Zoek in Rijksstudio
De zeven werken van barmhartigheid
Meester van Alkmaar, 1504, schilderij, SK-A-2815
Een Hollandse stad vormt het decor voor een beeldverhaal dat laat zien hoe een goed christen hulpbehoevende mensen moet helpen. Christus staat in bijna elk tafereel tussen de toeschouwers. De scènes geven een indruk van de stedelijke samenleving omstreeks 1500. Tijdens de Beeldenstorm van 1566,…
Te zien in zaal 0.4
Winterlandschap met schaatsers
Hendrick Avercamp, ca. 1608, schilderij, SK-A-1718
Hendrick Avercamp maakte van het winterlandschap een zelfstandig onderwerp. Typerend voor zijn vroege landschappen is de hoge horizon. Deze stelde Avercamp in staat veel aandacht te besteden aan de tientallen figuurtjes op het ijs. Vanuit een vogelvluchtperspectief gaf hij veel amusante details…
Te zien in zaal 2.6
Portret van een vrouw, mogelijk…
Rembrandt van Rijn, 1639, schilderij, SK-C-597
Maria Trip, een rijke Amsterdamse koopmansdochter, was twintig toen Rembrandt haar portretteerde. De kunstenaar plaatste Maria in een stenen boog en besteedde veel aandacht aan de lichtreflecties, haar modieuze jurk en sieraden. De kostbare kleding is afgewerkt met stroken goudkant en Maria draagt…
Te zien in zaal 2.8
Een vrolijke vioolspeler
Gerard van Honthorst, 1623, schilderij, SK-A-180
At first sight, this painting seems like a casual celebration of the good life. Wearing a lavish, possibly Italian costume, the man is leaning out of a window. He appears to be gesturing towards someone and proposing a toast. In fact, Dutch paintings like this often contain a moral: remember, there…
Te zien in zaal 2.1
Schuttersmaaltijd ter viering van…
Bartholomeus van der Helst, 1648, schilderij, SK-C-2
Schutters vormden de gewapende macht van de stad. Zij waren vrijwilligers. In Amsterdam had elk stadsdeel een eigen schutterij met een eigen verenigingsgebouw. In de 17de eeuw werden die gebouwen groter en mooier. De interieurs werden versierd met groepsportretten van de leden. In 1648 legde Van der…
Te zien in zaal 2.8
Javaanse hoffunctionarissen
anoniem, ca. 1820 - ca. 1870, schilderij, NG-2010-41
Kleren maken de man, ook in Indonesië. Dit zijn geen echte portretten, maar ‘typen’. De nauwkeurig geschilderde kleding en batikmotieven vertellen niet alleen uit welke regio deze mannen afkomstig zijn, ze geven ook informatie over hun rang en status. De stoere, zelfbewuste figuren zijn bijzonder:…
Te zien in zaal 1.17
Vierkante man
Karel Appel, 1951, schilderij, SK-A-5002
Deze figuur past maar ternauwernood op het vierkante doek. Hij loenst een beetje met zijn rode en groene ogen en zijn blauwe mond staat wijd open. Zijn hoofd is veel te groot, zijn lichaam is veel te klein en zijn armen en benen zijn veel te kort, maar met zijn woest gekleurde lichaam en forse…
Te zien in zaal 3.3
Italiaans landschap met…
Hendrik Voogd, 1807, schilderij, SK-A-4688
Voogd werd de ‘Hollandse Claude’ genoemd, naar de Franse schilder Claude Lorrain, die beroemd was om zijn historische landschappen, badend in gouden licht. Voogd schilderde de tuinen van de Villa Borghese in Rome laat in de middag: de zon werpt lange schaduwen en de bomen steken scherp af tegen de…
Te zien in zaal 1.12
Gezicht op Olinda, Brazilië
Frans Jansz. Post, 1662, schilderij, SK-A-742
Gelokt door de Braziliaanse suikerplantages veroverden Nederlanders in de jaren dertig van de 17de eeuw grote delen van de Braziliaanse kust op de Portugezen. Na 1650 werden ze weer verdreven. Frans Post was van 1636 tot 1644 in Brazilië om het land en zijn bewoners te tekenen en te schilderen. Na…
Te zien in zaal 2.10