Aan de slag met de collectie:
Doornenkroning
anoniem, ca. 1540 - ca. 1550
Op een bank zit Christus met gebonden polsen tussen twee beulsknechten, die met beide handen een lange stok op Christus' hoofd drukken, ieder daarbij met één knie steunend op de bank. Christus, in lendendoek, draagt een van de schouders afhangende mantel, die met een band voor de borst is samengestrikt en over de linkerknie is geslagen. De linker beulsknecht, met snor, draagt een baret, een pofbroek en een hemd, dat van een schouder is afgegleden; de andere, op de rug gezien, heeft de mond geopend en is gekleed in een kolder met korte siermouwen en een korte rok. Beiden dragen laarzen.
- Soort kunstwerkbeeldhouwwerk
- ObjectnummerBK-NM-12226
- Afmetingenhoogte 36 cm x breedte 27 cm x diepte 7,5 cm
- Fysieke kenmerkeneikenhout
Identificatie
Titel(s)
Doornenkroning
Objecttype
Objectnummer
BK-NM-12226
Beschrijving
Op een bank zit Christus met gebonden polsen tussen twee beulsknechten, die met beide handen een lange stok op Christus' hoofd drukken, ieder daarbij met één knie steunend op de bank. Christus, in lendendoek, draagt een van de schouders afhangende mantel, die met een band voor de borst is samengestrikt en over de linkerknie is geslagen. De linker beulsknecht, met snor, draagt een baret, een pofbroek en een hemd, dat van een schouder is afgegleden; de andere, op de rug gezien, heeft de mond geopend en is gekleed in een kolder met korte siermouwen en een korte rok. Beiden dragen laarzen.
Onderdeel van catalogus
Vervaardiging
Vervaardiging
beeldhouwer: anoniem, Antwerpen (stad)
Datering
ca. 1540 - ca. 1550
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
eikenhout
Afmetingen
hoogte 36 cm x breedte 27 cm x diepte 7,5 cm
Dit werk gaat over
Onderwerp
Verwerving en rechten
Credit line
Schenking van de heer F.G. Waller, Amsterdam
Verwerving
schenking 1910
Copyright
Herkomst
…; donated to the museum by François Gérard Waller (1867-1934), Amsterdam, 1910
Documentatie
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!
anonymous
The Crowning with Thorns
Antwerp, c. 1540 - c. 1550
Technical notes
Carved in relief and originally polychromed. The flat surface of the foremost bottom edge is furnished with two square mortises for securing purposes.
Condition
Sections of the executioners’ large stick have been renewed. The polychromy has been removed with a caustic.
Provenance
…; donated to the museum by François Gérard Waller (1867-1934), Amsterdam, 1910
Object number: BK-NM-12226
Credit line: Gift of F.G. Waller, Amsterdam
Entry
Mark (15:17-18) describes how Christ was mocked by Pilate’s soldiers following his imprisonment and flagellation. They draped a purple robe around his body and hailed him ‘King of the Jews’ by placing a crown of woven thorns upon his head. The present relief depicts the moment of this latter act, with two executioners using a large stick to press the crown of thorns into Christ’s head until it bleeds. To maximize their effort, they place their knees on the bench on which he sits. With his arms bound, Christ undergoes this painful degradation in a dignified manner and without showing emotion.
In all probability, the group belonged to an Antwerp Passion retable. In most cases, the Crowning with Thorns appears in the bottom register on the right, with the Ecce Homo in the middle. The flat surface of the group’s foremost bottom edge is furnished with two square mortises for securing purposes. In its original state, a piece of foreground with additional figures was likely attached to this surface, with a second piece comprising an architectural background and several other figures similarly attached at the back.1Cf. the Crowning with Thorns in the Antwerp retable of Bouvignes-sur-Meuse of 1555, H. Nieuwdorp (ed.), Antwerp Altarpieces 15th-16th centuries, 2 vols., exh. cat. Antwerp (Onze-Lieve-Vrouwekathedraal) 1993, vol. 1, no. 17.
On the basis of the elongated bodies, the unnatural rotation of the torso on the right-hand figure together with the caricatural rendering of his grotesque facial features, this retable group can be ascribed to the closing phase of Antwerp Mannerism, circa 1540. Comparable stylistic traits can also be discerned in a Christ Carrying the Cross in the Rijksmuseum collection (BK-NM-1230), a work once attributed to ‘entirely the same hand’,2M. van Notten, ‘Aanwinsten voor het Nederlandsch Museum voor Geschiedenis en Kunst in 1910’, Bulletin van den Nederlandschen Oudheidkundigen Bond 4 (1911), p. 26. and an Ecce Homo in the former Welker collection at Eastbourne. The Christ type in the Amsterdam Crowning with Thorns also closely resembles that of the latter retable group, which has been (most likely erroneously) linked to Robert Moreau (documented 1532-37), an Antwerp sculptor known only from archival sources.3P. Williamson, Netherlandish Sculpture 1450-1550, coll. cat. London (Victoria and Albert Museum) 2002, p. 102 and fig. 28b. For the issues surrounding Moreau’s identification, see H. Nieuwdorp (ed.), Antwerp Altarpieces 15th-16th centuries, 2 vols., exh. cat. Antwerp (Onze-Lieve-Vrouwe-Kathedraal) 1993, vol. 1, pp. 102, 113 and R. de Boodt, ‘De beeldsnijder Robert Moreau en het Retabel van Oplinter’, Bulletin van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis Brussel 65 (1994), pp. 111-19.
Bieke van der Mark, 2024
Literature
T. Demmler, Die Bildwerke in Holz, Stein und Ton, Grossplastik (Deutsche Skulpturen des Deutschen Museum 3), coll. cat. Berlin (Staatliche Museen zu Berlin) 1930, p. 343 (under no. 7059); J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973, no. 161, with earlier literature
Citation
B. van der Mark, 2024, 'anonymous, The Crowning with Thorns, Antwerp, c. 1540 - c. 1550', in F. Scholten and B. van der Mark (eds.), European Sculpture in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/20015018
(accessed 11 December 2025 08:24:25).Footnotes
- 1Cf. the Crowning with Thorns in the Antwerp retable of Bouvignes-sur-Meuse of 1555, H. Nieuwdorp (ed.), Antwerp Altarpieces 15th-16th centuries, 2 vols., exh. cat. Antwerp (Onze-Lieve-Vrouwekathedraal) 1993, vol. 1, no. 17.
- 2M. van Notten, ‘Aanwinsten voor het Nederlandsch Museum voor Geschiedenis en Kunst in 1910’, Bulletin van den Nederlandschen Oudheidkundigen Bond 4 (1911), p. 26.
- 3P. Williamson, Netherlandish Sculpture 1450-1550, coll. cat. London (Victoria and Albert Museum) 2002, p. 102 and fig. 28b. For the issues surrounding Moreau’s identification, see H. Nieuwdorp (ed.), Antwerp Altarpieces 15th-16th centuries, 2 vols., exh. cat. Antwerp (Onze-Lieve-Vrouwe-Kathedraal) 1993, vol. 1, pp. 102, 113 and R. de Boodt, ‘De beeldsnijder Robert Moreau en het Retabel van Oplinter’, Bulletin van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis Brussel 65 (1994), pp. 111-19.