Zoek in Rijksstudio
Zelfportret als de apostel Paulus
Rembrandt van Rijn, 1661, schilderij, SK-A-4050
Rembrandt is hier ongeveer 55 jaar oud. Hij heeft zichzelf voorgesteld als de apostel Paulus, te herkennen aan diens vaste attributen: een manuscript en een zwaard, waarvan het handvat uit zijn mantel steekt. Dit zelfportret is typerend voor Rembrandts late schilderstijl: hij liet de structuur van…
Te zien in de Eregalerij
De waardijns van het Amsterdamse…
Rembrandt van Rijn, 1662, schilderij, SK-C-6
Staalmeesters controleerden de kwaliteit van geverfd laken. Rembrandt portretteerde hen in actie, alsof zij opkijken van hun werk. Eén meester staat op of gaat net zitten, waardoor niet alle hoofden zich op één lijn bevinden. Deze slimme ingreep, de vlotte penseelstreken en de subtiele lichtval…
Te zien in de Eregalerij
De Singelbrug bij de Paleisstraat…
George Hendrik Breitner, 1898, schilderij, SK-A-3580
Breitner maakte vaak zelf foto’s als voorbereiding op zijn schilderijen. Ook van dit schilderij is een aantal van zulke voorstudies bekend. De manier waarop de vrouw recht op ons af loopt en de afsnijding van het beeld doen heel fotografisch aan. Aanvankelijk was hier een dienstmeid geschilderd,…
Te zien in zaal 1.18
Zelfportret
Rembrandt van Rijn, ca. 1628, schilderij, SK-A-4691
Onervaren als hij was, schuwde de jonge Rembrandt het experiment niet. In dit vroege zelfportret liet hij het licht langs zijn rechterwang schampen. De rest van het gezicht is in schaduwen gehuld. Het duurt even voordat de beschouwer beseft dat de kunstenaar hem scherp aankijkt. Met de achterkant…
Te zien in zaal 2.8
Galante conversatie, bekend als ‘De…
Gerard ter Borch (II), ca. 1654, schilderij, SK-A-404
Een man van de wereld, misschien een militair, kijkt vol belangstelling naar het staande meisje in de prachtige satijnen jurk. Vroeger werd gedacht dat zij vader en dochter waren. Maar misschien is de man de aanbidder van het meisje en is de oudere dame aanwezig als chaperonne. De jonge vrouw…
Te zien in zaal 2.25
Stilleven met kazen
Floris Claesz. van Dijck, ca. 1615, schilderij, SK-A-4821
Op het kostbare damasten tafelkleed liggen etenswaren uitgestald: fruit, brood, kaas. In de 17de eeuw werd zo'n schilderij een ‘ontbijtgen’ genoemd. Uitbundige kleuren steken helder tegen elkaar af. De voorwerpen zijn zorgvuldig gerangschikt. Van Dijck koos een hoog standpunt zodat alles op tafel…
Te zien in de Eregalerij
Portret van een stel,…
Frans Hals, ca. 1622, schilderij, SK-A-133
Deze schatrijke Haarlemse koopman en zijn echtgenote lieten zich op een opvallende manier portretteren door hun vriend Frans Hals. Het is bijzonder dat een echtpaar in de 17de eeuw gezamenlijk op een schilderij staat, zeker in zo’n nonchalante houding. Hals verwerkte allerlei liefdessymbolen in…
Te zien in Philipsvleugel, zaal 1.3
Een pelikaan en ander gevogelte bij…
Melchior d'Hondecoeter, ca. 1680, schilderij, SK-A-175
Melchior d’Hondecoeter specialiseerde zich in het weergeven van vogels. Hier schilderde hij een pelikaan, verschillende soorten eenden, een kasuaris (links), een flamingo en een Afrikaanse kroonkraanvogel. D’Hondecoeter maakte dit schilderij in opdracht van stadhouder Willem III en zijn vrouw Mary.…
Te zien in zaal 2.22
De zielenvisserij
Adriaen Pietersz. van de Venne, 1614, schilderij, SK-A-447
Op de rivier vissen protestanten (links) en katholieken (rechts) naar aanhangers. Dat de strijd tussen katholieken en protestanten ook een politieke machtsstrijd was, blijkt uit de aanwezigheid van de machthebbers op beide oevers. Links: stadhouder prins Maurits en zijn broer Frederik Hendrik met…
Te zien in zaal 2.5