Andreas Schelfhout

Uit de serie Nederlandse meesters in 10 wapenfeiten

Andreas Schelfhout (1787-1870) is een van de belangrijkste romantische landschapschilders van Nederland. Het vlakke, vaak winderige Hollandse landschap veranderde onder zijn handen in een lieflijke idylle. Hoewel hij aanvankelijk landschap- en zeestukken schilderde, ontleent hij zijn blijvende bekendheid vooral aan zijn winterse taferelen. Zijn eerste ijsgezicht maakte hij op 19-jarige leeftijd, het laatste in 1869, 81 jaar oud.

Een bevroren vaart bij de Maas Een bevroren vaart bij de Maas

{{ 1 | leadingZero }}

Koning Winter

Schelfhouts wintergezichten tonen Holland op zijn best: een gezellig uitje van de familie of het hele dorp op een bevroren vaart die bij strenge vorst ook als rijweg dient. Anders dan op 17de-eeuwse wintergezichten is de lucht meestal kalm, de zon heeft die dag geschenen en er heerst rustig plezier.

Een bevroren vaart bij de Maas Andreas Schelfhout (1787–1870), olieverf op doek, 1867

Boomstam en een landschap met wandelaars en bomen Boomstam en een landschap met wandelaars en bomen

{{ 2 | leadingZero }}

Liefhebber van bomen

Voordat Schelfhout de winter als zijn hoofdonderwerp ontdekte, was hij vooral gefascineerd door bomen. Op zijn wandelingen tekende hij schetsboeken vol met studies van groepen bomen, boomstammen en bestudeerde hij hoe licht door het gebladerte valt.

Boomstam en een landschap met wandelaars en bomen

Boerenerf Boerenerf

{{ 3 | leadingZero }}

Lichtval

Het resultaat van al die observaties van bomen waren schilderijen met meesterlijk weergegeven boompartijen. Het licht op deze olieverfschets wordt gefilterd door de bladeren. Zo verandert een boerenerf in een groene kathedraal.

Boerenerf Andreas Schelfhout (1787–1870), olieverf op papier op paneel, ca. 1820–1830

Landschap met de ruïne van kasteel Brederode te Santpoort Landschap met de ruïne van kasteel Brederode te Santpoort

{{ 4 | leadingZero }}

Romantisch verleden

Typerend voor de romantische landschapschilderkunst is de hang naar het verleden. Een ruïne van een kasteel of kapel verleent het landschap een geschiedenis. De afgebeelde wandelaarster mijmert, net als wij, over de glorie van weleer.

Landschap met de ruïne van kasteel Brederode te Santpoort

IJsgezicht met houtsprokkelaars IJsgezicht met houtsprokkelaars

{{ 5 | leadingZero }}

Schelfhoutjes

Zijn grootste succes behaalde de schilder met zijn wintergezichten, die zo geliefd waren dat ze ‘Schelfhoutjes’ werden genoemd. Op een ‘Schelfhoutje’ toonde de meester zijn kunsten: de brokken ijs glinsteren als glas en de schaatsers bewaren het perfecte evenwicht.

IJsgezicht met houtsprokkelaars

{{ 6 | leadingZero }}

Een uniek verkoopboek

Schelfhout hield de verkoop van zijn schilderijen goed bij door ze allemaal in een schetsboek na te tekenen. Hij gaf ze een nummer en vermeldde er de naam van de koper bij. Een bijzondere administratie!

Schaatsers op een bevroren vaart aan de rand van een dorp, Andreas Schelfhout, ca. 1825 - ca. 1829

Een rotsachtige kust Een rotsachtige kust

{{ 7 | leadingZero }}

Romantische reizen

Net als veel andere romantische schilders reisde Schelfhout naar Noord-Frankrijk en Engeland. De steile witte kliffen van het Kanaal boden een geliefd onderwerp, zo heel anders dan het vlakke Hollandse land.

Een rotsachtige kust

Duingezicht met de ruïne van kasteel Brederode bij Santpoort Duingezicht met de ruïne van kasteel Brederode bij Santpoort

{{ 8 | leadingZero }}

17de-eeuwse voorbeelden

Vanaf een hoog standpunt gezien biedt het weidse duinlandschap een schitterend uitzicht. Hier spiegelde Schelfhout zich aan beroemde 17de-eeuwse voorgangers, zoals Jacob van Ruisdael die vergelijkbare vergezichten bij Haarlem had gemaakt.

Duingezicht met de ruïne van kasteel Brederode bij Santpoort Andreas Schelfhout (1787–1870), olieverf op paneel, 1844

Portret van Andreas Schelfhout Portret van Andreas Schelfhout

{{ 9 | leadingZero }}

Internationale roem

Op zijn vijftigste was Schelfhouts roem op zijn hoogtepunt. Zijn schilderijen bevonden zich in de belangrijkste Europese collecties en zijn portret werd afgebeeld in Baugniets boek over de beroemdste kunstenaars van die tijd, uitgegeven in Parijs.

Portret van Andreas Schelfhout

Schipbreuk op een rotsachtige kust Schipbreuk op een rotsachtige kust

{{ 10 | leadingZero }}

Leermeester

Schelfhout verzamelde in zijn woonplaats Den Haag een groep jonge kunstenaars om zich heen en bevorderde zo de romantische landschapsschool. Een van zijn bekendste en meest originele leerlingen was Wijnand Nuijen.

Schipbreuk op een rotsachtige kust Wijnand Nuijen (1813–1839), olieverf op doek, ca. 1837