Getting started with the collection:
Salt-cellar
anoniem, 1618
Salt was an expensive commodity in the 17th century and therefore took pride of place on the table. Salt-cellars were thus elaborately designed works of art. Here beneath the little dish for the salt is a figure of a nude woman with an anchor, symbolizing Hope. The triangular lid is surmounted by a female figure with a cross, the personification of Faith.
- Artwork typesalt (condiment vessel)
- Object numberBK-1988-15-A
- Dimensionsheight 31.5 cm x width 15.5 cm x depth 15.5 cm x weight 886 gr


Identification
Title(s)
Driehoekig zoutvat
Object type
Object number
BK-1988-15-A
Description
Het basement van het driehoekige zoutvat rust op drie gegoten, S-voluutvormige poten, versierd met parels en opkrullende bladeren en eindigend in adelaarskoppen bekroond door voluten. Het basement is opgebouwd uit een smalle, vlakke onderrand; een brede, zich verjongende, S-vormig gewelfde rand versierd met een gestempeld, repeterend patroon van rolwerk met gestileerde bladmotieven; een ingesnoerde rand versierd met een gestempeld, repeterend patroon van cabochons; een zich verjongende overkragende rand met een gestempelde versiering van schubben; een smalle ingesnoerde rand en de overkragende gewelfde bovenzijde. Deze is rond een centrale rozet gedreven met drie groteske maskers in de hoeken. Op de centrale rozet is een tweede, vergulde rozet bevestigd, die een bal draagt. Daarop bevindt zich een gegoten, eveneens vergulde, naakte vrouw geknield bij een anker, de handen gevouwen, die de Hoop symboliseren. Op de drie hoeken rusten voluutvormige steunen. Zij staan met leeuwenpoten op ballen, eindigen in gevleugelde chimaeren en vertonen op het midden leeuwenkoppen, die vergulde ringen houden waaraan peervormige versieringen hangen. De steunen dragen het bovenstuk, dat is opgebouwd uit een rand met een parellijst; een ingesnoerde rand en een zich verbredende, S-vormig gewelfde rand, beide met dezelfde gestempelde versiering als hun tegenhangers op het basement; een zich verjongende, overkragende rand, met een gestempelde versiering van schubben; een smalle ingesnoerde rand en de overkragende gewelfde bovenzijde. Deze bevat in het midden het ronde, verdiepte vergulde vat waaromheen in de drie hoeken hoofden van putti zijn gedreven. De onderrand van het bovenstuk springt in het midden van iedere zijde in; daar is steeds een verguld, uit kleiner wordende bollen opgebouwd sierelement aangebracht. Aan het midden van de onderzijde van het vat is een vergulde ring bevestigd waaraan een eveneens verguld baldakijn hangt, boven de figuur van de Hoop. Op de drie hoeken van de bovenzijde zijn C-voluutvormige steunen geplaatst, elk met een bebaarde mannenkop rustend op een bal en eindigend in een ramskop, met een gekartelde binnenkant waarop het opzetstuk past. Dit is opgebouwd uit een smalle vlakke onderrand; een bolle zich verjongende rand met een gestempelde, repeterende versiering van door voluten verbonden bladmotieven; een ingesnoerde rand met dezelfde gestempelde versiering als op de ingesnoerde randen van het basement en het bovenstuk van het vat; en een hoge, zich verjongende bekroning, aan alle drie de zijden gedreven met een aan een gestrikt lint opgehangen vruchtentros op een geponst veld. De trossen zijn onderling vrijwel gelijk. Aan één zijde is de strik opgevat als vier voluten. Deze bekroning draagt een geprofileerd, zich verbredend voetstuk waarop een gegoten, vergulde vrouwenfiguur met een kruis en een boek staat, het Geloof symboliserend. Zij is naakt op een schematisch aangegeven lendendoek na. Op de hoeken van dit voetstuk en op de hoeken van de rand onder de bekroning zijn vergulde, peervormige pinakels aangebracht, rustend op ingesnoerde voetjes en bekroond door knopjes. In de onderzijde van het bovenstuk bevindt zich een ronde opening, waarin een brede, holle schroef past met een bloemvormige kop.
Inscriptions / marks
- date letter: ‘H’
- maker's mark
- town mark
Catalogue reference
- Annemarie Vels Heijn, 'Een bouwwerk van een zoutvat', Rijksmuseum Kunstkrant 16 (1989/1990) nr. 1, p. 6-8.
- Mauritshuis en Rijksdienst Beeldende Kunst, '"Een keuze" : een kleine en persoonlijke keuze van de gastconservator mr. drs. L.C. Brinkman uit de diverse aanwinsten die gedurende de laatste zeven jaar voor de Rijkscollectie zijn verworven', Den Haag 1989, vouwblad.
- 'Recent Acquisitions at the Department of Sculpture and Decorative Arts, Rijksmuseum, Amsterdam: Supplement', The Burlington Magazine 132 (1990) nr. 1047, p. 445, afb. VIII.
- 'Recent acquisitions at the Department of Sculpture and Decorative Arts, Rijksmuseum Amsterdam', The Burlington Magazine 107 (1995), p. 419-424.
Creation
Creation
silversmith: anoniem, Amsterdam
Dating
1618
Search further with
Material and technique
Material
Technique
Dimensions
height 31.5 cm x width 15.5 cm x depth 15.5 cm x weight 886 gr
This work is about
Subject
Acquisition and rights
Copyright
Documentation
- Annemarie Vels Heijn, 'Een bouwwerk van een zoutvat', Rijksmuseum Kunstkrant 16 (1989/1990) nr. 1, p. 6-8.
- Mauritshuis en Rijksdienst Beeldende Kunst, '"Een keuze" : een kleine en persoonlijke keuze van de gastconservator mr. drs. L.C. Brinkman uit de diverse aanwinsten die gedurende de laatste zeven jaar voor de Rijkscollectie zijn verworven', Den Haag 1989, vouwblad.
- 'Recent Acquisitions at the Department of Sculpture and Decorative Arts, Rijksmuseum, Amsterdam: Supplement', The Burlington Magazine 132 (1990) nr. 1047, p. 445, afb. VIII.
- 'Recent acquisitions at the Department of Sculpture and Decorative Arts, Rijksmuseum Amsterdam', The Burlington Magazine 107 (1995), p. 419-424.
Related objects
Related
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!