Vrouw in een huik

Gesina ter Borch, ca. 1652, tekening, BI-1890-1952-8

Profiel van een staande vrouw in een huik naast een liefdesklacht op de melodie van 'Wie wil mee seeuart vaeren op het schippien van rein uijt'.

Heer die een bal gooit en een dame

Gesina ter Borch, ca. 1652 - ca. 1653, tekening, BI-1890-1952-19

Heer die een bal gooit en een dame die hem de rug toekeert. Het gooien van de bal die niet teruggegooid wordt is een metafoor voor zijn onbeantwoorde liefde. Liefdesklacht van vijf coupletten van negen regels, op de wijs van Petite Roijale.

Herder knielend voor een herderin

Gesina ter Borch, ca. 1652 - ca. 1653, tekening, BI-1890-1952-21

Herder knielend voor herderin Amaril naast een pastoraal gedicht op de melodie van Corante burbun.

Boerenpaar, van achteren

Gesina ter Borch, 1653, tekening, BI-1890-1952-33

Boerenpaar in gesprek op een heuvel onder een gedicht met lofbetuigingen aan een vrouw, zonder aangegeven melodie.

Staande dame

Gesina ter Borch, ca. 1654, tekening, BI-1890-1952-52

Staande dame naast gedicht in dialoogvorm (samen-spraeck).

Dame en heer in gesprek

Gesina ter Borch, ca. 1654, tekening, BI-1890-1952-57

Dame en heer in gesprek naast liefdesklacht op de melodie van Tweede Carileen.

Twee heren en een boerenmeisje

Gesina ter Borch, ca. 1654, tekening, BI-1890-1952-64

Twee heren en een boerenmeisje onder een gedicht op de melodie van Rosemont die lach gedoken. In het gedicht richten de heren zich tot Cupido omdat hij hen beide op hetzelfde wispelturige meisje verliefd heeft laten worden.

Vier pastorale figuren in een…

Gesina ter Borch, ca. 1654, tekening, BI-1890-1952-69

Vier pastorale figuren in een landschap onder een gedicht op de melodie van Vrindinne, ghij die de schoonste sijt. Het gedicht gaat over het contrast tussen de luxe aan het hof en de pastorale eenvoud. Onderaan heeft Gesina twee regels toegevoegd.

Staande officier, van achteren

Gesina ter Borch, ca. 1654 - ca. 1658, tekening, BI-1890-1952-76

Staande officier naast liefdesklacht zonder aangegeven melodie.

Twee vrouwen die was aanstampen

Gesina ter Borch, naar anoniem, ca. 1652 - ca. 1653, tekening, BI-1890-1952-14

Twee vrouwen die staand in een tobbe de was aanstampen, met daaronder het lied dat wasvrouwen zongen.