Aan de slag met de collectie:
Deze afbeelding is vanwege auteursrecht niet beschikbaar
Leunstoel voor Til Brugman
Gerrit Thomas Rietveld, ca. 1919
Omstreeks 1919 ontwierp Rietveld zijn beroemdste meubel: een lattenleunstoel die hij later rood-blauw zou schilderen. Het eerste exemplaar in ongekleurd hout werd afgebeeld in het tijdschrift De Stijl. Kenmerkend zijn de overstekende latten. De zuiverheid van deze constructie sprak veel architecten en kunstenaars aan. Ze behoorden tot Rietvelds eerste klanten. Schrijfster Til Brugman bestelde dit exemplaar in het voorjaar van 1923.
- Soort kunstwerkleunstoel
- ObjectnummerBK-2010-1
- Afmetingenhoogte 87 cm x breedte 65,5 cm x diepte 84 cm
Niet digitaal beschikbaar
Identificatie
Titel(s)
Leunstoel voor Til Brugman
Objecttype
Objectnummer
BK-2010-1
Beschrijving
Leunstoel bestaand uit een frame van 6 staanders, 2 langsliggers en 5 dwarsliggers gemaakt van vierkante houten regels van ca. 2.5 x 2.5 cm die orthogonaal met elkaar zijn verbonden. Zitting en rugleuning worden gevormd door twee dunne, rechthoekige platen massief hout van verschillende afmetingen die onder verschillende hoeken op de dwarsliggers zijn gemonteerd. De armleuningen worden gevormd door twee brede houten planken die achterste en niet-dragende middelste staanders met elkaar verbinden. Alle delen zijn egaal wit geschilderd met uitzondering van de onderzijde van de zitting en de onderzijde van enkele latten. Aan de onderzijde van de zitting bevinden zich enkele resten papier, deels overschilderd.
Opschriften / Merken
particulier herkenningsteken, onderzijde langsligger, handgeschreven met potlood: ‘R.T.S.A.D.O Arnhem 2006’
Catalogusreferentie
- Adriani Götz e.a., Collagen Hannah Höch 1889-1978, z.pl. 1984, p. 47.
- Carel Blotkamp, 'Liebe Tiltil. brieven van El Lissitzky en kurt Schwitters aan Til Brugman, 1923-1926', Jong Holland 13 (1997) 1, p. 32-46, afb. 6 en Jong Holland 13 (1997) 4, p. 27-47.
- 'Leunstoel', Jaarverslag 2010 Rijksmuseum Amsterdam, p. 34.
- Carel Blotkamp en Cess Hilhorst, 'De dissidente kunstenaars', in: Carel Blotkamp e.a., 'De vervolgjaren van De Stijl 1922-1932', Amsterdam 1996, p. 340-341.
- Paul Overy, De Stijl, Londen 1991, p. 97-98.
- Sjarel Ex, 'Vilmos Huszár', in: Carel Blotkamp e.a., 'De Beginjaren van De Stijl 1917-1922', Utrecht 1982, p. 118-121, afb. 103.
- Theo van Doesburg, 'Aantekeningen bij een leunstoel van Rietveld, De Stijl 2 (1919) 11, bijlage XXII', in: De Stijl, Complete Reprint 1917-1920, Amsterdam/Den Haag 1968, p. 438-439.
- Heinz Ohff, 'Holland', in: Ralf Burmeister en Eckhard Fürluss (red.), 'Hannah Höch. Eine Lebenscollage', Archiv Edition, band II 1921-1945, 1. Abteilung, Berlin 1995, p. 257-282.
- Chris Rehorst, ' Hannah Höch en Nederland', Jong Holland 4 (1988) 6, p. 10 - 15
- Marijke Küper, 'Ruimte opgelost in kleur. De Stijl, destructie en een nieuwe harmonie', in: Ellinoor Bergvelt, Frans van Burkom, Karin Gaillard (red.). 'Van neorenaissance tot postmodernisme. Honderdvijfentwintig jaar Nederlandse interieurs 1870-1995', Rotterdam 1996, p. 172-174, afb. 245.
- Daniele Baroni, The furniture of Gerrit Thomas Rietveld, New York 1978.
- Chris Rehorst, 'Hannah Höch und die Niederlande', in: 'Hannah Höch 1889-1978. Ihr Werk, Ihr Leben, Ihre Freunde', Berlin 1984, p. 41-62.
Vervaardiging
Vervaardiging
- ontwerper: Gerrit Thomas Rietveld, Utrecht
- meubelmaker: Meubelmakerij Rietveld, Utrecht
- vervaardiger: Gerrit Thomas Rietveld, Utrecht
- vervaardiger: Gerard van de Groenekan, Utrecht
Datering
- ca. 1919
- 1923
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Materiaal
Techniek
Afmetingen
hoogte 87 cm x breedte 65,5 cm x diepte 84 cm
Tentoonstellingen
Verwerving en rechten
Credit line
Aankoop met steun van de BankGiro Loterij
Copyright
erven Gerrit Thomas Rietveld/Pictoright
Documentatie
- Adriani Götz e.a., Collagen Hannah Höch 1889-1978, z.pl. 1984, p. 47.
- Carel Blotkamp, 'Liebe Tiltil. brieven van El Lissitzky en kurt Schwitters aan Til Brugman, 1923-1926', Jong Holland 13 (1997) 1, p. 32-46, afb. 6 en Jong Holland 13 (1997) 4, p. 27-47.
- 'Leunstoel', Jaarverslag 2010 Rijksmuseum Amsterdam, p. 34.
- Carel Blotkamp en Cess Hilhorst, 'De dissidente kunstenaars', in: Carel Blotkamp e.a., 'De vervolgjaren van De Stijl 1922-1932', Amsterdam 1996, p. 340-341.
- Paul Overy, De Stijl, Londen 1991, p. 97-98.
- Sjarel Ex, 'Vilmos Huszár', in: Carel Blotkamp e.a., 'De Beginjaren van De Stijl 1917-1922', Utrecht 1982, p. 118-121, afb. 103.
- Theo van Doesburg, 'Aantekeningen bij een leunstoel van Rietveld, De Stijl 2 (1919) 11, bijlage XXII', in: De Stijl, Complete Reprint 1917-1920, Amsterdam/Den Haag 1968, p. 438-439.
- Heinz Ohff, 'Holland', in: Ralf Burmeister en Eckhard Fürluss (red.), 'Hannah Höch. Eine Lebenscollage', Archiv Edition, band II 1921-1945, 1. Abteilung, Berlin 1995, p. 257-282.
- Chris Rehorst, ' Hannah Höch en Nederland', Jong Holland 4 (1988) 6, p. 10 - 15
- Marijke Küper, 'Ruimte opgelost in kleur. De Stijl, destructie en een nieuwe harmonie', in: Ellinoor Bergvelt, Frans van Burkom, Karin Gaillard (red.). 'Van neorenaissance tot postmodernisme. Honderdvijfentwintig jaar Nederlandse interieurs 1870-1995', Rotterdam 1996, p. 172-174, afb. 245.
- Daniele Baroni, The furniture of Gerrit Thomas Rietveld, New York 1978.
- Chris Rehorst, 'Hannah Höch und die Niederlande', in: 'Hannah Höch 1889-1978. Ihr Werk, Ihr Leben, Ihre Freunde', Berlin 1984, p. 41-62.
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!