Allegorische overwinning van de…

Philibert Bouttats (II), 1686, prent, RP-P-1907-2926

De profeet Mohammed, geketend aan de duivel, verschijnt voor een groep Ottomanen die de Hongaarse leider Imre Thököly aan het ketenen en het besnijden zijn. Boven hun hoofden vluchten de allegorische personificaties van alle ketterijen voor het licht van de Rooms-Katholieke kerk. Links van de prent…

Allegorie op de Vrede van…

Wenceslaus Hollar, naar Cornelis Schut (I), 1648, prent, RP-P-OB-11.687

Allegorie op de Vrede van Westfalen, 1648. Centraal zit de naakte personificatie van de Vrede, achter haar Oorlog (Bellona). Om haar heen verschillende andere allegorische figuren zoals Overvloed, Afgunst en Waarheid (?). Onder de voorstelling een Frans vers van zes regels.

Allegorie op het Eeuwig Edict, 1577

Jacob de Gheyn (I), 1577, prent, RP-P-1978-79

Gevleugelde vrouwelijke personificatie van de Vrede vertreedt onder haar voeten de Tweedracht op de grond liggend tussen wapentuig. Staande voor een monumentaal bouwwerk met fries en obelisken (waarvan één afbrokkelt), in de wolken twee putti met een krans van olijftakken rond de titel. Met…

Theater van het Geweld, 1577

Jacob de Gheyn (I), 1577, prent, RP-P-1978-76

Toneel met de heerschappij van Geweld en Tweedracht allegorisch verbeeld als een strijd tussen goed en kwaad, gadegeslagen door de bevolking van het land. In de wolken personificaties van Rechtvaardigheid (Justitia), Tijd (Tempus) en Slechte Faam (Infama). In de voorstelling cartouches met de naam…

Paniek onder de Duitse soldaten…

Wierix, naar Maerten de Vos, 1578, prent, RP-P-1968-169

Paniek onder de Duitse soldaten door de aankomst van enkele schepen van de prins van Oranje, 2 augustus 1577. Soldaten met hun buit op straat voor het Oosters Huis. Voorstelling in een rond medaillon met ornamentale allegorische omlijsting met bovenaan de zittende vrouwelijke personificaties van…

Allegorie op de Vrede van…

Wenceslaus Hollar, naar Cornelis Schut (I), 1648, prent, RP-P-OB-77.028

Allegorie op de Vrede van Westfalen, 1648. Centraal zit de naakte personificatie van de Vrede, achter haar Oorlog (Bellona). Om haar heen verschillende andere allegorische figuren zoals Overvloed, Afgunst en Waarheid (?). Onder de voorstelling een Frans vers van zes regels.

Bourse, Liedekercke en Roeck…

Wierix, naar Maerten de Vos, 1578, prent, RP-P-1968-167

Bourse, Liedekercke en Roeck bevestigen hun eed, 2 augustus 1577. De drie heren omringd door soldaten leggen een eed af. In de wolken een engel met lauwerkrans en palmtak. Voorstelling in een rond medaillon met ornamentale allegorische omlijsting met bovenaan de zittende vrouwelijke personificaties…

Het verbond tussen Liedekercke,…

Wierix, naar Maerten de Vos, 1578, prent, RP-P-1968-166

Het verbond tussen Liedekercke, Roeck en Bourse, om de Citadel van Antwerpen te veroveren, 1 augustus 1577. Interieur waarin de drie mannen een eed afleggen. Links Trouw (Fiducia) en Liefde (Charitas), in de wolken de triomfwagen van Venus. Voorstelling in een rond medaillon met ornamentale…

Allegorie op de Vrede van…

Wenceslaus Hollar, naar Cornelis Schut (I), 1648, prent, RP-P-1926-236

Allegorie op de Vrede van Westfalen, 1648. Centraal zit de naakte personificatie van de Vrede, achter haar Oorlog (Bellona). Om haar heen verschillende andere allegorische figuren zoals Overvloed, Afgunst en Waarheid (?). Met handgeschreven opschrift.

Onderhandelingen met de Duitse…

Wierix, naar Maerten de Vos, 1578, prent, RP-P-1968-168

Onderhandelingen tussen Liedekercke, Roeck en Bourse en de Duitse commandanten over een afkoopsom voor het vertrek van het Duitse garnizoen, 2 augustus 1577. Groep mannen staande in overleg, op de achtergrond de citadel. In de wolken de personificatie van Gods bestraffing. Voorstelling in een rond…