Zoek in Rijksstudio
Gezicht op huizen in Delft, bekend…
Johannes Vermeer, ca. 1658, schilderij, SK-A-2860
Een ongewoon schilderij in het oeuvre van Vermeer: een rustig straatje met huizen en een paar mensen. Met een trefzeker gevoel voor zowel spanning als evenwicht componeerde Vermeer zijn schilderij. De oude muren, grove bakstenen en het witte pleisterwerk zijn bijna tastbaar. Waar in Delft dit…
Te zien in de Eregalerij
Maria met het Christuskind
Adriaen van Wesel, ca. 1470 - ca. 1480, beeldhouwwerk, BK-NM-3888
Te zien in zaal 0.1
Rivierlandschap met ruiters
Aelbert Cuyp, ca. 1653 - 1657, schilderij, SK-A-4118
In dit zonovergoten rivierlandschap laten reizigers hun paarden een ogenblik rusten. Aan hun oranje sjerpen zijn de ruiters te herkennen als officieren van het Hollandse leger. De steile heuvels zag Cuyp op een reis langs de Rijn tussen Nijmegen en Kleef. Waarschijnlijk maakte hij ter plekke…
Te zien in de Eregalerij
Luiermandskast
anoniem, ca. 1660 - ca. 1670, meubilair, BK-1985-10
De buitenkant van deze kast is bekleed met notenhout waarin bloemen, vruchten en schelpen zijn uitgesneden. De kast was bedoeld voor luiers en babykleertjes. In oude inventarissen van kraamkamers worden dit soort bergmeubels omschreven als ‘luiermandskast’.
Te zien in zaal 2.19
Javaanse hoffunctionarissen
anoniem, ca. 1820 - ca. 1870, schilderij, NG-2010-39
Kleren maken de man, ook in Indonesië. Dit zijn geen echte portretten, maar ‘typen’. De nauwkeurig geschilderde kleding en batikmotieven vertellen niet alleen uit welke regio deze mannen afkomstig zijn, ze geven ook informatie over hun rang en status. De stoere, zelfbewuste figuren zijn bijzonder:…
Te zien in zaal 1.17
Javaanse hoffunctionarissen
anoniem, ca. 1820 - ca. 1870, schilderij, NG-2010-38
Kleren maken de man, ook in Indonesië. Dit zijn geen echte portretten, maar ‘typen’. De nauwkeurig geschilderde kleding en batikmotieven vertellen niet alleen uit welke regio deze mannen afkomstig zijn, ze geven ook informatie over hun rang en status. De stoere, zelfbewuste figuren zijn bijzonder:…
Te zien in zaal 1.17
Haarlemse ontvangstkamer 1794
Abraham van der Hart, ca. 1793 - ca. 1795, interieuronderdeel, BK-15613
De inrichting van deze kamer is afkomstig uit het huis van de koopman en kunstverzamelaar Willem Philip Kops, aan de Nieuwe Gracht 74 in Haarlem. Deze kamer werd waarschijnlijk gebruikt voor avondontvangsten. Hij is op het stucplafond na nog geheel intact. Abraham van der Hart, de stadsarchitect…
Te zien in zaal 1.7
Paar armbanden en twee…
anoniem, ca. 1750, armband, AK-NM-7050
Te zien in Aziatisch Paviljoen, zaal 2
Het Raampoortje in Amsterdam
Wouter Johannes van Troostwijk, 1809, schilderij, SK-C-1535
Te zien in zaal 1.14