Zoek in Rijksstudio
De zielenvisserij
Adriaen Pietersz. van de Venne, 1614, schilderij, SK-A-447
Op de rivier vissen protestanten (links) en katholieken (rechts) naar aanhangers. Dat de strijd tussen katholieken en protestanten ook een politieke machtsstrijd was, blijkt uit de aanwezigheid van de machthebbers op beide oevers. Links: stadhouder prins Maurits en zijn broer Frederik Hendrik met…
Te zien in zaal 2.5
Zelfportret
Rembrandt van Rijn, ca. 1628, schilderij, SK-A-4691
Onervaren als hij was, schuwde de jonge Rembrandt het experiment niet. In dit vroege zelfportret liet hij het licht langs zijn rechterwang schampen. De rest van het gezicht is in schaduwen gehuld. Het duurt even voordat de beschouwer beseft dat de kunstenaar hem scherp aankijkt. Met de achterkant…
Te zien in zaal 2.8
Stilleven met vergulde bokaal
Willem Claesz. Heda, 1635, schilderij, SK-A-4830
Willem Heda schilderde veertig jaar lang uitsluitend stillevens. Zijn werk onderscheidt zich van stillevens van tijdgenoten: de kleuren zijn zachter, koeler en harmonieuzer. Een heldergele citroenschil vormt het enige kleuraccent. Met dit werk toont Heda zich een meester in het weergeven van…
Te zien in de Eregalerij
Stilleven met asperges
Adriaen Coorte, 1697, schilderij, SK-A-2099
Coorte vervaardigde vooral kleine stilleventjes met een intiem karakter. Door hun eenvoudige onderwerpen - asperges of besjes – staken zijn schilderijtjes scherp af tegen de grote pronkstillevens die in de mode waren. Daarop ging het juist om de overdaad aan kostbare spullen en etenswaren, terwijl…
Te zien in zaal 2.24
De buitenpartij
Dirck Hals, 1627, schilderij, SK-A-1796
Dirck Hals schilderde voornamelijk vrolijke gezelschappen, waarin hij vaak onopvallend een moralistische boodschap verwerkte. In dit schilderij - een op het oog frivole partij - verbeeldt het geketende aapje op de voorgrond de mens die in zonde leeft en zich daarvan niet kan losmaken. Zo wordt de…
Te zien in zaal 2.6
Stilleven met kazen
Floris Claesz. van Dijck, ca. 1615, schilderij, SK-A-4821
Op het kostbare damasten tafelkleed liggen etenswaren uitgestald: fruit, brood, kaas. In de 17de eeuw werd zo'n schilderij een ‘ontbijtgen’ genoemd. Uitbundige kleuren steken helder tegen elkaar af. De voorwerpen zijn zorgvuldig gerangschikt. Van Dijck koos een hoog standpunt zodat alles op tafel…
Te zien in de Eregalerij
Portret van een vrouw, mogelijk…
Rembrandt van Rijn, 1639, schilderij, SK-C-597
Maria Trip, een rijke Amsterdamse koopmansdochter, was twintig toen Rembrandt haar portretteerde. De kunstenaar plaatste Maria in een stenen boog en besteedde veel aandacht aan de lichtreflecties, haar modieuze jurk en sieraden. De kostbare kleding is afgewerkt met stroken goudkant en Maria draagt…
Te zien in zaal 2.8
Interieur van de Sint-Odulphuskerk…
Pieter Jansz. Saenredam, 1649, schilderij, SK-C-217
De katholieke Sint-Odulphuskerk was in het begin van de Opstand tegen het Spaanse gezag in protestantse handen overgegaan. In de kerk vindt een kerkdienst plaats. De kerkgangers luisteren naar de predikant rechts in de preekstoel. De preek is in de protestantse eredienst het belangrijkste onderdeel…
Te zien in zaal 2.14
Winterlandschap met schaatsers
Hendrick Avercamp, ca. 1608, schilderij, SK-A-1718
Hendrick Avercamp maakte van het winterlandschap een zelfstandig onderwerp. Typerend voor zijn vroege landschappen is de hoge horizon. Deze stelde Avercamp in staat veel aandacht te besteden aan de tientallen figuurtjes op het ijs. Vanuit een vogelvluchtperspectief gaf hij veel amusante details…
Te zien in zaal 2.6