Zelfportret als de apostel Paulus

Rembrandt van Rijn, 1661, schilderij, SK-A-4050

Rembrandt is hier ongeveer 55 jaar oud. Hij heeft zichzelf voorgesteld als de apostel Paulus, te herkennen aan diens vaste attributen: een manuscript en een zwaard, waarvan het handvat uit zijn mantel steekt. Dit zelfportret is typerend voor Rembrandts late schilderstijl: hij liet de structuur van…

Te zien in de Eregalerij

De waardijns van het Amsterdamse…

Rembrandt van Rijn, 1662, schilderij, SK-C-6

Staalmeesters controleerden de kwaliteit van geverfd laken. Rembrandt portretteerde hen in actie, alsof zij opkijken van hun werk. Eén meester staat op of gaat net zitten, waardoor niet alle hoofden zich op één lijn bevinden. Deze slimme ingreep, de vlotte penseelstreken en de subtiele lichtval…

Te zien in de Eregalerij

Zelfportret

Rembrandt van Rijn, ca. 1628, schilderij, SK-A-4691

Onervaren als hij was, schuwde de jonge Rembrandt het experiment niet. In dit vroege zelfportret liet hij het licht langs zijn rechterwang schampen. De rest van het gezicht is in schaduwen gehuld. Het duurt even voordat de beschouwer beseft dat de kunstenaar hem scherp aankijkt. Met de achterkant…

Te zien in zaal 2.8

De ontmoeting van Joachim en Anna

Meester van Joachim en Anna, Meester van Joachim en Anna, ca. 1470, beeldhouwwerk, BK-NM-88

Joachim en Anna waren lang kinderloos. Totdat Anna’s gebed werd verhoord en zij op wonderbaarlijke wijze in verwachting bleek van Maria. In hun blijdschap om dit nieuws omhelzen zij elkaar teder. Ooit maakte dit intieme en haast tijdloze beeld deel uit van een groot altaar, gewijd aan het leven van…

Te zien in zaal 0.1

Tafelstuk

Wenzel Jamnitzer, 1549, tafelstuk, BK-17040-A

Deze schaal werd bij feestelijke gelegenheden op tafel gezet. Er werd niets opgelegd, daar was hij te mooi voor. De pronkschaal is in 1549 gemaakt door de toen wereldberoemde zilversmid Wenzel Jamnitzer, in opdracht van de stad Neurenberg. Jamnitzer heeft onwaarschijnlijk knap werk geleverd in een…

Te zien in zaal 2.3

Kan met deksel

Adam van Vianen (I), 1614, kan, BK-1976-75

Amsterdam’s guild of silversmiths commissioned Adam van Vianen to make a jug to commemorate his brother Paulus, also a silversmith, who had recently died. By designing the entire jug as a piece of auricular ornament, he turned it into a work of art in its own right. The jug was universally…

Te zien in zaal 2.1

Tien pleurants van het praalgraf…

Borman werkplaats (toegeschreven aan), Renier van Thienen (I) (toegeschreven aan), ca. 1475 - ca. 1476, graffiguur, BK-AM-33-C

In 1465 overleed Isabella van Bourbon, de vrouw van Karel de Stoute, hertog van Bourgondië en heerser over Vlaanderen, Holland, Zeeland, Brabant en Limburg. Hij liet voor haar een praalgraf maken in de Michielsabdij in Antwerpen. Om deze tombe stonden 24 beeldjes van rouwende familieleden en…

Te zien in zaal 0.4

Tien pleurants van het praalgraf…

Borman werkplaats (toegeschreven aan), Renier van Thienen (I) (toegeschreven aan), ca. 1475 - ca. 1476, graffiguur, BK-AM-33-F

In 1465 overleed Isabella van Bourbon, de vrouw van Karel de Stoute, hertog van Bourgondië en heerser over Vlaanderen, Holland, Zeeland, Brabant en Limburg. Hij liet voor haar een praalgraf maken in de Michielsabdij in Antwerpen. Om deze tombe stonden 24 beeldjes van rouwende familieleden en…

Te zien in zaal 0.4

Maria met het Christuskind

Adriaen van Wesel, ca. 1470 - ca. 1480, beeldhouwwerk, BK-NM-3888

Te zien in zaal 0.1

Tien pleurants van het praalgraf…

Borman werkplaats (toegeschreven aan), Renier van Thienen (I) (toegeschreven aan), ca. 1475 - ca. 1476, graffiguur, BK-AM-33-G

In 1465 overleed Isabella van Bourbon, de vrouw van Karel de Stoute, hertog van Bourgondië en heerser over Vlaanderen, Holland, Zeeland, Brabant en Limburg. Hij liet voor haar een praalgraf maken in de Michielsabdij in Antwerpen. Om deze tombe stonden 24 beeldjes van rouwende familieleden en…

Te zien in zaal 0.4