Model van een dubbelriems…

anoniem, 1795 - 1858, scheepsmodel, NG-MC-512

Uitgehold blokmodel op een standaard, één roeiriem is bewaard. Gladboordige dubbelriems sloep, platbodem met bijna vlakke zeeg, spitsgat met gebogen voorsteven en rechte vallende achtersteven. Eenvoudig roer met een helmstok die over de roerkoning past. Voorplecht, zes doften aan weerszijden met…

Model van een bankschroef

Rijkswerf Vlissingen, ca. 1830 - ca. 1858, demonstratiemodel, NG-MC-529

Houten model van een smeedijzeren parallelbankschroef. De aangesmede staart maakt het mogelijk hem stevig aan de poot van de werkbank vast te klemmen met een ingeslagen kram. Schaal 1:2 (afgeleid).

Model van een stookinrichting voor…

Rijkswerf Rotterdam, Edward Godson, ca. 1840, demonstratiemodel, NG-MC-531

Model van een inrichting voor het mechanisch stoken van een ketel; een bak met beweegbare bodem, bediend door een handvat met pal op een tandwiel, wordt gevuld met kolen via een klein deurtje; de bodem wordt opgekrikt en de kolen zo van onderaf naar het rooster aangevoerd; door twee beweegbare delen…

Model van een scheprad

François Wathier, 1834, demonstratiemodel, NG-MC-536

Model van een scheprad met negen bewegende borden. Het model is zwart en wit beschilderd. Een excentrisch wiel, lopend op drie kleine wielen tegen de scheepswand, beweegt de borden, die ieder op een eigen as gemonteerd zijn. Het model kan met een zwengel bewogen worden. Schaal 1:20 (afgeleid).

Model van een ontkoppeling voor…

Koninklijke Fabriek P. van Vlissingen & Dudok van Heel, Grantham, ca. 1840, demonstratiemodel, NG-MC-543

Model van de ontkoppeling van de krukas van een scheprad, op een grondplank. De pen van de kruk valt in een holle bus in het oog van de kruk van de rader-as, die losgeschroefd kan worden en verwijderd en daarmee de as ontkoppelt. Bij iedere slag beweegt de pen van de kruk daarna vrij door de gleuf…

Model van een ontkoppeling voor…

D. van den Bosch, 1842, demonstratiemodel, NG-MC-548

Model van de ontkoppeling van de krukas van een scheprad, op een grondplank. Krukas en rader-as zijn verbonden door een verbindingsstuk, een zogenaamde sleper of draailink, die enige onzuiverheid in de uitlijning van de assen toelaat. De sleper kan uit elkaar genomen worden en het stuk aan de…

Model van een buitendraagtoestel…

anoniem, ca. 1830 - ca. 1845, demonstratiemodel, NG-MC-550

Model van een deel van de scheepshuid met een buitendraagtoestel voor de rader-as. Het kussenblok voor de as rust op een platform, dat door drie knieën wordt ondersteund. Twee driehoekige zijpanelen beschermen het blok tegen spattend water. Het kussenblok bestaat uit een slede, kegge en de…

Model van een schroeflichttoestel

H. Huijgens, naar anoniem, 1853 - 1856, demonstratiemodel, NG-MC-562

Model van een schroefkoker tussen achtersteven en roersteven, met een deel van de kiel. Het schroeflichttoestel bestaat uit een los frame met een gewone tweebladige schroef, dat in de koker op en neer gehesen kan worden aan een touw, dat loopt over twee schijven boven in de schroefkoker en twee…

Model van een ventilator

anoniem, 1800 - 1850, demonstratiemodel, NG-MC-567

Model van een ventilator, werkend als een dubbele blaasbalg. In het grote rechthoekige compartiment wordt een plank, die met scharnieren op halve hoogte tegen de korte voorkant is bevestigd, met een hendel op en neer bewogen; de twee helften waarin het compartiment door de plank worden verdeeld…

Model van een scheepskombuis

anoniem, De Coninck, 1800 - 1858, demonstratiemodel, NG-MC-574

Model van een scheepskombuis, zwart geverfd. Het is een kubusvormig bouwsel met een oven aan de voorkant en een schoorsteen aan de achterkant. Twee bakken, waarvan er een twee compartimenten heeft, hangen bovenin; zij hebben ronde openingen bovenin. Een apart compartiment, waarin langs een opening…