Mary, Joseph and three angels, Adriaen van Wesel, c. 1475 - c. 1477
- Save in your Rijksstudio
- This whole work
- A selection of this work
- Get to work in your Rijksstudio
- Order this work (poster, canvas, etc.)
- Download this work (and get creative)
- Share this work
Collections with this work
Make your own creations with this work
Identification
Title(s)
Mary, Joseph and three angels
Joseph with Three Musician Angels, Fragment from the Marian Altar of the Illustrious Brotherhood of Our Blessed Lady in Den Bosch
Object type
Object number
BK-NM-11647
Description
Op een sterk oplopend grondje en voor een opstaande wand knielen drie naar links gerichte engelen: één laat beide handen glijden over de dubbele rij toetsen van een opengeslagen klavichord en schijnt daarbij te zingen; de engel vooraan links, blij toeziend, houdt een vedel tegen de schouder; de derde leunt met vreugdevolle nieuwsgierigheid naar voren en bespeelt de luit. Achter hen buigt Jozef zich met ernstige belangstelling voorover, terwijl hij de rechterhand bij het hoofd houdt voor het afnemen van een hoofddeksel (dat verloren ging). Hij is gekleed in monnikspij, waarvan de kap is teruggevallen; de engelen dragen gegorde alben.
Creation
Material and Technique
Physical features
oak with traces of polychromy
Material
Measurements
height 45.3 cm × width 37.5 cm × depth 23.5 cm
Explanatory note
Subject
Acquisition and rights
Acquisition
purchase 24-Sep-1901
Copyright
Provenance
? Commissioned by the Illustrious Brotherhood of Our Blessed Lady [Illustre Lieve Vrouwe Broederschap], Den Bosch, 1475;{Archive Illustrious Brotherhood of Our Blessed Lady, Den Bosch, _Accounts 1475-76_, fols. 207v to 208v. See P.T.A. Swillens, ‘De Utrechtse beeldhouwer Adriaen van Wesel, ca. 1420-(na) 1489’, _Oud Holland_ 63 (1948), pp. 149-64, esp. pp. 150-51; W. Halsema-Kubes et al., _Adriaen van Wesel. Een Utrechtse beeldhouwer uit de late middeleeuwen (ca. 1417/ ca. 1490)_, exh. cat. Amsterdam (Rijksmuseum) 1980-81, suppl. 1, 1475.} installed in the Sint-Janskathedraal, Den Bosch, 1477;{Archive Illustrious Brotherhood of Our Blessed Lady, Den Bosch, _Accounts 1477_, fol. 265v. See P.T.A. Swillens, ‘De Utrechtse beeldhouwer Adriaen van Wesel, ca. 1420-(na) 1489’, _Oud Holland_ 63 (1948), pp. 149-64, esp. p. 152; W. Halsema-Kubes et al., _Adriaen van Wesel. Een Utrechtse beeldhouwer uit de late middeleeuwen (ca. 1417/ ca. 1490)_, exh. cat. Amsterdam (Rijksmuseum) 1980-81, suppl. 1, 1477.} ? dismantled during the iconoclastic revolt, transferred to a safer, unknown location, 1566;{Archive Illustrious Brotherhood of Our Blessed Lady, Den Bosch, _Accounts 1566-67_. See W. Halsema-Kubes et al., _Adriaen van Wesel. Een Utrechtse beeldhouwer uit de late middeleeuwen (ca. 1417/ ca. 1490)_, exh. cat. Amsterdam (Rijksmuseum) 1980-81, suppl. 2, 1566-67.} ? reinstalled in the Sint-Janskathedraal, Den Bosch, 1567;{Archive Illustrious Brotherhood of Our Blessed Lady, Den Bosch, _Accounts 1566-67_. See W. Halsema-Kubes et al., _Adriaen van Wesel. Een Utrechtse beeldhouwer uit de late middeleeuwen (ca. 1417/ ca. 1490)_, exh. cat. Amsterdam (Rijksmuseum) 1980-81, suppl. 2, 1566-67.} ? transferred to the Confraternity House, Hinthamerstraat, Den Bosch, 1629;{W. Halsema-Kubes et al., _Adriaen van Wesel. Een Utrechtse beeldhouwer uit de late middeleeuwen (ca. 1417/ ca. 1490)_, exh. cat. Amsterdam (Rijksmuseum) 1980-81), p. 36.} ...; sale, Jonkheer Donas Theodoric Albéric van den Bogaerde (1829-1895), Heeswijk Castle, sold on the premises (Frederik Muller), 24 September 1901, no. 202, fl. 1950, to the museum, with support from the Vereniging Rembrandt
Bibliography and list of abbreviations for the provenance (pdf)
Relations
Related
- De Visitatie, fragment van het Maria-altaar van de Onze-Lieve-Vrouwebroederschap te Den Bosch
- Knielende Maria, fragment van het Maria-altaar van de Onze-Lieve-Vrouwebroederschap te Den Bosch
- Het Sterfbed van Maria, fragment van het Maria-altaar van de Onze-Lieve-Vrouwebroederschap te Den Bosch
- De ontmoeting van de drie koningen, fragment van het Maria-altaar van de Onze-Lieve-Vrouwebroederschap te Den Bosch
Documentation
- 1100-1600, Reinier J. Baarsen, Frits Scholten, cat.nr. 30a
- Am Klavier : Werke europäischer Maler aus 6 Jahrhunderten, Walter Haacke, p. 21
- 1100 - 1600, Reinier J. Baarsen, Frits Scholten, cat.nr. 30a
- Hout- en steensculptuur van Museum Catharijneconvent : ca. 1200-1600, p. 195
- Een hogere werkelijkheid : Duitse en Franse beeldhouwkunst 1200-1600 uit het Rijksmuseum Amsterdam, Katharina Koselleck, Frits Scholten, Guido de Werd, p. 11, afb. 7
- Deftige devotie, cat.nr. 31
- Verzamelen van middeleeuwse kunst in Nederland 1830-1903, p. 123
- Nederlandse kunst in het Rijksmuseum 1400-1600, Reinier J. Baarsen, Jan Piet Filedt Kok, Ger Luijten, Hendrik Willem van Os, Frits Scholten
- Netherlandish art in the Rijksmuseum 1400-1600, Jan Piet Filedt Kok, Ger Luijten, Hendrik Willem van Os, Frits Scholten
- Flügelaltäre des späten Mittelalters, Hartmut Krohm, Eike Oellermann, p. 144-156
- In Buscoducis 1450-1629 : kunst uit de Bourgondische tijd te 's-Hertogenbosch : de cultuur van late Middeleeuwen en Renaissance, Jos Koldeweij, cat.nr. 134
- Meisterwerke des Klavierbaus = Stringed keyboard instruments, Franz Josef Hirt, p. 103
- Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum [Amsterdam], Jaap Leeuwenberg, cat.nr. 16a
- Jheronimus Bosch : bijdragen bij gelegenheid van de herdenkingstentoonstelling te 's-Hertogenbosch 1967, L. Pirenne, J.K. Steppe, cat.nr. 88b
- Verflechtungen in der Kunst der Spätgotik zwischen 1360-1530 : Einwirkungen aus den westlichen Nachbarländern auf Westdeutschland längs der Rheinlinie und deutsch-rheinische Einwirkungen auf diese Länder, Walter Paatz, p. 48, afb. 41
- Sculpture in the Netherlands, Germany, France, and Spain 1400 to 1500, Theodor Müller, p. 89-90, afb. 108
- Middeleeuwse kunst der Noordelijke Nederlanden, cat.nr. 296
- Houten beelden : de houtsculptuur in de Noordelijke Nederlanden tijdens de late Middeleeuwen, Hans Sibbelee, Jan Joseph Marie Timmers, p. 47, afb., cat.nr. 83
- Middeleeuwsche beeldhouwkunst in de Noordelijke Nederlanden, Désiré Paul Raymond Arthur Bouvy, p. 73, afb. 69
- Kunstgeschiedenis der Nederlanden van de Middeleeuwen tot onzen tijd, N. Beets, A. van der Boom, Karel Gerard Boon, Gerard Brom, Hendrik Enno van Gelder, p. 136
- Kunstgeschiedenis der Nederlanden van de Middeleeuwen tot onzen tijd, N. Beets, A. van der Boom, Karel Gerard Boon, Gerard Brom, Hendrik Enno van Gelder, p. 136
- Tentoonstelling bijbelsche kunst, Frederik Schmidt-Degener, cat.nr. 77a
- Kunstgeschiedenis der Nederlanden samenvattende kunstgeschiedenis van Nederland en Vlaanderen van begin tot heden, N. Beets, Gerard Brom, Alexander Willem Byvanck, Hendrik Enno van Gelder, Jan Gerrit van Gelder, p. 95
- Die niederrheinische Plastik im 16. Jahrhundert und die Bildwerke des Kantener Doms : ein entwicklungsgeschichtlicher Versuch, Alfred Kamphausen, p. 10, afb. 7
- Catalogus van de beeldhouwwerken in het Nederlandsch Museum voor geschiedenis en kunst te Amsterdam [1915], p. 51-52, afb. 35, cat.nr. 183
- Catalogus, volledige uitgave [van de] Tentoonstelling van Noord-Nederlandsche schilder- en beeldhouwkunst vóór 1575 : 3 Sept.-3 Oct. 1913 te Utrecht, N. Beets, C.H. de Jonge, Willem Vogelsang, cat.nr. 115
- Die Holzskulptur in den Niederlanden, Marinus van Notten, Willem Vogelsang, dl. 2, pl. 4
- Catalogus van de beeldhouwwerken in het Nederlandsch Museum voor geschiedenis en kunst te Amsterdam [1904], p. 13, cat.nr. 43
- La sculpture hollandaise au Musée National d'Amsterdam, p. 17, pl. 6
- Adriaen van Wesel, Ontmoeting der drie koningen, 1475-1477, Willy Halsema-Kubes
- Twee onbekende retabelfragmenten van Adriaen van Wesel, Willy Halsema-Kubes
- Behouden voor het land : de strijd om het Antwerpse passiealtaar uit kasteel Heeswijk, Eefje van der Weijden
- G. Lemmens en G. de Werd, 'Een onbekend fragment van Adriaen van Wesels Maria-altaar van de Onze Lieve Vrouwe Broederschap?', Antiek VI (1971), p. 171.
- N. von Holst, 'Die Engel in der Weihnachtsnacht : Vom Werden und Wesen des Christi-Geburt-Bildes', Weltkunst XL (1970), nr. 24, p. 1625.
- F. van der Meer, "Kerstmuziek op de stalvloer", Openbaar Kunstbezit (1960), p. 21a-b.
- P.T.A. Swillens, Mens en Melodie (1958), p. 75-77.
- P.T.A. Swillens, 'Beeldhouwers en Beeldhouwkunst, in: J. Romijn, Hart van Nederland : Een boek over de stad en de provincie Utrecht, Utrecht, 1950, p. 217.
- P.T.A. Swillens, 'De Utrechtse beedlhouwer Adriaen van Wesel, ca. 1420-(na) 1489', Oud-Holland LXIII (1948), p. 159.
- J. Leeuwenberg, 'Het werk van den Meester der Musicerende Engelen en het vraagstuk van Jacob van der Borch opnieuw beschouwd', Oud-Holland LXIII (1948), p. 177, afb. 3.
- O. Wertheimer, Der Meister der Molsheimer Reliefs', Pantheon III (1929), p. 119.
- W. Vogelsang, 'Noord-Nederlandsche Beeldhouwwerken : De Meester van het Sterfbed van Maria ', Oudheidkundig Jaarboek V (1925), p. 185-200, afb. X.
- S. Muller Fz., 'De beelden der graftombe van bisschop Rudolf van Diepholt', De Nederlandse Musea I (1916), p. 7.
- W. Vogelsang, 'De Nederlandsche Beeldhouwkunst', Elsevier's geïllustreerd Maandschrift XXXI (1906), p. 374-375, afb. 4.
- A. Pit, 'Nederlandsch Museum voor Geschiedenis en Kunst te Amsterdam - Aanwinsten', Bulletin van de Nederlandse Oudheidkundige Bond VI (1905), p. 13.
- A. Pit, 'De veiling Heeswijk en de aanwinsten van het Nederlandsch Museum', Bulletin van de Nederlandse Oudheidkundige Bond III (1901/1902), p. 11.