Model van een wagen

's Lands Werf Amsterdam (mogelijk), ca. 1797 - ca. 1801, demonstratiemodel, NG-MC-73

Model van een wagen op vier wielen. De voorste twee wielen kunnen draaien. De wagen heeft geen vloer, maar wel een braadspil voor en achter; van de windbomen ontbreken er een aantal.

Model van het droogdok te…

's Lands Werf Vlissingen (mogelijk), naar John Perry, ca. 1783, demonstratiemodel, NG-MC-2

Gepolychromeerd constructiemodel van een droogdok met daarin een driemaster. De wanden zijn open, zodat de heifundering te zien is; aan één zijde is de vloer weggelaten, waardoor het onderliggende lattenwerk zichtbaar wordt. Eén eind is voorzien van gebogen sluisdeuren, bediend met palen aan…

Model van een artilleriekraan

anoniem, ca. 1800 - ca. 1830, demonstratiemodel, NG-MC-42

Zeer fraai constructiemodel van een kraan, in zijn geheel draaiend om een verticale as. Het takel, op de windas van de tredmolen bevestigd, loopt via een tussenschijf naar een schijf in de top, naar beneden door een takelblok met een loden gewicht, en terug naar de top.

Model van een dwarsdoorsnede van de…

anoniem, ca. 1740 - ca. 1785, demonstratiemodel, NG-MC-113

Model van een dwarsdoorsnede van een romp bij het grootspant over de lengte van vier spanten, van buiten beplankt en van binnen gewegerd. De kiel is samengesteld uit binnenkiel, loze kiel en planken tegen de zijkanten. Het zaadhout is vervangen door twee bijzaadhouten. De spanten bestaan uit…

Model van een baggermolen

anoniem, ca. 1800, scheepsmodel, NG-MC-28

Model van een overkapte ketting-baggermolen met op het achterdek gesitueerde rosmolen. De ketting wordt aangedreven met een raderwerk, dat ook een windas benedendeks voor het ankertouw aandrijft, voor de voortbeweging van het vaartuig. De diepte van de bak, waarover de ketting met schoepen loopt,…

Model van een gedeelte van een…

Rijkswerf Rotterdam, Rijkswerf Amsterdam, Rijkswerf Vlissingen, ca. 1822, demonstratiemodel, NG-MC-16

Constructiemodel van het gedeelte aan landzijde van een scheepskap, op een grondplank. Het gebouw heeft een mansardedak met daklichten, aan het eind rondgebouwd in vijf delen; het heeft open wanden. De bedaking aan de rechterzijde is weggelaten. De vloer loopt af als bij een helling.

Model van een wagentje voor…

anoniem, ca. 1810, demonstratiemodel, NG-MC-59

Model van een wagentje voor het touwslaan, bestaande uit een houten frame op wielen, voorzien van een raderwerk. Het grote, dubbele wiel van het raderwerk staat in de lengterichting opgesteld en heeft een groot aantal in concentrische cirkels aangebrachte gaten voor steunen, waarop het aandrijftouw…

Model van het achterschip van een…

Rijkswerf Vlissingen, 1822, demonstratiemodel, NG-MC-97

Model van het achterschip van een linieschip van 84 stukken. Technisch model dat de constructie met het kruisverband van Sir Robert Seppings aantoont, op stapelblokken op een grondplank. Rond achterschip met zeven worpen waarop aan weerszijden vijf korte achterapostelen. Geen galerijen aangegeven.…

Model van een onvoltooid schip op…

anoniem, ca. 1697 - ca. 1718, demonstratiemodel, NG-MC-23

Gepolychromeerd model van een schip op scheepskamelen. Het scheepsmodel is een blokmodel van een schip in aanbouw, de bovenbouw is onvoltooid. Het schip heeft zes en twintig poorten op een dek, een gekroonde leeuw als schegbeeld, een gewrongen spiegel en hol wulf, hek en zijgalerijen zijn niet…

Model van de sluiting van een…

Rijkswerf Vlissingen, ca. 1856, demonstratiemodel, NG-MC-106

Model van een deel van een achterschipconstructie (stuurboord): elliptisch hek, gedeeltes van achtersteven, roersteven, wulfconstructie. In het gat voor de schroeflichtinstallatie is een zwartgeverfd sluitstuk aangebracht, dat met messing borgpennen vastgezet is; twee haken met ogen dienen voor het…