bieke van der Mark, 2024
Literature
J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973, no. 87
Citation
B. van der Mark, 2024, 'anonymous or , Apostle, or Upper Guelders, c. 1500', in F. Scholten and B. van der Mark (eds.), European Sculpture in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/20035575
(accessed 8 December 2025 21:48:27).Footnotes
- 1Cf. W.T.M. Hendriks et al., De Meester van Elsloo, Oppergelders beeldsnijder XVIe eeuw, exh. cat. Horst (Gemeentekantoor) 1974, figs. 5, 6, 12-14 and 21. For the latest research on the Master of Elsloo, see F. Peters (ed.), A Masterly Hand: Interdisciplinary Research on the Late-Medieval Sculptor(s) Master of Elsloo in an International Perspective: Proceedings of the Conference Held at the Royal Institute for Cultural Heritage in Brussels, 20-21 October 2011, Brussels 2013 and L. Hendrikman et al., De Meester van Elsloo: Van eenling tot verzameling, exh. cat. Maastricht (Bonnefantenmuseum) 2019.