Adriaan de Lelie was een geziene portretschilder in Amsterdam, vooral in de kringen van progressieve burgers. Daarnaast schilderde hij voorstellingen van het dagelijks leven, in de traditie van de 17de eeuw, maar met een eigentijdse twist.
{{ 1 | leadingZero }}
Tilburgse roots
De Lelie groeide op in een katholiek gezin in Tilburg. Terwijl zijn vader in de textielnijverheid werkte, reisde hij naar Antwerpen en Düsseldorf om zich te bekwamen als schilder. Na deze vorming vestigde hij zich als kunstenaar in Amsterdam.
Gezicht op de markt van Tilburg, Hendrik Spilman, naar Jan de Beijer, 1745


{{ 2 | leadingZero }}
Babbelstukken
De Lelie was een meester in het maken van zogenaamde babbelstukken. Op deze informele familieportretten zien we geportretteerden in een huiselijke setting zich met elkaar onderhouden. De interieurs en kostuums zijn vaak naar de laatste mode.
Portret van de familie van Adrianus Bonebakker en zijn compagnon D.L. Bennewitz, Adriaan de Lelie, 1809


{{ 3 | leadingZero }}
Waarheidsgetrouwe interieurs
Het meest origineel zijn De Lelies portretten van verzamelaars. Hierop legde hij nauwgezet het interieur van de schilderijenzalen vast. Ook de afgebeelde schilderijen zijn te herkennen en zijn soms nog net zo beroemd als toen.
De kunstgalerij van Josephus Augustinus Brentano Adriaan de Lelie (1755-1820), olieverf op paneel, ca. 1790-1799


{{ 4 | leadingZero }}
Portretten van het genootschapsleven
Het Amsterdamse genootschap Felix Meritis (Gelukkig door Verdiensten) was hét culturele centrum voor de burgerij. De Lelie portretteerde viermaal de leden in het genootschapsgebouw. Hij introduceerde hiermee een nieuw type groepsportret in Nederland.
De beeldenzaal van de Maatschappij Felix Meritis, Adriaan de Lelie, 1806-1809


{{ 5 | leadingZero }}
Maatwerk
Met zorgvuldig gekozen attributen benadrukte De Lelie in zijn portretten de kwaliteiten van zijn opdrachtgever en diens bijdrage aan de samenleving. Wetenschappers prijken met meetinstrumenten, schrijvers houden trots hun nieuwste publicatie in de hand.
Barend Klijn Barendsz (1774-1829). Dichter, Adriaan de Lelie, 1813


{{ 6 | leadingZero }}
Typisch Hollands
De Lelie schilderde keukenscenes in de traditie van de 17de eeuw, met de typerende doorkijkjes naar achter en veel aandacht voor details. Toch zijn deze schilderijen door het heldere kleurgebruik, het licht en de aankleding onmiskenbaar eigentijds.
Morgenbezoek Adriaan de Lelie (1755-1820), olieverf op paneel, 1796


{{ 7 | leadingZero }}
Modellen
De Lelie gebruikte vaak dezelfde modellen. Van de oude vrouw die model stond voor deze pannenkoekenbakster, is de identiteit bekend: het is Lijsje Pieter Ruiter, die in 1804 op honderdzevenjarige leeftijd overleed. De Lelie portretteerde haar in het jaar dat ze 100 werd.
De koekenbakster, Adriaan de Lelie, 1790-1810


{{ 8 | leadingZero }}
Patriotten
In de jaren 1780 laaide de strijd tussen de patriotten en de orangisten in Nederland hoog op. De patriotten wilden meer invloed op het landsbestuur en stonden lijnrecht tegenover de aanhangers van Willem V. De Lelie kreeg veel opdrachten uit het kamp van de patriotten.
Generaal Daendels neemt afscheid van luitenant-kolonel Krayenhoff Adriaan de Lelie (1755-1820), Egbert van Drielst (1745-1818), olieverf op paneel, 1795


{{ 9 | leadingZero }}
Een nieuwe kunstwereld
De kunstwereld veranderde in De Lelies tijd spectaculair. Voor het eerst werden er grote verkooptentoonstellingen voor eigentijdse kunst georganiseerd. De portretten die De Lelie inzond, werden in kunstkritieken -een nieuw genre- geprezen om hun gelijkenis en gladde schildertrant.
Portret van Gerrit Verdooren, Adriaan de Lelie, 1814-20


{{ 10 | leadingZero }}
Zelfportretten
De Lelie nam actief deel aan het culturele leven in Amsterdam. Zijn zelfportret ontbreekt dan ook niet op zijn groepsportretten van het genootschap Felix Meritis. Op zijn portretten van verzamelaars in hun schilderijengalerij, is hij ook in het gezelschap te herkennen.
De tekenzaal van de Maatschappij Felix Meritis, Adriaan de Lelie, 1801