Waar staan jullie voor? Deze vraag werd gesteld aan kinderen van groep 6, 7 en 8. Het Rijksmuseum daagde klassen door heel het land uit om een vaandel te ontwerpen, dat laat zien wat zij belangrijk vinden. De beste vaandels zijn door een jury geselecteerd en in de Eregalerij gehangen. Hieronder vertellen de klassen hun verhaal.
Prins Willem-Alexanderschool (’s-Gravenzande)
Ons vaandel gaat over de opwarming van de aarde. We hebben dit ontwerp gekozen omdat het belangrijk is voor onze toekomst. Er worden al veel dingen gedaan om het beter te laten gaan, maar het is nog niet genoeg.
De Carrousel (Gouda)
Een los puzzelstukje zegt nog niet zoveel. Samen krijgt alles betekenis. We hebben het ontwerp en de uitvoering dus ook geheel samen gemaakt. Samen is alles leuker, maar alleen is iedereen uniek. In de puzzelstukjes heeft elk van ons belangrijke dingen verbeeld.
Adriaan Roland Holstschool (Bergen)
We wonen vlak bij zee en gaan daar regelmatig naartoe. Als we op het strand zijn, zien we vaak plastic in de zee, vandaar dat wij ons inzetten tegen de plastic soep. Aan de linkerkant van ons vaandel wordt afgebeeld hoe de zee nu is en aan de rechterkant ziet u ons doel: een schone zee.
OBS De Springstok (Amsterdam)
Met ons vaandel willen wij duidelijk maken dat wij staan voor gelijkheid voor iedereen. Op ons vaandel kun je dit terugzien door de vier vuisten in verschillende huidskleuren. Wij tonen hiermee dat iedereen er anders uit kan zien maar dat we samen sterk staan op deze wereld.
Onderwijsroute (Zwolle)
Ons vaandel staat voor lief zijn voor jezelf en elkaar. Dat je de goede dingen kunt doen in het leven zodat je trots kan zijn op jezelf en natuurlijk ook op de ander die mooie dingen doet.
IKC De Regenboog (De Bilt)
Ieder kind heeft zijn eigen achtergrond. De kinderen uit onze klas komen overal ter wereld vandaan. Iedereen is welkom en dat maakt ons een groep. Ons motto is daarom: wees aardig voor iedereen.
Het Startblok (Harderwijk)
Wij zijn een gemotiveerde, hardwerkende en gezellige groep die gaat voor de slogan: Hier hoor je erbij! Daaruit voort komt de uitspraak op ons vaandel: iedere ster straalt, jij ook.
Willibrordus (Alphen)
Het belangrijkste vinden wij de natuur, omdat wij heel veel planten in de klas hebben staan en wij geen slechter klimaat willen. Ook vinden wij gelijkheid en vrede heel belangrijk en daar hebben wij het ook heel vaak over. In onze klas is er daarom ook nooit ruzie, wordt er nooit gepest en wordt ook niemand buitengesloten.
IKC Spoorbuurt (Anna Paulowna)
Voor ons en onze school is groen en natuur heel belangrijk. We hebben in februari met onze groep een klein bos mogen planten naast onze klas. Daar kunnen wij in spelen, maar krijgen we ook les over de natuur. Onze juf is ook gek op kunst en geeft lessen over kunst en kunstenaars. Ons kunstwerk heeft dus met beide te maken.
CBS De Triangel (Appingedam)
Wij groeien op in de wijk Opwierde in Appingedam. Dit ligt in het aardbevingsgebied als gevolg van de gaswinning. Wij merken hiervan de gevolgen, ons schoolgebouw moeten we binnenkort verlaten. Langzamerhand zal de situatie verbeteren in de wijk, al zal het slopen en bouwen van woningen nog jaren doorgaan. Maar het nieuwe begin schijnt al door de oude muren heen.
OBS De Huifkar (Ten Boer)
De handen in verschillende kleuren staan voor vrede, gelijkheid en de handen ineen slaan. We moeten meer naar elkaar omkijken. Ook moet de oorlog in Oekraïne stoppen zodat alle kinderen daar weer naar school kunnen. Ten slotte moeten we goed zorgen voor de natuur en het kappen van oerwouden stoppen. Daarvoor staat de wereld met grote bomen.
De Blinker (Geleen)
We zitten op een speciale school. In onze klas voelen we ons veilig. Ons vaandel heeft de vorm van een schild. Vrienden beschermen je en zorgen ervoor dat je jezelf veilig voelt. Daarom de gouden V in ons vaandel. De papegaai is een groepsdier. Ook wij houden van samenwerken en gezellig bij elkaar zijn.