Model van een wagen

's Lands Werf Amsterdam (mogelijk), ca. 1797 - ca. 1801, demonstratiemodel, NG-MC-73

Model van een wagen op vier wielen. De voorste twee wielen kunnen draaien. De wagen heeft geen vloer, maar wel een braadspil voor en achter; van de windbomen ontbreken er een aantal.

Model van een artilleriekraan

anoniem, ca. 1800 - ca. 1830, demonstratiemodel, NG-MC-42

Zeer fraai constructiemodel van een kraan, in zijn geheel draaiend om een verticale as. Het takel, op de windas van de tredmolen bevestigd, loopt via een tussenschijf naar een schijf in de top, naar beneden door een takelblok met een loden gewicht, en terug naar de top.

Model van het achterschip van een…

Rijkswerf Vlissingen, 1822, demonstratiemodel, NG-MC-97

Model van het achterschip van een linieschip van 84 stukken. Technisch model dat de constructie met het kruisverband van Sir Robert Seppings aantoont, op stapelblokken op een grondplank. Rond achterschip met zeven worpen waarop aan weerszijden vijf korte achterapostelen. Geen galerijen aangegeven.…

Model van een onvoltooid schip op…

anoniem, ca. 1697 - ca. 1718, demonstratiemodel, NG-MC-23

Gepolychromeerd model van een schip op scheepskamelen. Het scheepsmodel is een blokmodel van een schip in aanbouw, de bovenbouw is onvoltooid. Het schip heeft zes en twintig poorten op een dek, een gekroonde leeuw als schegbeeld, een gewrongen spiegel en hol wulf, hek en zijgalerijen zijn niet…

Model van een stookinrichting voor…

Rijkswerf Rotterdam, ca. 1840, demonstratiemodel, NG-MC-54

Model van een inrichting voor het mechanisch stoken van een ketel; een bak met beweegbare bodem, bediend door een handvat met pal op een tandwiel, wordt gevuld met kolen via een klein deurtje; de bodem wordt opgekrikt en de kolen zo van onderaf naar het rooster aangevoerd; door twee beweegbare delen…

Model van de ontkoppeling van een…

anoniem, 1852, demonstratiemodel, NG-MC-144

Model van het ondergedeelte van een mast juist boven het dek, op een grondplank. De mast bestaat uit twee delen met een platte ronde schijf aan het eind, die op elkaar geplaatst zijn. Een houten klemband met ijzeren veren aan de binnenzijde en een messing beugel eromheen houdt de mastdelen op…

Model van een schipsluis

anoniem, ca. 1798, demonstratiemodel, NG-MC-11

Spantmodel van een schipdeur met drievoudige kiel, met sluisdeur. Aan de ene zijde geheel afgewerkt, de andere kant open. Aan weerszijden van een dubbele sluisdeur is een compartiment aangebracht, dat kan worden leeggepompt om de schipdeur te laten drijven.

Model van het droogdok te…

's Lands Werf Vlissingen (mogelijk), naar John Perry, ca. 1783, demonstratiemodel, NG-MC-2

Gepolychromeerd constructiemodel van een droogdok met daarin een driemaster. De wanden zijn open, zodat de heifundering te zien is; aan één zijde is de vloer weggelaten, waardoor het onderliggende lattenwerk zichtbaar wordt. Eén eind is voorzien van gebogen sluisdeuren, bediend met palen aan…

Model van een dwarsdoorsnede van de…

anoniem, ca. 1740 - ca. 1785, demonstratiemodel, NG-MC-113

Model van een dwarsdoorsnede van een romp bij het grootspant over de lengte van vier spanten, van buiten beplankt en van binnen gewegerd. De kiel is samengesteld uit binnenkiel, loze kiel en planken tegen de zijkanten. Het zaadhout is vervangen door twee bijzaadhouten. De spanten bestaan uit…

Model van een baggermolen

anoniem, ca. 1800, scheepsmodel, NG-MC-28

Model van een overkapte ketting-baggermolen met op het achterdek gesitueerde rosmolen. De ketting wordt aangedreven met een raderwerk, dat ook een windas benedendeks voor het ankertouw aandrijft, voor de voortbeweging van het vaartuig. De diepte van de bak, waarover de ketting met schoepen loopt,…