Zoek in Rijksstudio
Stilleven met asperges
Adriaen Coorte, 1697, schilderij, SK-A-2099
Coorte vervaardigde vooral kleine stilleventjes met een intiem karakter. Door hun eenvoudige onderwerpen - asperges of besjes – staken zijn schilderijtjes scherp af tegen de grote pronkstillevens die in de mode waren. Daarop ging het juist om de overdaad aan kostbare spullen en etenswaren, terwijl…
Te zien in zaal 2.24
De buitenpartij
Dirck Hals, 1627, schilderij, SK-A-1796
Dirck Hals schilderde voornamelijk vrolijke gezelschappen, waarin hij vaak onopvallend een moralistische boodschap verwerkte. In dit schilderij - een op het oog frivole partij - verbeeldt het geketende aapje op de voorgrond de mens die in zonde leeft en zich daarvan niet kan losmaken. Zo wordt de…
Te zien in zaal 2.6
Schuttersmaaltijd ter viering van…
Bartholomeus van der Helst, 1648, schilderij, SK-C-2
Schutters vormden de gewapende macht van de stad. Zij waren vrijwilligers. In Amsterdam had elk stadsdeel een eigen schutterij met een eigen verenigingsgebouw. In de 17de eeuw werden die gebouwen groter en mooier. De interieurs werden versierd met groepsportretten van de leden. In 1648 legde Van der…
Te zien in zaal 2.8
Een vrolijke vioolspeler
Gerard van Honthorst, 1623, schilderij, SK-A-180
At first sight, this painting seems like a casual celebration of the good life. Wearing a lavish, possibly Italian costume, the man is leaning out of a window. He appears to be gesturing towards someone and proposing a toast. In fact, Dutch paintings like this often contain a moral: remember, there…
Te zien in zaal 2.1
Kinderen der zee
Jozef Israëls, 1872, schilderij, SK-A-2382
Deze lieflijke scène bevat een boodschap. De visserskinderen met hun armoedige kleding en schamele speelgoed geven ons een beeld van hun toekomst. De oudste jongen torst de last van het gezin op zijn schouders en het bootje staat voor het zware leven op zee. Jozef Israëls schilderde dit thema voor…
Te zien in zaal 1.18
Portret van Jacob Cornelisz van…
Jacob Cornelisz. van Oostsanen (atelier van), ca. 1533, schilderij, SK-A-1405
Zelfportretten zijn illustratief voor het groeiende zelfbewustzijn onder kunstenaars. Dit werk gold lang als het vroegst bekende zelfportret in de schilderkunst van de Noordelijke Nederlanden. Jacob Cornelisz kijkt ons direct aan; achter hem hangt een papiertje met het jaartal 1533 en zijn monogram…
Te zien in zaal 0.6
Rivierlandschap met ruiters
Aelbert Cuyp, ca. 1653 - 1657, schilderij, SK-A-4118
In dit zonovergoten rivierlandschap laten reizigers hun paarden een ogenblik rusten. Aan hun oranje sjerpen zijn de ruiters te herkennen als officieren van het Hollandse leger. De steile heuvels zag Cuyp op een reis langs de Rijn tussen Nijmegen en Kleef. Waarschijnlijk maakte hij ter plekke…
Te zien in de Eregalerij
De kindermoord in Bethlehem
Cornelis Cornelisz. van Haarlem, 1590, schilderij, SK-A-128
The New Testament relates that Judea’s King Herod was aghast when he heard the prophecy of a child born in Bethlehem who would become king of the Jews. To forestall this, he ordered all the baby boys under two to be killed. The artist has portrayed the massacre as a wild nightmare of naked men,…
Te zien in zaal 2.1
Een moeder die het haar van haar…
Pieter de Hooch, ca. 1660 - ca. 1661, schilderij, SK-C-149
Een moeder onderzoekt haar kind grondig op luizen. Ze zitten in een sober Hollands interieur, met Delfts blauwe tegeltjes en een bedstee. Rechtsvoor staat een 'kakstoel', een kinderstoel met ingebouwde po. Door de deur is een glimp van de zonnige achterkamer en de tuin te zien. Dit soort doorkijkjes…