Bureau

Abraham Roentgen, ca. 1758 - ca. 1760, schrijfmeubel, BK-16676

Het bureau heeft een groot aantal verborgen vakken en laden en herbergt zelfs een uitklapbare knielbank. Het is gemaakt voor Johann Philipp von Walderdorff, aartsbisschop en keurvorst van Trier, en is bovenin versierd met diens portret en wapen. Het bureau is het rijkste pronkstuk dat ooit is…

Zittende Amor

Étienne-Maurice Falconet, 1757, beeldhouwwerk, BK-1963-101

Portret van een lid van de familie…

Cornelis Troost, 1736, schilderij, SK-A-3948

Dit portret wekt de indruk dat wij zo bij deze man kunnen binnenwandelen om samen met hem te genieten van kunst en muziek. Op typisch 18de-eeuwse wijze is er geen afstand, het portret wekt geen ontzag. We staan oog in oog met de opgewekte persoonlijkheid van de jongeman, lid van een rijke…

Stadhoudersstoel

Gerrit Hutte, 1747, armstoel, BK-NM-1315

Deze zetel werd door Willem IV gebruikt wanneer hij het Hof van Justitie op het Binnenhof in Den Haag voorzat. De stoelenmaker Hutte en de beeldhouwer Van Dijck kozen voor de ceremoniële zetel de meest extreme rococostijl. De rug wordt bekroond door de wapens van Zeeland, Holland en West-Friesland…

Fontein en koelvat

Alger Mensma (toegeschreven aan), 1731, wijnkoeler, BK-1963-65

De fontein en het koelvat, bedoeld om handen en glazen te wassen, vormden samen het decoratieve middelpunt van een pronkbuffet. Ze zijn beide geschonken aan Cornelis Schrijver als dank voor zijn heldendaden op zee. Daarnaar verwijzen de reliëfs met wapen, vissen, schelpen en zeegoden.

Haarlemse ontvangstkamer 1794

Abraham van der Hart, ca. 1793 - ca. 1795, interieuronderdeel, BK-15613

De inrichting van deze kamer is afkomstig uit het huis van de koopman en kunstverzamelaar Willem Philip Kops, aan de Nieuwe Gracht 74 in Haarlem. Deze kamer werd waarschijnlijk gebruikt voor avondontvangsten. Hij is op het stucplafond na nog geheel intact. Abraham van der Hart, de stadsarchitect…

Fontein en koelvat

Alger Mensma (toegeschreven aan), 1731 - 1732, fontein, BK-1963-64

De fontein en het koelvat, bedoeld om handen en glazen te wassen, vormden samen het decoratieve middelpunt van een pronkbuffet. Ze zijn beide geschonken aan Cornelis Schrijver als dank voor zijn heldendaden op zee. Daarnaar verwijzen de reliëfs met wapen, vissen, schelpen en zeegoden.

Viool

anoniem, ca. 1705 - ca. 1710, viool, BK-NM-12400-91

Maria Theresia van Oostenrijk…

Jean-Etienne Liotard, 1747, miniatuur, SK-A-239