Our website uses cookies. A cookie is a small text file which will be saved on your computer or mobile device when you visit our website. More information? Read our cookie policy.
Cilindrische vaas (rolwagen) van porselein met een wijde, iets spreidende nek, beschilderd in onderglazuur blauw. Op de wand een doorlopend landschap met bergen, bomen en rotsen. Hierin een hoogwaardigheidsbekleder en zijn gevolg en een rolstoel. Hij ontmoet een ossenherder met zijn os. De herder zit op zijn knieën voor de hoogwaardigheidsbekleder. Waarschijnlijk een verbeelding van het verhaal van Bing Ji die zich bekommert om een os. Op de nek een band met afhangende, puntige bladmotieven. Overgangsporselein in blauw-wit.
AK-NM-6677 Rolwagen
• Overgangsporselein
• Onderdeel van Royers porseleincollectie
• Rolwagen
• Op de bodem in pen: ‘SA: Hf 700’
• Met dank aan Fan Lin, Qinxin He and Erika Riccobon, Universiteit Leiden, voor informatie over de voorstelling
Waarschijnlijk is op deze vaas Bing Ji geschilderd die bezorgd informeert naar het welzijn van een os. Bing Ji was een hooggeplaatste minister tijdens de vroege Han-periode (206 v.Chr-8). Het verhaal gaat dat hij op een reis een hijgende os tegenkwam die te lijden had onder het warme weer. Bing Ji trok zich dat aan. De toestand van het land, inclusief het weer was van invloed op het welzijn van mens en dier, en dit alles was een overheidsaangelegenheid. Het is een bekend verhaal dat de lof zingt van bestuurders die zich bekommeren om gewone mensen. ‘Concern for a Water-Buffalo’ uit de Song-periode is een belangrijke schildering met ditzelfde thema (National Palace Museum, Taipei).
De inscriptie ‘SA’ wijst wellicht op de herkomst van de vaas: de collectie van de stadhouder. Zie hiervoor de toelichting bij AK-NM-6675. Dezelfde inscriptie komt voor op de bodem van AK-NM-6688.
...; Willem V (prins van Oranje-Nassau) to Jean Theodore Royer (1737-1807), The Hague, 1795;{Note RMA.} bequeathed by his widow to King William I, 1814;{Note RMA.}; transferred to the Royal Cabinet of Curiosities, The Hague, 1816;{Note RMA.} from whom transferred to the museum, 1885
Feng-chun Ma, 'Het ontstaan en de ontwikkeling van het Overgangsporselein', Mededelingenblad Vereniging van Vrienden der Aziatische Kunst 15/2 (1985), pp. 4-14.