Our website uses cookies. A cookie is a small text file which will be saved on your computer or mobile device when you visit our website. More information? Read our cookie policy.
Cilindrische vaas van porselein met een naar onder iets vernauwend lichaam en een korte, wijde nek, beschilderd in onderglazuur blauw. Op de buik twee brede banden met bloemranken; de band onder de schouder wordt onderbroken door geschulpte cartouches met bloemranken uitgespaard in een blauwe ondergrond. Boven de voet en op de schouder een band met blauwe driehoeken met een halve bloem in reserve. Op de nek een band met staande bladmotieven. Blauw-wit.
height 23.5 cm diameter 6.1 cm diameter 9.8 cm diameter 9 cm
Explanatory note
AK-NM-6798 Vaas
• Blauw-wit Kangxi-porselein
• Lambrequin of ruyi
• Onderdeel van Royers porseleincollectie
• Oorspronkelijk drie exemplaren (Inventaris van der Kellen 1876: 6798 [2 ex] en 6799 [1 ex , identiek)
De decoratie van deze vaas vind ik erg moeilijk te begrijpen. Het lijkt erop dat elementen uit de beschildering uit de ‘dragon and band’-vazen (AK-NM-6800) hier terugkeren, maar dan natuurlijk veel terughoudender, met veel meer wit, eigenlijk met onbegrijpelijk veel wit. Mijn wens een ontwikkeling te zien in het Kangxi-porselein dat naar Europa werd verscheept, is bekend. Van ongelimiteerde drukte gaat het naar grotere terughoudendheid en orde. Als men, bij het vaststellen van de nieuwste bestelling, in het bestaande assortiment aanwijst wat wel en wat niet in de smaak viel, blijft het voor de producenten natuurlijk lastig om precies te begrijpen wat nu de bedoeling is. ‘Doe maar een dragon and band, maar zonder die draak en wat rustiger, wat meer wit, voor de rest was het wel mooi.’ En dan krijg je dit. Geen succes, volgens mij. Ik kan me ook niet goed voorstellen dat er nog iets in emailkleuren aan toegevoegd zou moeten worden.
...; collection Jean Theodore Royer (1737-1807), The Hague;{Note RMA.} bequeathed by his widow to King William I, 1814;{Note RMA.}; transferred to the Royal Cabinet of Curiosities, The Hague, 1816;{Note RMA.} from whom transferred to the museum, 1885