De zeven werken van barmhartigheid

Meester van Alkmaar, 1504, schilderij, SK-A-2815

Een Hollandse stad vormt het decor voor een beeldverhaal dat laat zien hoe een goed christen hulpbehoevende mensen moet helpen. Christus staat in bijna elk tafereel tussen de toeschouwers. De scènes geven een indruk van de stedelijke samenleving omstreeks 1500. Tijdens de Beeldenstorm van 1566,…

Te zien in zaal 0.4

De zielenvisserij

Adriaen Pietersz. van de Venne, 1614, schilderij, SK-A-447

Op de rivier vissen protestanten (links) en katholieken (rechts) naar aanhangers. Dat de strijd tussen katholieken en protestanten ook een politieke machtsstrijd was, blijkt uit de aanwezigheid van de machthebbers op beide oevers. Links: stadhouder prins Maurits en zijn broer Frederik Hendrik met…

Te zien in zaal 2.5

Een molen aan een poldervaart,…

Paul Joseph Constantin Gabriël, ca. 1889, schilderij, SK-A-1505

‘Ons land is gekleurd-sappig-vet. (...) ik herhaal het, ons land is niet grijs zelfs niet bij grijs weer, de duinen zijn ook niet grijs’, schreef Constant Gabriël in een brief. In tegenstelling tot veel schilders van de Haagse School schilderde hij graag een mooie zomerdag. Op dit schilderij staan…

Te zien in zaal 1.18

Een pelikaan en ander gevogelte bij…

Melchior d'Hondecoeter, ca. 1680, schilderij, SK-A-175

Melchior d’Hondecoeter specialiseerde zich in het weergeven van vogels. Hier schilderde hij een pelikaan, verschillende soorten eenden, een kasuaris (links), een flamingo en een Afrikaanse kroonkraanvogel. D’Hondecoeter maakte dit schilderij in opdracht van stadhouder Willem III en zijn vrouw Mary.…

Te zien in zaal 2.22

Marten Soolmans

Rembrandt van Rijn, 1634, schilderij, SK-A-5033

Oopjen Coppit

Rembrandt van Rijn, 1634, schilderij, SK-C-1768

Madonna van nederigheid

Fra Angelico, ca. 1440, schilderij, SK-A-3011

As a Dominican monk, artist Fra Angelico was able to avoid the strict rules of the Florentine guilds. That allowed him to develop his own personal style: remarkably realistic, with big forms and a rather sweet quality derived from the older painting traditions of Siena and Florence.

Te zien in zaal 0.2

Vierkante man

Karel Appel, 1951, schilderij, SK-A-5002

Deze figuur past maar ternauwernood op het vierkante doek. Hij loenst een beetje met zijn rode en groene ogen en zijn blauwe mond staat wijd open. Zijn hoofd is veel te groot, zijn lichaam is veel te klein en zijn armen en benen zijn veel te kort, maar met zijn woest gekleurde lichaam en forse…

Te zien in zaal 3.3

Gezicht op de Gouden Bocht in de…

Gerrit Berckheyde, 1671 - 1672, schilderij, SK-A-5003

We kijken naar de situatie kort voor 1672. De crisis van dat jaar is nog niet uitgebroken en er zijn nog volop bouwactiviteiten. Op de achtergrond staat een huis in de steigers, ter hoogte van de Spiegelstraat werkt men aan de bestrating en her en der ligt bouwmateriaal. De veelal strakke,…

Te zien in zaal 2.27

Vrouw met brede hoed

Caesar Boëtius van Everdingen, ca. 1645 - ca. 1650, schilderij, SK-A-5005

Dit meisje met haar exotische breedgerande zonnehoed en suggestief ontblote schouder is naaste familie van de verleidelijke herderinnetjes die zo vaak voorkomen in de Hollandse schilderkunst. Ze biedt de toeschouwer haar mandje met vruchten aan: de erotische boodschap is onmiskenbaar. Het…

Te zien in zaal 2.11