Middag

anoniem, naar Johann Sadeler (I), naar Dirck Barendsz., 1667 - 1736, prent, RP-P-OB-102.928

In de wolken de naakte Apollo als personificatie van de middag. Rond zijn hoofd de zon. Onder hem een middaglandschap met mensen die in de schaduw schuilen voor de zon. De mensen slapen of drinken.

Avond

anoniem, naar Johann Sadeler (I), naar Dirck Barendsz., 1667 - 1736, prent, RP-P-OB-102.929

In de wolken de naakte Vespera, de personificatie van de avond. Op haar hoofd een maansikkel. Onder haar een landschap in de avond met op de voorgrond enkele stropers. Ze zoeken vogels die in hun netten verstrikt zijn geraakt. Op de achtergrond keren arbeiders terug naar huis na een dag te hebben…

Dageraad

anoniem, naar Johann Sadeler (I), naar Dirck Barendsz., 1667 - 1736, prent, RP-P-OB-102.927

De gevleugelde Aurora, de personificatie van de dageraad in de wolken. Ze verjaagt de nacht. Op haar hoofd een ster. Onder haar een ochtendlandschap met jagers op pad. Rechts op de achtergrond vissers op zee.

Nacht

anoniem, naar Johann Sadeler (I), naar Dirck Barendsz., 1667 - 1736, prent, RP-P-OB-102.930

De slapende Nox, de personificatie van de nacht. Uit zijn mond ontsnapt een wolk van duisternis. Naast hem een uil, een vleermuis en een rat. Links een verliefd paar. Op de achtergrond brengt een gemaskerde man een gesluierde vrouw naar een tempel.

Laatste Oordeel

Johannes Wierix, naar Michelangelo, naar Martino Rota, 1549 - voor 1579, prent, RP-P-OB-66.856

Christus treedt op als rechter. Hij staat op een wolk naast Maria. Met zijn geheven arm maakt hij een dreigend gebaar. Hij wordt omringd door groepen met cherubijnen, heiligen en apostelen. Geheel onderaan de verdoemden die door duivels meegenomen worden naar de hel en daar worden gefolterd. Charon…