Aan de slag met de collectie:
De drie koningen, fragment van een Aanbidding van de koningen
anoniem, ca. 1550 - ca. 1560
De Drie Koningen (fragment). Eikenhout met originele polychromie. Utrecht, ca. 1550.
- Soort kunstwerkbeeldhouwwerk
- ObjectnummerBK-16120
- Afmetingenhoogte 28,5 cm x breedte 56,5 cm x diepte 11,5 cm
- Fysieke kenmerkeneikenhout met polychromie en vergudling
Identificatie
Titel(s)
De drie koningen, fragment van een Aanbidding van de koningen
Objecttype
Objectnummer
BK-16120
Beschrijving
Drie Koningen waarvan slechts het bovendeel bewaard bleef, hellen over naar links. Melchior ziet omlaag (naar het kind), in de linkerhand draagt hij een bokaal met een met knorren versierde deksel. Balthasar, voor een bakstenen muur, ziet om en houdt de linkerarm schuin voor zich uit. Caspar heeft de linkerarm naar rechts gericht en de andere naar boven, kennelijk om de zich achter hem bevindende kameel bij de teugel te houden. Melchior draagt een voor de borst naar rechts toegeslagen mantel, die met een slip over de linkeronderarm hangt, op zijn hoofd een kroon, waaromheen een wrong; de jeugdig uitziende Balthasar een van voren met een rij knopen gesloten jak met omgeslagen kraag en om het hoofd een helmvormig, leerachtig uitziend hoofddeksel. Caspar met een 'metalen' band om de hals heeft een openstaand jak met pikkedillekens op de schouders, de ondermouwen zijn omgeslagen en met een lus aan een knoop op de bovenste mouw bevestigd. Om het hoofd een geknoopte band.
Opschriften / Merken
inscriptie, op de achterkant, in een modern handschrift, met witte verf: ‘nºINV. 7331’
Onderdeel van catalogus
Vervaardiging
Vervaardiging
beeldhouwer: anoniem, Utrecht (stad)
Datering
ca. 1550 - ca. 1560
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
eikenhout met polychromie en vergudling
Afmetingen
hoogte 28,5 cm x breedte 56,5 cm x diepte 11,5 cm
Verwerving en rechten
Verwerving
aankoop 1949
Copyright
Herkomst
…; acquired in Nijmegen by the dealer M.J. Schretlen (1890-1972), Amsterdam, first documented in 1924;{M.J. Schretlen, ‘Sculptuur om Scorel’, _Het Gildeboek_ 7 (1924), pp. 135-38, esp. p. 136.} from whom, with BK-16384, fl. 5,000, to the museum, 1949
Documentatie
- J. Schretlen, 'Sculptuur om Scorel', Het Gildeboek 7 (1924), p. 135-138, afb. 1-3.
- Jaarverslag van het Rijksmuseum (1949), p. 16.
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!
anonymous
The Three Magi, from an Adoration of the Magi
Utrecht, c. 1550 - c. 1560
Inscriptions
- inscription, on the back, in a modern hand, in white paint:nºINV. 7331
Technical notes
Carved in relief and polychromed. The grain of the wood has been used horizontally, probably because of the considerable width of the object. The object was made out of two pieces of wood: the busts of the three magi are carved from a main piece of wood, and the upper part of Balthasar’s head and the camel are carved from a second piece of wood, which is attached horizontally to the first one with a thick layer of glue. Small holes in the support indicate that the pieces were once assembled with nails.
Scientific examination and reports
- conservation report: A. Lorne, RMA, 14 oktober 1995
Literature scientific examination and reports
Verslag van de directie over het jaar 1996, p. 53
Condition
The wood at the front is in good condition, but the back has suffered mould and woodworm damage. The fragment has been sawn off at chest height with a mechanical saw. An object in Melchior’s left hand, Balthasar’s left forearm and three fingers of his right hand are missing. The two pieces of wood of the support have been detached and fixed several times.
Conservation
- A. Lorne, 1995: cleaned; old polychromy stabilized.
Provenance
…; acquired in Nijmegen by the dealer M.J. Schretlen (1890-1972), Amsterdam, first documented in 1924;1M.J. Schretlen, ‘Sculptuur om Scorel’, Het Gildeboek 7 (1924), pp. 135-38, esp. p. 136. from whom, with BK-16384, fl. 5,000, to the museum, 1949
Object number: BK-16120
Entry
This fragment was part of an Adoration of the Magi. All that survives is the topmost part with the three wise men and the camel. The rest has been sawn off, probably because of damage. On the left is Melchior, the oldest of the magi. He looks down towards the place where the infant Christ would have lain. He presents his gift: a gold goblet with a gadrooned cover. In the centre Balthasar, the youngest of the three, looks over his shoulder to his left. Behind him is a brick wall. The black magus, Caspar, holds his right arm aloft, probably grasping the reins of the dromedary behind him. Since the late Middle Ages the three wise men were associated with the continents known at the time. Melchior usually represents Europe, Balthasar Asia and Caspar Africa, but these identifications are not always consistent.2G. Schiller, Ikonographie der christlichen Kunst, vol. 1, Gütersloh 1966, pp. 105-24; E. Kirschbaum (ed.), Lexikon der christlichen Ikonographie, vol. 1, Freiburg 1968, cols. 539-49.
As early as 1924, the former owner of the fragment, the art dealer M.J. Schretlen, pointed to the relationship between the fragment and the paintings of Jan van Scorel (1495-1562).3M.J. Schretlen, ‘Sculptuur om Scorel’, Het Gildeboek 7 (1924), pp. 135-38. He even speculated that the group might be by the master himself. As Schretlen acknowledged, however, this hypothesis was a long shot, since there is no evidence that Van Scorel ever worked as a sculptor alongside his activities as a draughtsman, painter and designer of dikes. The Centraal Museum in Utrecht does hold a section of a column with a relief which, according to tradition, was made to a design by Van Scorel,4M.J. Schretlen, ‘Sculptuur om Scorel’, Het Gildeboek 7 (1924), pp. 135-38. and some authors believe that the carved tomb of Reinoud III of Brederode and his wife, made by the Cambrai sculptor Colijn de Nole (active in Utrecht after 1530) in the Grote Kerk in Vianen, was designed by this artist as well.5For an overview of opinions on this subject see J. de Meyere, Het grafmonument van Reinoud III van Brederode in de Grote Kerk te Vianen. Een meesterwerk van de Utrechtse beeldhouwer Colyn de Nole, Utrecht 2010, pp. 97-101.
Be this as it may, Van Scorel’s maniera nuova – the Italian Renaissance style he introduced into the Northern Netherlands on his return from Italy in 1524, having been one of the first Northern artists to make the trip – is very evident in the altarpiece fragment. There is a great deal of movement in the work and the faces of the magi are shown not in profile or full face, but in relatively complicated three-quarter poses. Many of Van Scorel’s paintings also feature heads with large noses and short beards like the figure of Melchior on the left. Caspar’s youthful profile is very like that of Mary Magdalene in Van Scorel’s Noli Me Tangere triptych of around 1548-54 (fig. a).6Birmingham Museum and Art Gallery, inv. no. 1952P9, see J. Woodward et al., Catalogue of Paintings , coll. cat. Birmingham (City Museum and Art Gallery) 1960, pp. 130-31. Caspar’s helmet-shaped cap, moreover, is similar to the hat Christ wears in that painting. The narrow, fluid folds of his long robe recur in Melchior’s cloak and Balthasar’s sleeves. The combination of these aspects makes it quite conceivable that the altarpiece fragment was made in Jan van Scorel’s direct sphere of influence in Utrecht.
Bieke van der Mark, 2024
Literature
C.H. de Jonge and D.P.R.A. Bouvy, Utrecht’s kunst in opkomst en bloei 650-1650, exh. cat. Utrecht (Centraal Museum) 1948, no. 134; J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973, no. 40, with earlier literature; D.P.R.A. Bouvy, ‘Review of J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973’, Simiolus 7 (1974), pp. 103-06, esp. p. 105; Verslag van de directie over het jaar 1996, p. 53
Citation
B. van der Mark, 2024, 'anonymous, The Three Magi, from an Adoration of the Magi, Utrecht, c. 1550 - c. 1560', in F. Scholten and B. van der Mark (eds.), European Sculpture in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/20035547
(accessed 8 December 2025 04:20:37).Figures
Footnotes
- 1M.J. Schretlen, ‘Sculptuur om Scorel’, Het Gildeboek 7 (1924), pp. 135-38, esp. p. 136.
- 2G. Schiller, Ikonographie der christlichen Kunst, vol. 1, Gütersloh 1966, pp. 105-24; E. Kirschbaum (ed.), Lexikon der christlichen Ikonographie, vol. 1, Freiburg 1968, cols. 539-49.
- 3M.J. Schretlen, ‘Sculptuur om Scorel’, Het Gildeboek 7 (1924), pp. 135-38.
- 4M.J. Schretlen, ‘Sculptuur om Scorel’, Het Gildeboek 7 (1924), pp. 135-38.
- 5For an overview of opinions on this subject see J. de Meyere, Het grafmonument van Reinoud III van Brederode in de Grote Kerk te Vianen. Een meesterwerk van de Utrechtse beeldhouwer Colyn de Nole, Utrecht 2010, pp. 97-101.
- 6Birmingham Museum and Art Gallery, inv. no. 1952P9, see J. Woodward et al., Catalogue of Paintings , coll. cat. Birmingham (City Museum and Art Gallery) 1960, pp. 130-31.
