Our website uses cookies. A cookie is a small text file which will be saved on your computer or mobile device when you visit our website. More information? Read our cookie policy.
Cilindrische vaas (rolwagen) van porselein met een wijde, spreidende nek, beschilderd in onderglazuur blauw. Op de wand een doorlopend landschap met bergen, bomen en rotsen. Hierin een hoogwaardigheidsbekleder en zijn gevolg en een rolstoel. Hij ontmoet een man met zijn os. De herder zit op zijn knieën voor de hoogwaardigheidsbekleder. Waarschijnlijk een scène uit het verhaal van bestuurder Yang Su en generaal Li Mi. Op de nek bloeiende planten (lotus, pioen) en twee insecten. Overgangsporselein in blauw-wit.
AK-NM-6674 Rolwagen
• Overgangsporselein
• Onderdeel van Royers porseleincollectie
• Rolwagen
• Op de bodem in potlood: ‘No 23’ Betekenis niet bekend
Ossen en hoogwaardigheidsbekleders nemen een belangrijke plaats in op het Overgansporselein van Royer. In dit geval is het waarschijnlijk een verbeelding van het verhaal van Li Mi (582-619), een generaal in de Sui-periode, die zijn functies had neergelegd en graag rondreisde. Hij bereed een buffel en las terwijl hij reisde. Op deze vaas is de scene afgebeeld waarin hij de geleerde bestuurder Yang Su ontmoette en bij die gelegenheid zijn favoriete boek (Book of Han Dynasty) aan de horen van de os hing. Hier (op de vaas) heeft hij het boek nog net in zijn hand. De boodschap van het verhaal is dat de ijver en studieuze instelling van Li Mi bewonderenswaardig en voorbeeldig waren. Het thema is ook in de schilderkunst bekend. Een bekende schildering toegeschreven aan Huang Shen (1687-1772, dus later dan deze vaas) bevindt zich in de Freer Gallery in Washington.
De voorstelling is voor een deel zeer vergelijkbaar met die op een vaas in de Butler collectie [Canepa en Butler 2021, afb. III.2.41]. De rolstoel, ossen en figuren zijn zeer vergelijkbaar, maar niet identiek, maar dat geldt wel voor een deel van de achtergrond-bergen. Dat geeft een idee van de werkwijze in de decoratieateliers. Vaker is al vastgesteld dat er nauwelijks precieze voorbeelden in prent zijn teruggevonden. De schilders waren blijkbaar zo goed dat ze wel inspiratie konden gebruiken, maar geen dwingend voorbeeld nodig hadden. Voor bepaalde elementen en bepaalde figuren moeten echter wel degelijk voorbeeld-tekeningen of -prenten gecirculeerd hebben, want die zijn plotseling wél identiek in verschillende stukken. Misschien waren dat de onderdelen van de beschildering die aan beginners werd overgelaten.
Bronnen:
Ni Yibin, Kantu shuo ci [Looking at pictures and explaining porcelains]. Beijing: Zhonghua shuju, 2008,pp. 77-86; https://tutuhaoyi.com/figures-stories/li-mi-hanging-his-books-on-his-ox-horns/.
Teresa Canepa and Katharine Butler, Leaping the dragon gate: the Sir Michael Butler collection of seventeenth-century Chinese porcelain, Londen, 2021.
...; collection Jean Theodore Royer (1737-1807), The Hague;{Note RMA.} bequeathed by his widow to King William I, 1814;{Note RMA.}; transferred to the Royal Cabinet of Curiosities, The Hague, 1816;{Note RMA.} from whom transferred to the museum, 1885