Aan de slag met de collectie:
Nymf en sater
Jan Baptist Xavery, 1729
Zij staat op het linkerbeen en met het rechter gebogen op een rechthoekige plint met afgeknotte hoeken naast een afgeknotte boomstam, die tussen lichaam en rechterarm omhoog en iets opzij uitsteekt. Het haar, dat op het achterhoofd is opgenomen, hangt vandaar omlaag en wordt met de linkerhand voor de borst vastgehouden; in de rechter houdt zij een tamboerijn. Het glimlachende gelaat is iets naar rechts gewend.
- Soort kunstwerkbeeldhouwwerk
- ObjectnummerBK-NM-1969
- Afmetingenhoogte 20,5 cm x breedte 5,5 cm x diepte 4,5 cm
- Fysieke kenmerkenivoor
Ontdek verder
Identificatie
Titel(s)
- Bacchante
- Nymf en sater
Objecttype
Objectnummer
BK-NM-1969
Beschrijving
Zij staat op het linkerbeen en met het rechter gebogen op een rechthoekige plint met afgeknotte hoeken naast een afgeknotte boomstam, die tussen lichaam en rechterarm omhoog en iets opzij uitsteekt. Het haar, dat op het achterhoofd is opgenomen, hangt vandaar omlaag en wordt met de linkerhand voor de borst vastgehouden; in de rechter houdt zij een tamboerijn. Het glimlachende gelaat is iets naar rechts gewend.
Opschriften / Merken
signatuur en datum, achterzijde plint, ingekrast: ‘J:B: XAVERY. 1729 F.’
Onderdeel van catalogus
Vervaardiging
Vervaardiging
ivoorsnijder: Jan Baptist Xavery, Den Haag
Datering
1729
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
ivoor
Afmetingen
hoogte 20,5 cm x breedte 5,5 cm x diepte 4,5 cm
Dit werk gaat over
Onderwerp
Verwerving en rechten
Copyright
Herkomst
…; from J. Boas Berg, Amsterdam, with pendant BK-NM-1968, fl. 2,100 for both, to the Nederlandsch Museum voor Geschiedenis en Kunst, The Hague, 1875, transferred to the museum, 1885
Documentatie
- E. von Philippowich, 'Elfenbein', Bibliothek für Kunst- und Antiquitätenfreunde 17 (1961), p. 137, afb. 106.
- C. Scherer, 'Elfenbeinplastik seit der Renaissance', Monographien des Kunstgewerbes, z.j., p. 45.
- Bulletin van de Nederlandse Oudheidkundige Bond (1900-1901, p. 17.
Gerelateerde objecten
Gerelateerd
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!
Jan Baptist Xavery
Bacchante
The Hague, 1729
Inscriptions
- signature and date, on the back of the pinth, incised:J:B: XAVERY. 1729 F.
Technical notes
Carved in the round.
Condition
Crack in right buttock.
Provenance
…; from J. Boas Berg, Amsterdam, with pendant BK-NM-1968, fl. 2,100 for both, to the Nederlandsch Museum voor Geschiedenis en Kunst, The Hague, 1875, transferred to the museum, 1885
Object number: BK-NM-1969
Entry
The Antwerp-born sculptor Jan Baptist Xavery (1697-1742), who was active in The Hague, was particularly celebrated for his funerary monuments, portraits, garden ornaments and architectural decoration. It is a less known fact that he also carved small-scale sculptures in boxwood and ivory. This ivory Bacchante (shown here) and Satyr (BK-NM-1968) are splendid examples of such work. The satyr (or faun) has some of the usual characteristic of a he-goat: a short tail on its lower back, pointed ears, small horns, a wattled beard and goat-like face.1For a medallion with the head of a satyr in profile monogrammed by Xavery on the reverse and dated 1737, see the photos in the Jan Baptist Xavery documentation file in RKD-Netherlands Institute for Art History, The Hague. With thanks to Dennis de Kool. He holds a shepherd’s flute in both hands. The pendant, smiling bacchante (or maenad) holds a tambourine. These instruments were used to accompany the song and dance of bacchanalia. Both statuettes are signed by the artist and dated 1729, the year Xavery entered the service of stadholder Willem IV.
In that period Xavery made more of such small-scale mythological figures, some of them only known through descriptions. For instance, there is mention in the sale catalogue of the eighteenth-century Amsterdam collector, Pieter Locquet of two boxwood bosch saters (woodland satyrs) by Xavery each measuring 9.5 inches.2Sale P. Locquet (Amsterdam), 22 September 1783, no. 112, fl. 52.10, to Jan Lambers. And an invoice from 1727 states Xavery was commissioned by Baron Johan Hendrik van Wassenaer Obdam to carve a ‘figure in palm [box] wood of a satyr’, for 60 Carolus guilders.3Huisarchief Kasteel Twickel, Delden, invoice 18 February 1727. At an auction in Paris in 2004 a signed boxwood Pan, with the inscription J:B:X: 1729, was offered for sale, together with a Bacchus of the same material.4Sale, Libert (Paris), 7 April 2004, no. 125. A mirror image variant of the Bacchus in question, but in polychromed lime wood, can be found in the Victoria and Albert Museum, also bearing the inscription J:B:X: 1729.5E. Rümmler, C. Theuerkauff et al., Europäische Barockplastik am Niederrhein: Grupello und seine Zeit, exh. cat. Düsseldorf (Kunstmuseum Düsseldorf) 1971, no. 292. Two ivories signed by Xavery depicting Hercules and a nymph (present whereabouts unknown), and dating from the same year are mentioned in a sale catalogue of the nineteenth-century collector, David Teixeira, Jr.6Sale, David Teixeira Jr, The Hague, 23 July 1832, no. 3. Lastly, there are another two boxwood pairs of gods, dated and signed by Xavery, with the same type of plinth (square with beveled corners) as the ivories featured here. One pair, with Meleager and Amphitrite, dates from 1728 and is in The Hague.7The Hague, Kunstmuseum Den Haag, inv. no. A 18-1948, see E. Rümmler, C. Theuerkauff et al., Europäische Barockplastik am Niederrhein: Grupello und seine Zeit, exh. cat. Düsseldorf (Kunstmuseum Düsseldorf) 1971, no. 291. The figures of the other pair, with Pluto and Prosperina, are dated 1731 and 1733 respectively. They can be found in Huis de Wiersse in Vorden.8Photo in Object File RMA.
The stance of all these figures is loosely inspired by ancient prototypes, examples of which Xavery could have seen during his (supposed) study trip to Italy. Xavery gave the satyr the same stylized body with human legs, as found in Classical antiquity, rather than the goat’s legs with which satyrs were usually depicted in the preceding century. Unlike the classicist, somewhat expressionless faces of most of Xavery’s figures of gods, these capricious woodland creatures have wayward expressions and, thanks to their lively, smiling faces, appear decidedly frivolous.
Bieke van der Mark, 2025
Literature
Theuerkauff in E. Rümmler, C. Theuerkauff et al., Europäische Barockplastik am Niederrhein: Grupello und seine Zeit, exh. cat. Düsseldorf (Kunstmuseum Düsseldorf) 1971, p. 334; J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973, no. 377, with earlier literature
Citation
B. van der Mark, 2025, 'Jan Baptist Xavery, Bacchante, The Hague, 1729', in F. Scholten and B. van der Mark (eds.), European Sculpture in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/200116065
(accessed 6 December 2025 21:38:11).Footnotes
- 1For a medallion with the head of a satyr in profile monogrammed by Xavery on the reverse and dated 1737, see the photos in the Jan Baptist Xavery documentation file in RKD-Netherlands Institute for Art History, The Hague. With thanks to Dennis de Kool.
- 2Sale P. Locquet (Amsterdam), 22 September 1783, no. 112, fl. 52.10, to Jan Lambers.
- 3Huisarchief Kasteel Twickel, Delden, invoice 18 February 1727.
- 4Sale, Libert (Paris), 7 April 2004, no. 125.
- 5E. Rümmler, C. Theuerkauff et al., Europäische Barockplastik am Niederrhein: Grupello und seine Zeit, exh. cat. Düsseldorf (Kunstmuseum Düsseldorf) 1971, no. 292.
- 6Sale, David Teixeira Jr, The Hague, 23 July 1832, no. 3.
- 7The Hague, Kunstmuseum Den Haag, inv. no. A 18-1948, see E. Rümmler, C. Theuerkauff et al., Europäische Barockplastik am Niederrhein: Grupello und seine Zeit, exh. cat. Düsseldorf (Kunstmuseum Düsseldorf) 1971, no. 291.
- 8Photo in Object File RMA.











