Zoek in Rijksstudio
De dans om het gouden kalf
Lucas van Leyden, ca. 1530, schilderij, SK-A-3841
In een doorlopend landschap plaatste Lucas van Leyden het Bijbelverhaal over de Israëlieten die ontrouw waren aan God omdat zij een gouden beeld van een kalf aanbaden. Het drieluik waarschuwt tegen ongeloof en zedeloos gedrag. Wellicht hangt de keuze voor dit zeldzame thema samen met het opkomende…
Te zien in zaal 0.6
Portret van Jacob Cornelisz van…
Jacob Cornelisz. van Oostsanen (atelier van), ca. 1533, schilderij, SK-A-1405
Zelfportretten zijn illustratief voor het groeiende zelfbewustzijn onder kunstenaars. Dit werk gold lang als het vroegst bekende zelfportret in de schilderkunst van de Noordelijke Nederlanden. Jacob Cornelisz kijkt ons direct aan; achter hem hangt een papiertje met het jaartal 1533 en zijn monogram…
Te zien in zaal 0.6
De zeven werken van barmhartigheid
Meester van Alkmaar, 1504, schilderij, SK-A-2815
Een Hollandse stad vormt het decor voor een beeldverhaal dat laat zien hoe een goed christen hulpbehoevende mensen moet helpen. Christus staat in bijna elk tafereel tussen de toeschouwers. De scènes geven een indruk van de stedelijke samenleving omstreeks 1500. Tijdens de Beeldenstorm van 1566,…
Te zien in zaal 0.4
Portret van Willem I, prins van…
Adriaen Thomasz. Key, ca. 1579, schilderij, SK-A-3148
Onder de edelen in de Nederlanden die in opstand kwamen tegen het Spaanse gezag nam Willem van Oranje (1533-1584), een vooraanstaande plaats in. Opgegroeid aan het hof van Karel V, was hij een meester in het ragfijne diplomatieke spel; vandaar zijn bijnaam ‘de Zwijger’. Hij groeide uit tot de grote…
Te zien in zaal 2.1
De kindermoord in Bethlehem
Cornelis Cornelisz. van Haarlem, 1590, schilderij, SK-A-128
The New Testament relates that Judea’s King Herod was aghast when he heard the prophecy of a child born in Bethlehem who would become king of the Jews. To forestall this, he ordered all the baby boys under two to be killed. The artist has portrayed the massacre as a wild nightmare of naked men,…
Te zien in zaal 2.1
Het herbergen van de vreemdelingen
anoniem, ca. 1510 - ca. 1520, ruit, BK-NM-12231-A
Te zien in zaal 0.6
Epitaaf met Heilige Drievuldigheid
Arnt van Tricht, ca. 1550, reliëf, BK-NM-3099
De triomf van de Eeuwigheid
anoniem, ca. 1530 - ca. 1540, ruit, BK-1961-103
Te zien in zaal 0.6
Een zittende aap aan een ketting
Hendrick Goltzius, 1592 - 1602, tekening, RP-T-1888-A-1510