Aan de slag met de collectie:
Bekken
anoniem, ca. 1322 - ca. 1350
Kunstwerken uit het islamitische Mamelukkenrijk bereikten al vroeg het christelijke westen. Zo werd dit bekken in Syrië of Egypte gemaakt, in opdracht van het Siciliaanse hof. Het draagt het wapen van Elizabeth van Karinthië, de koningin van Sicilië, en daarnaast zowel Arabische als christelijke versieringen. Zo’n exotisch vat werd gebruikt als doopbekken of voor het ritueel handen wassen.
- Soort kunstwerkbekken (schaal)
- ObjectnummerBK-NM-7474
- Afmetingenbodem: diameter 35,0 cm, bovenrand: diameter 46,8 cm, hoogte 19,6 cm


Identificatie
Titel(s)
Bekken met het wapenschild van Elisabeth van Karinthië
Objecttype
Objectnummer
BK-NM-7474
Beschrijving
Het uit één plaat gedreven voorwerp heeft een nagenoeg platte bodem en een recht opstaande wand, die bovenaan naar buiten toe uitkraagt en in een geprofileerde rand eindigt. De bodem, de binnen- en de buitenkant van de wand hebben een gestoken, gegraveerd en geponst ornament. Op het plat een door een rand van gestileerde spits toelopende bladeren omgeven rond veld met cirkels en vissen, die zich naar het middelpunt schijnen te bewegen. De wand heeft op het uitkragende gedeelte een fries, waarin tegen een achtergrond van uitgestoken lofwerk in Mammeluk-Naskhi-schrift uit de Mammelukkenperiode woorden zijn aangebracht, die ondermeer betrekking hebben op macht, overwinning, roem en geluk. De opschriften worden drie keer onderbroken door een rond veld, waarin tegen een achtergrond van uitgestoken lofwerk een wapenschild of een in kleermakershouding op een troon zittende mansfiguur zijn opgenomen. Op het boven ronde en onder spits toelopende schild bevindt zich het wapen van Elisabeth van Karinthië (ca. 1300-ca. 1350): gedeeld I schuin gekwartierd, 1 en 4 met palen, 2 en 3 met arend, II 1 gedeeld, a drie boven elkaar geplaatste naar rechts gaande leeuwen, b met een dwarsbalk, twee met een arend. De gekroonde met een aureool omgeven mansfiguur is op een bank gezeten, heeft in zijn rechterhand een beker (?) en houdt zijn linkerhand voor de borst of op de heup. Het fries is onderaan afgezet met een rand van palmetten en gestileerde spits toelopende bladeren en bovenaan door een eerste rand van rankenwerk, dat door zes zesbladige rozetten in stroken is gedeeld en door een tweede rand van rondjes en ruiten. Op de buitenzijde van de wand is vier keer hetzelfde wapenschild opgenomen in de in romaanse majuskels aangegeven Latijnse tekst: MENTEM : SCA : SP (schild) OTANIE : ONOREM : D (?) (schild) EI : PATREM : LIB (schild) ERACIONIS : (arend) (schild).
Opschriften / Merken
- opschrift, buitenzijde wand, graveren: ‘MENTEM : SCA : SP (schild) OTANIE : ONOREM : D (?) (schild) EI : PATREM : LIB (schild) ERACIONIS : (arend) (schild)’
- opschrift, binnenzijde wand, graveren: In Arabisch: Glorie en aanhoudende (?) overwinning voor de nobelen, de deugdzamen, de / [...] en pracht en fortuin en / excellentie [...] l-maliki al-mal / zoals de autoriteit al [...]
Catalogusreferentie
- J. Deér, 'Adler aus der Zeit Friedrichs II. : Victrix Aquila', in: P.E. Schramm, Kaiser Friedrich II : Herrschaftszeichen, Göttingen 1955, p. 123 e.v., afb. 86.
- Documentatiemap
- Mirjam Shatanawi, 'On the In-Betweenness of the Paintings of Jean Baptiste Vanmour (1671–1737) at the Rijksmuseum' in: Susanne Leeb en Nina Samuel (red.), Museums, Transculturality, and the Nation-State, Independent Academic Publishing 2022, p. 137 afb.
Vervaardiging
Vervaardiging
- koperslager: anoniem, Egypte
- koperslager: anoniem, Syrië
Datering
ca. 1322 - ca. 1350
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Materiaal
Techniek
Afmetingen
- bodem: diameter 35,0 cm
- bovenrand: diameter 46,8 cm
- hoogte 19,6 cm
Dit werk gaat over
Persoon
Verwerving en rechten
Copyright
Documentatie
- J. Deér, 'Adler aus der Zeit Friedrichs II. : Victrix Aquila', in: P.E. Schramm, Kaiser Friedrich II : Herrschaftszeichen, Göttingen 1955, p. 123 e.v., afb. 86.
- Documentatiemap
- Mirjam Shatanawi, 'On the In-Betweenness of the Paintings of Jean Baptiste Vanmour (1671–1737) at the Rijksmuseum' in: Susanne Leeb en Nina Samuel (red.), Museums, Transculturality, and the Nation-State, Independent Academic Publishing 2022, p. 137 afb.
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!