Het Rijksmuseum maakt gebruik van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat een website op uw computer of mobiel toestel opslaat wanneer u onze site bezoekt. Meer weten? Lees ons cookiebeleid.
Tafelmodel dat wordt bediend met een ivoren zwengel. Het mechaniek staat onder een klein dakje, de arm met het takel steekt uit. Het mechaniek is onstabiel. Het takel, waarvan de blokken ontbreken, kan op twee manieren lopen: van de windas over een schijf door het gat in de grondplank en terug naar een haak, of over dezelfde schijf naar een schijf aan het einde van de arm en terug naar een haak.
Het model demonstreert specifiek het mechanisme van de dubbele rem, door Padmore voor 1729 uitgevonden. Zijn vernieuwing hield in dat het tandwiel met pal, dat de lading weerhoudt van de terugval, en de wrijvingsrem die het neerlaten controleert, niet aan elkaar gekoppeld zijn. Dit model maakte in 1807 deel uit van de privé-verzameling van J.P. Asmus. Volgens Obreen werd dit soort kranen in de bouw gebruikt. Het model verschilt nogal van de modellen in het Teylers Museum en in het Universiteitsmuseum te Utrecht.
...; collection Jochem Pietersz Asmus (1765-1837), Amsterdam, 1807;{HNA 2.01.29.02 Dept. Marine, Aanhangsel I, inv. no. 20, La. F no. 14.} Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, 1837;{After the death of Asmus in 1837 models from his private collection remained in the Navy Model Room in The Hague and were henceforth considered an integral part of the collection of the Department of the Navy.} transferred to the museum, 1883
Petrus van Musschenbroek, Introductio ad Philosophiam Naturalem, Leiden 1762, dl. 10, afb. 2-3.
J.T. Desaguliers, '...?' (1734), p. 179-181, XVI, afb. 5-7.
J.T. Desaguliers, 'Some Observations on the Crane, with Improvements on that Machine', Philosophical Transactions 36 (1729) okt-dec nr. 411, p. 197-204.