Zoek in Rijksstudio
Tien pleurants van het praalgraf…
Borman werkplaats (toegeschreven aan), Renier van Thienen (I) (toegeschreven aan), ca. 1475 - ca. 1476, graffiguur, BK-AM-33-D
In 1465 overleed Isabella van Bourbon, de vrouw van Karel de Stoute, hertog van Bourgondië en heerser over Vlaanderen, Holland, Zeeland, Brabant en Limburg. Hij liet voor haar een praalgraf maken in de Michielsabdij in Antwerpen. Om deze tombe stonden 24 beeldjes van rouwende familieleden en…
Te zien in zaal 0.4
Tien pleurants van het praalgraf…
Borman werkplaats (toegeschreven aan), Renier van Thienen (I) (toegeschreven aan), ca. 1475 - ca. 1476, graffiguur, BK-AM-33-E
In 1465 overleed Isabella van Bourbon, de vrouw van Karel de Stoute, hertog van Bourgondië en heerser over Vlaanderen, Holland, Zeeland, Brabant en Limburg. Hij liet voor haar een praalgraf maken in de Michielsabdij in Antwerpen. Om deze tombe stonden 24 beeldjes van rouwende familieleden en…
Te zien in zaal 0.4
Tien pleurants van het praalgraf…
Borman werkplaats (toegeschreven aan), Renier van Thienen (I) (toegeschreven aan), ca. 1475 - ca. 1476, graffiguur, BK-AM-33-B
In 1465 overleed Isabella van Bourbon, de vrouw van Karel de Stoute, hertog van Bourgondië en heerser over Vlaanderen, Holland, Zeeland, Brabant en Limburg. Hij liet voor haar een praalgraf maken in de Michielsabdij in Antwerpen. Om deze tombe stonden 24 beeldjes van rouwende familieleden en…
Te zien in zaal 0.4
De heilige maagschap
Geertgen tot Sint Jans (atelier van), ca. 1495, schilderij, SK-A-500
In dit fictieve, middeleeuwse kerkgebouw is Christus’ naaste familie bijeen, de heilige maagschap, naar het oud-Nederlandse woord ‘maag’ voor bloedverwantschap. Links, in een blauw gewaad, zit Maria met Jezus en naast zich haar moeder Anna. Daarachter staan hun echtgenoten Jozef en Joachim. Rechts…
Te zien in zaal 0.1
Pleurants van het praalgraf van…
Borman werkplaats (toegeschreven aan), Renier van Thienen (I) (toegeschreven aan), ca. 1475 - ca. 1476, graffiguur, BK-AM-33
Madonna van nederigheid
Fra Angelico, ca. 1440, schilderij, SK-A-3011
As a Dominican monk, artist Fra Angelico was able to avoid the strict rules of the Florentine guilds. That allowed him to develop his own personal style: remarkably realistic, with big forms and a rather sweet quality derived from the older painting traditions of Siena and Florence.
Te zien in zaal 0.2
Portret van Lysbeth van Duvenvoorde
anoniem, ca. 1430, schilderij, SK-C-1454
Te zien in zaal 0.4
De boom van Jesse
Geertgen tot Sint Jans (omgeving van), ca. 1500, schilderij, SK-A-3901
Te zien in zaal 0.1
Jongeman en de Dood
Meester van het Amsterdamse Kabinet, 1485 - 1490, prent, RP-P-OB-913