Aan de slag met de collectie:
Borstbeeld van Piet Hein
toegeschreven aan Hendrick de Keyser (II), 1636
Piet Hein heeft als zeeman gevochten in Nederland, de Middellandse Zee, Azië, Afrika en Amerika. Maar beroemd wordt hij pas als hij in september 1628 bij Cuba de Spaanse zilvervloot verovert. Het verlies van die vloot is voor Spanje een financiële ramp en voor de Republiek juist een enorme triomf. Hein wordt bij de Nederlanders enorm populair en overal vereerd. Een jaar later al sneuvelt Hein op het Kanaal in een gevecht met kapers uit Oostende.
- Soort kunstwerkbeeld
- ObjectnummerBK-NM-2865
- Afmetingenhoogte 79 cm x breedte 41 cm x diepte 36 cm
- Fysieke kenmerkenterracotta en hout met polychromie
Identificatie
Titel(s)
- Borstbeeld van Piet Hein met bijbehorende sokkel
- Borstbeeld van Piet Hein
Objecttype
Objectnummer
BK-NM-2865
Beschrijving
De kop, iets naar links gewend, vertoont een knevel en een puntbaardje. Vanaf de schouders loopt het beeld naar beneden smaller toe en gaat daar over in een gevleugeld mascaron in kwabornament, dat zich voortzet in het uit hout vervaardigde voetstuk. Hij draagt een brede plooikraag over een halsberg en een wambuis met puntige knoopjes en 'met france koorden geboort'. Onder de halsberg komt een getande rand van 'leer' te voorschijn. Het achtzijdige voetstuk heeft bovenaan een krans van bloemen en bladeren met op de achterzijde een afhangende strik en onderaan afhangend accanthusblad. Op de achterzijde van de kraag gedateerd: 1636.
Opschriften / Merken
datum, achterzijde kraag, ingekerfd in de natte klei: ‘1636’
Onderdeel van catalogus
Vervaardiging
Vervaardiging
beeldhouwer: toegeschreven aan Hendrick de Keyser (II), Amsterdam
Datering
1636
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
terracotta en hout met polychromie
Afmetingen
hoogte 79 cm x breedte 41 cm x diepte 36 cm
Dit werk gaat over
Persoon
Onderwerp
Verwerving en rechten
Copyright
Herkomst
? Commissioned by the West India Company (WIC), for the West India House, Rotterdam, 1636;{R. van Luttervelt, ‘Herinneringen aan Piet Heyn in het Rijksmuseum’, _Bulletin Koninklijke Nederlandse Oudheidkundige Bond_ 7 (1954), cols. 154-62, esp. col. 145.} …; from the Koloniaal Magazijn, Amsterdam to the Ministry of Colonies, The Hague, 1857;{Note RMA.} transferred to the Museum voor Geschiedenis en Kunst, The Hague, 1876; transferred to the museum, 1885
Documentatie
- Benno van Tilburg, 'Piet Heyn en de verovering van de Zilvervloot', Rijksmuseum Kunstkrant 19 (1993) nr. 3, p. 19-22.
- Documentatiemap.
Gerelateerde objecten
Onderdelen
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!
Hendrick de Keyser (II) (attributed to)
Bust of Piet Heyn (1577-1629)
Amsterdam, 1636
Inscriptions
- date, reverse side collar, incised in the wet clay:1636
Technical notes
Modelled, fired and polychromed. A join (?) traverses the reverse below the collar, possibly indicating that the breast-piece was modelled separately from the head. A grey filling substance has been applied to the inner surface of the bust. A cylinder on the bust’s reverse was used to insert the post on the wooden base. This base is carved and polychromed.
Condition
The left point of the moustache is missing. The right shoulder was broken off and reattached. Three buttons have been replaced; several sections of the collar have been supplemented with plaster.
Provenance
? Commissioned by the West India Company (WIC), for the West India House, Rotterdam, 1636;1R. van Luttervelt, ‘Herinneringen aan Piet Heyn in het Rijksmuseum’, Bulletin Koninklijke Nederlandse Oudheidkundige Bond 7 (1954), cols. 154-62, esp. col. 145. …; from the Koloniaal Magazijn, Amsterdam to the Ministry of Colonies, The Hague, 1857;2Note RMA. transferred to the Museum voor Geschiedenis en Kunst, The Hague, 1876; transferred to the museum, 1885
Object number: BK-NM-2865
Entry
The present terracotta bust entered the collection of the Rijksmuseum via the Koloniaal Magazijn in Amsterdam, the warehouse where much of the inventories held by the United East India Company (VOC) and the West India Company (WIC) came to be stored after both were dissolved and their assets subsumed by the Dutch government in the late eighteenth century. In light of its origin, this object could very well be the bust of Lieutenant-Admiral Piet Heyn that is said to have stood on a fireplace mantle on the first floor of the West India House in Rotterdam – the West India Company’s so-called Kamer op de Maze (Chambers on the Maas) – as described in a surviving written account of the building’s interior.3R. van Luttervelt, ‘Herinneringen aan Piet Heyn in het Rijksmuseum’, Bulletin Koninklijke Nederlandse Oudheidkundige Bond 7 (1954), cols. 154-62, esp. cols. 145-46.
Bearing the year 1636, incised on the back of the collar, the terracotta bust is a posthumous portrait of the famous Dutch naval hero Pieter (‘Piet’) Pietersz Heyn, who died at sea in 1629. The sitter’s likeness was probably modelled after Jan Daemen Cool’s painted portrait of the admiral, a lost work today known only via several workshop copies (e.g. SK-A-1787) and a 1629 engraving by Willem Hondius (RP-P-OB-16.220). In the copies and the engraving of this painting, Heyn wears a gold chain draped across the chest – a distinction of honour bestowed on the admiral by the States General on 23 January 1629 for capturing a Spanish treasure fleet loaded with silver in 1628. Accordingly, the chain’s absence on the present terracotta suggests it was modelled after the original portrait, painted in 1624 or 1625.4See S.P. L’Honoré Naber and I.A. Wright, Piet Heyn en de Zilvervloot, Utrecht 1928, p. CLXXXII.
The frontal, armless bust – at the bottom terminating in a grotesque mascaron with auricular ornament – generally adheres to a scheme developed almost thirty years earlier by the Amsterdam city sculptor and architect Hendrick de Keyser I (1565-1621, cf. BK-NM-4149). The present bust, however, extends only to the shoulders versus the upper arms, making it somewhat narrower in proportion. The bust has survived intact together with its original wooden socle, on which the auricular ornamentation continues.
The bust has long been attributed to the workshop of Pieter de Keyser (1595-1664), Hendrick’s eldest son. Following his father’s death, Pieter assumed the running of his father’s workshop, where his younger brothers, Willem, Thomas and Hendrick II, and his cousins, Huybrecht and Thomas Gerritsz, were also employed.5For Pieter de Keyser, see E. Neurdenburg, ‘Pieter de Keyser als beeldhouwer’, Oudheidkundig Jaarboek 99 (1940), pp. 62-71 and K. Ottenheym, P. Rosenberg and N. Smit, Hendrick de Keyser, Architectura Moderna: Moderne bouwkunst in Amsterdam 1600-1625, Amsterdam 2008, p. 24. The De Keyser shop maintained a uniform style, in most cases probably according to Pieter’s designs. The execution of these works was sometimes also contracted out to external sculptors,6F. Scholten, Sumptuous Memories: Studies in Seventeenth-Century Dutch Tomb Sculpture, Zwolle 2003, p. 108. as was very likely the case with the tomb monument of Piet Heyn from 1638/39 in the Oude Kerk in Delft. The design of the monument’s effigy has rightly long been attributed on stylistic grounds to Pieter de Keyser.7F. Scholten, Sumptuous Memories: Studies in Seventeenth-Century Dutch Tomb Sculpture, Zwolle 2003, p. 108. The design of the monument’s architecture is generally attributed to either Bartholomeus Bassen or Arent van ’s-Gravesande. Yet the recent discovery of a monogram, placed in a concealed location on the effigy itself, has led to a significant revelation: contrary to being an autograph work, the effigy was in fact executed by the lesser-known sculptor, Pieter Adriaensz ’t Hooft (1610-1649/50).8P. Terwen, ‘Is getekend: Pieter ’t Hooft: Pieter Adriaansz ’t Hooft en Piet Heyn, een opmerkelijke bijdrage tot Hooft’s oeuvre’, Heemschut 85 (2008), pp. 14-17. This new insight also undermines the interpretation of the present bust as an autograph work by Pieter de Keyser, an attribution partly based on its (superficial) resemblance to Piet Heyn’s tomb effigy.9E. Neurdenburg, ‘Pieter de Keyser als beeldhouwer’, Oudheidkundig Jaarboek 99 (1940), pp. 62-71, p. 70; E. Neurdenburg, De zeventiende eeuwsche beeldhouwkunst in de noordelijke Nederlanden: Hendrick de Keyser, Artus Quellinus, Rombout Verhulst en tijdgenooten, Amsterdam 1948, p. 137; R. van Luttervelt, ‘Herinneringen aan Piet Heyn in het Rijksmuseum’, Bulletin Koninklijke Nederlandse Oudheidkundige Bond 7 (1954), cols. 154-62, esp. cols. 145-48.
A more likely candidate, as Leeuwenberg previously suggested,10J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973, p. 188. is Pieter’s youngest brother, Hendrick de Keyser II (1612/13-1665). A monogrammed and dated example of the sculptor’s work, today preserved in the Amsterdam Museum, is a posthumous portrait bust of the Swedish king Gustav II Adolph from 1634 (fig. a). This terracotta bust displays not only a similar treatment of the pointed beard and moustache, but also the same hard, modelling style, resulting in a rather stiff and lifeless appearance.
It was previously believed that Hendrick de Keyser II moved to London in 1633, 1634 or 1635. Given that the sculptor’s earliest documented presence in that city dates from 1639,11J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973, p. 188. In a letter by his brother Thomas de Keyser from 19 December 1639 it is mentioned that Hendrick had made a short visit to Amsterdam from 11 November to 5 December and was recently married to a British woman. one may reasonably conclude that, in reality, his departure may have occurred several years later. Consequently, the year 1636 incised on the bust does not necessarily preclude an attribution to this member of the De Keyser artistic dynasty.
Upon arriving in London, Hendrick entered the workshop of his brother-in-law, Nicholas Stone, where his brother, Willem, was also employed from 1623 to 1640. During this period, he worked for patrons such as Sir John Byron at Newstead Abbey.12K. Ottenheym, P. Rosenberg and N. Smit, Hendrick de Keyser, Architectura Moderna: Moderne bouwkunst in Amsterdam 1600-1625, Amsterdam 2008, p. 27. Following the death of his English wife and Stone’s own wife, Hendrick returned to Amsterdam in 1647. There he worked on various projects, including sculptural work on the facades of the East India House on the Hoogstraat (1658) and the nearby Trippenhuis (1665).13E. Neurdenburg, De zeventiende eeuwsche beeldhouwkunst in de noordelijke Nederlanden: Hendrick de Keyser, Artus Quellinus, Rombout Verhulst en tijdgenooten, Amsterdam 1948, p. 264; K. Ottenheym, P. Rosenberg and N. Smit, Hendrick de Keyser, Architectura Moderna: Moderne bouwkunst in Amsterdam 1600-1625, Amsterdam 2008, p. 27.
Bieke van der Mark, 2024
Literature
C.H. de Jonge, ‘Nederlandse beeldhouwkunst in de 17e eeuw’, in H.E. van Gelder and J. Duverger (eds.), Kunstgeschiedenis der Nederlanden van de Middeleeuwen tot onze tijd, Utrecht/Antwerp 1955 (1st ed. 1946), pp. 153-73, esp. p. 165; J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973, no. 239, with earlier literature
Citation
B. van der Mark, 2024, 'attributed to Hendrick de (II) Keyser, Bust of Piet Heyn (1577-1629), Amsterdam, 1636', in F. Scholten and B. van der Mark (eds.), European Sculpture in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/200611964
(accessed 6 December 2025 20:03:06).Figures
Footnotes
- 1R. van Luttervelt, ‘Herinneringen aan Piet Heyn in het Rijksmuseum’, Bulletin Koninklijke Nederlandse Oudheidkundige Bond 7 (1954), cols. 154-62, esp. col. 145.
- 2Note RMA.
- 3R. van Luttervelt, ‘Herinneringen aan Piet Heyn in het Rijksmuseum’, Bulletin Koninklijke Nederlandse Oudheidkundige Bond 7 (1954), cols. 154-62, esp. cols. 145-46.
- 4See S.P. L’Honoré Naber and I.A. Wright, Piet Heyn en de Zilvervloot, Utrecht 1928, p. CLXXXII.
- 5For Pieter de Keyser, see E. Neurdenburg, ‘Pieter de Keyser als beeldhouwer’, Oudheidkundig Jaarboek 99 (1940), pp. 62-71 and K. Ottenheym, P. Rosenberg and N. Smit, Hendrick de Keyser, Architectura Moderna: Moderne bouwkunst in Amsterdam 1600-1625, Amsterdam 2008, p. 24.
- 6F. Scholten, Sumptuous Memories: Studies in Seventeenth-Century Dutch Tomb Sculpture, Zwolle 2003, p. 108.
- 7F. Scholten, Sumptuous Memories: Studies in Seventeenth-Century Dutch Tomb Sculpture, Zwolle 2003, p. 108. The design of the monument’s architecture is generally attributed to either Bartholomeus Bassen or Arent van ’s-Gravesande.
- 8P. Terwen, ‘Is getekend: Pieter ’t Hooft: Pieter Adriaansz ’t Hooft en Piet Heyn, een opmerkelijke bijdrage tot Hooft’s oeuvre’, Heemschut 85 (2008), pp. 14-17.
- 9E. Neurdenburg, ‘Pieter de Keyser als beeldhouwer’, Oudheidkundig Jaarboek 99 (1940), pp. 62-71, p. 70; E. Neurdenburg, De zeventiende eeuwsche beeldhouwkunst in de noordelijke Nederlanden: Hendrick de Keyser, Artus Quellinus, Rombout Verhulst en tijdgenooten, Amsterdam 1948, p. 137; R. van Luttervelt, ‘Herinneringen aan Piet Heyn in het Rijksmuseum’, Bulletin Koninklijke Nederlandse Oudheidkundige Bond 7 (1954), cols. 154-62, esp. cols. 145-48.
- 10J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973, p. 188.
- 11J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973, p. 188. In a letter by his brother Thomas de Keyser from 19 December 1639 it is mentioned that Hendrick had made a short visit to Amsterdam from 11 November to 5 December and was recently married to a British woman.
- 12K. Ottenheym, P. Rosenberg and N. Smit, Hendrick de Keyser, Architectura Moderna: Moderne bouwkunst in Amsterdam 1600-1625, Amsterdam 2008, p. 27.
- 13E. Neurdenburg, De zeventiende eeuwsche beeldhouwkunst in de noordelijke Nederlanden: Hendrick de Keyser, Artus Quellinus, Rombout Verhulst en tijdgenooten, Amsterdam 1948, p. 264; K. Ottenheym, P. Rosenberg and N. Smit, Hendrick de Keyser, Architectura Moderna: Moderne bouwkunst in Amsterdam 1600-1625, Amsterdam 2008, p. 27.
