Aan de slag met de collectie:
Knielende Maria, behorend tot een geboorte
anoniem, ca. 1425 - ca. 1475
- Soort kunstwerkbeeldhouwwerk
- ObjectnummerBK-NM-1661
- Afmetingenhoogte 7 cm
- Fysieke kenmerkenpijpaarde
Identificatie
Titel(s)
Knielende Maria, behorend tot een geboorte
Objecttype
Objectnummer
BK-NM-1661
Onderdeel van catalogus
Vervaardiging
Vervaardiging
- beeldenbakker: anoniem, Noordelijke Nederlanden
- beeldenbakker: anoniem, Leiden (mogelijk)
Datering
ca. 1425 - ca. 1475
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
pijpaarde
Afmetingen
hoogte 7 cm
Verwerving en rechten
Copyright
Herkomst
…; found during the demolition of Teylingen Castle’s foundation, Voorhout, date unknown;{J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, _Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum_, coll. cat. Amsterdam 1973, no. 884.}…; from the Rijksmuseum van Oudheden, Leiden, transferred to the Nederlandsch Museum voor Geschiedenis en Kunst, The Hague, 1875; transferred to the museum, 1885
Documentatie
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!
anonymous
Kneeling Virgin, from a Nativity
Northern Netherlands, ? Leiden, c. 1425 - c. 1475
Technical notes
Formed (solid) in a front and back mould and fired.
Condition
Slightly abraded.
Provenance
…; found during the demolition of Teylingen Castle’s foundation, Voorhout, date unknown;1J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973, no. 884.…; from the Rijksmuseum van Oudheden, Leiden, transferred to the Nederlandsch Museum voor Geschiedenis en Kunst, The Hague, 1875; transferred to the museum, 1885
Object number: BK-NM-1661
Entry
In the late Middle Ages, simple pipeclay (white-firing clay) sculptures such as this were serially produced in the Netherlands using moulds.2For pipeclay production in the Northern Netherlands, see e.g. S. Ostkamp, ‘Productie en gebruik van pijpaarden en terracotta devotionalia in de Nederlanden (ca. 1350-ca. 1550): Het ambacht van de heylichenbacker voor Judocus Vredis, een archeologisch verslag’, in A. Böing and G. Inhester, Judocus Vredis: Kunst aus der Stille: Eine Klosterwerkstatt der Dürerzeit/Kunst uit de stilte: Een kloosterwerkplaats uit de tijd van Dürer, exh. cat. Münster (Westfälisches Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte)/Vreden (Hamaland-Museum)/Borken (Kreismuseum)/Deventer (Historisch Museum de Waag) 2001, pp. 188-256, esp. pp. 188-239 and S. Ostkamp, ‘Van Utrechtse bodem? Utrecht en de productie van pijpaarden devotionalia’, in M. Leeflang et al., Middeleeuwse beelden uit Utrecht: 1430-1530/Mittelalterliche Bildwerke aus Utrecht: 1430-1530, exh. cat. Utrecht (Museum Catharijneconvent)/Aachen (Suermondt-Ludwig-Museum) 2012-13, pp. 108-27. Utrecht was unquestionably an important centre for the production of pipeclay devotional objects, as the large number of moulds and misfires unearthed there attest. However, archaeological research shows that this production also occurred in cities such as Amsterdam, Leiden, Deventer, Kampen, Antwerp, Liège and Cologne.3See S. Ostkamp, ‘Productie en gebruik van pijpaarden en terracotta devotionalia in de Nederlanden (ca. 1350-ca. 1550)’, in A. Böing, G. Inhester and T. Sodmann (ed.), Judocus Vredis: Kunst aus der Stille: eine Klosterwerkstatt der Dürerzeit/ Judocus Vredis: Kunst uit de stilte: Een kloosterwerkplaats uit de tijd van Dürer, exh. cat. Münster (Westfälisches Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte)/Vreden (Hamaland-Museum)/Borken (Kreismuseum)/Deventer (Historisch Museum de Waag) 2001, pp. 188-257, esp. pp. 206-07. This fairly small figurine, depicting a kneeling Virgin Mary from a Nativity, was discovered in the nineteenth century during the demolition of a foundation of Teylingen Castle in Voorhout. It was perhaps sealed into the wall as some kind of dedication gift.
Although discovered in Voorhout, this figurine could quite conceivably have been produced in the nearby city of Leiden, where a heyligenbacker (saint-firer) was located on the Varkenmarkt in the late Middle Ages. Among the discarded remnants of pipeclay production unearthed on this site was also a large, kneeling angel with very similar drapery folds.4Leiden, Museum van Oudheden, inv. no. h 1989/5.42. For the find on the premises at Oude Varkenmarkt 13, Leiden, see H.J.E. van Beuningen, ‘Een 16de-eeuwse pijpaarden pelgrimsfles uit Leiden’, Bodemonderzoek in Leiden. Archeologisch jaarverslag 10 (1987), pp. 25-36; M.E. Kleiterp, ‘Een verzameling pijpaarden mallen en beeldjes uit Leiden in het Rijksmuseum van Oudheden’, Bodemonderzoek in Leiden. Archeologisch jaarverslag 11-12 (1988-89), pp. 77-88. Together with an albeit stylistically less similar pipeclay figurine of a kneeling Angel Playing a Lute in the Rijksmuseum collection (BK-KOG-1272-K), excavated in Utrecht, all three would have belonged to simple house altars featuring scenes of the Nativity or the Adoration.
Bieke van der Mark, 2024
Literature
J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973, no. 884
Citation
B. van der Mark, 2024, 'anonymous, Kneeling Virgin, from a Nativity, Northern Netherlands, c. 1425 - c. 1475', in F. Scholten and B. van der Mark (eds.), European Sculpture in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/20036302
(accessed 8 December 2025 21:17:42).Footnotes
- 1J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973, no. 884.
- 2For pipeclay production in the Northern Netherlands, see e.g. S. Ostkamp, ‘Productie en gebruik van pijpaarden en terracotta devotionalia in de Nederlanden (ca. 1350-ca. 1550): Het ambacht van de heylichenbacker voor Judocus Vredis, een archeologisch verslag’, in A. Böing and G. Inhester, Judocus Vredis: Kunst aus der Stille: Eine Klosterwerkstatt der Dürerzeit/Kunst uit de stilte: Een kloosterwerkplaats uit de tijd van Dürer, exh. cat. Münster (Westfälisches Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte)/Vreden (Hamaland-Museum)/Borken (Kreismuseum)/Deventer (Historisch Museum de Waag) 2001, pp. 188-256, esp. pp. 188-239 and S. Ostkamp, ‘Van Utrechtse bodem? Utrecht en de productie van pijpaarden devotionalia’, in M. Leeflang et al., Middeleeuwse beelden uit Utrecht: 1430-1530/Mittelalterliche Bildwerke aus Utrecht: 1430-1530, exh. cat. Utrecht (Museum Catharijneconvent)/Aachen (Suermondt-Ludwig-Museum) 2012-13, pp. 108-27.
- 3See S. Ostkamp, ‘Productie en gebruik van pijpaarden en terracotta devotionalia in de Nederlanden (ca. 1350-ca. 1550)’, in A. Böing, G. Inhester and T. Sodmann (ed.), Judocus Vredis: Kunst aus der Stille: eine Klosterwerkstatt der Dürerzeit/ Judocus Vredis: Kunst uit de stilte: Een kloosterwerkplaats uit de tijd van Dürer, exh. cat. Münster (Westfälisches Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte)/Vreden (Hamaland-Museum)/Borken (Kreismuseum)/Deventer (Historisch Museum de Waag) 2001, pp. 188-257, esp. pp. 206-07.
- 4Leiden, Museum van Oudheden, inv. no. h 1989/5.42. For the find on the premises at Oude Varkenmarkt 13, Leiden, see H.J.E. van Beuningen, ‘Een 16de-eeuwse pijpaarden pelgrimsfles uit Leiden’, Bodemonderzoek in Leiden. Archeologisch jaarverslag 10 (1987), pp. 25-36; M.E. Kleiterp, ‘Een verzameling pijpaarden mallen en beeldjes uit Leiden in het Rijksmuseum van Oudheden’, Bodemonderzoek in Leiden. Archeologisch jaarverslag 11-12 (1988-89), pp. 77-88.