Bezoekers op de…

Christiaan Andriessen, 1808, tekening, RP-T-1950-94

Publiek tijdens een tentoonstelling in het Koninklijk Paleis op de Dam. Met opschrift: Uit kunstliefde wordt men hier plat gedrongen. De 3e dag der Expositie op het Paleis.

Vouwwaaier met blad van papier…

anoniem, ca. 1765 - ca. 1780, vouwwaaier, BK-1978-315-A

In het medaillon rechts twee putti met brandende toortsen en in het linker medaillon een klassiek geklede vrouw met liefdes- of huwelijkskransen. Fijn gesneden montuur versierd met liefdessymboliek. Rechter buitenbeen: altaar met twee duiven, brandende toorts, liggend beest, staf, trofee met luit,…

Archiefkast van de Staten Generaal

anoniem, 1600 - 1699, meubilair, BK-16464

Archiefkast met twee deuren, ieder door raamwerk in vier panelen verdeeld. De midden- en hoekstijlen aan de voorzijde zijn gecanneleerd. Inwendig draagt de kast vijfendertig laden en vijf laden van een groter formaat, alsmede een binnenkast die afzonderlijk afgesloten kan worden. Op het voorbord der…

Kunstkabinet

anoniem, ca. 1627 - ca. 1630, meubilair, BK-NM-7325

Rechthoekige kunstkast belijmd met ebbenhout, met afgeschuinde hoeken en staande op een breder voetstuk op een onderstel met op de hoeken voeten, versierd met kwabornament. Het voetstuk vertoont rondom liggende ruitvormige kussens afgewisseld door gladde velden met robbellijsten. Het kastje heeft…

Lijkstatie van prins Maurits in…

Gillis van Scheyndel (I), 1625 - 1626, prent, RP-P-OB-15.078

De begrafenisstoet van prins Maurits te Delft op 16 september 1625. Grote voorstelling van de ceremonie, bestaande uit 4 te monteren bladen, een titel en bijbehorende tekstblaadjes (genummerd 1-12). Dit is het blad rechtsboven, met de Nieuwe Kerk en andere gebouwen aan de Grote Markt te Delft, in de…

O Grave, where is thy Victory?

Jan Toorop, 1892, tekening, RP-T-1960-243

Twee vrouwen halen de doorntakken weg die een stervende (of dode) man overwoekeren. De man ligt naast een geopend graf.

Fries met de triomf van de Liefde

Meester van de Dobbelsteen, naar Rafaël, ca. 1530 - ca. 1560, prent, RP-P-OB-38.567

Een fries met een optocht van naakte putti. In het midden Amor met twee fakkels op een strijdwagen getrokken door twee geiten. Daaromheen putti met dieren en trompetten. Rechts loopt een leeuw en een putto met een luit in zijn armen.

Portret van Arnold Tholinx

Rembrandt Harmensz. van Rijn, 1654 - 1658, prent, RP-P-OB-577

Zelfportret met baret en…

Rembrandt Harmensz. van Rijn, 1630, prent, RP-P-OB-697