Rotterdam tijdens de overgave

anoniem, 1940, foto, NG-2007-5-16

Een vijftal Duitse militairen staan met de Nederlandse sergeant-majoor Van Ommering, met de witte vlag, in de Van der Takstraat in Rotterdam. Het is omstreeks 1600 uur in de middag van de 14de mei, kort na het Duitse bombardement. Kapitein Backer en Kolonel Scharroo zijn op dat moment bij de Duitse…

Gezicht op de hoek Rederijstraat…

anoniem, 1940, foto, NG-2007-5-30

Gezicht op de hoek Rederijstraat Boompjes met uitgebrande huizen kort na het bombardement. Rechts op de voorgrond een Duitse militair.

Portret van Jan Scharp op 58-jarige…

Joannes Bemme, naar J. Smits, in of na 1814, prent, RP-P-1907-2973

Portret van de oranjegezinde predikant Jan Scharp op 58-jarige leeftijd, in ovaal naar links.

Laatste Avondmaal

Nicolaes de Bruyn, 1632, prent, RP-P-OB-16.205

Christus en zijn leerlingen rondom een tafel. Christus zegent het eten. Een duiveltje trekt aan Judas zijn kleed.

Doek met titel vastgehouden door…

Cornelis van Dalen (I), 1643, prent, RP-P-1886-A-10396

Portret van Nicolaas Messchaert

Johannes Philippus Lange, naar Willem de Visser, 1834, prent, RP-P-1907-3217

Portretbuste naar rechts van Nicolaas Messchaert, doopsgezind predikant te Rotterdam, blootshoofds en met bef.

Een man haalt een emmer water voor…

Joannes Bemme, naar Jan Anthonie Langendijk Dzn, 1802, prent, RP-P-BI-826A

Venus en Mars

anoniem, naar Peter Paul Rubens, 1650 - 1750, prent, RP-P-1908-1958

Het overspel van Mars en Venus. Venus en putti ontdoen Mars van zijn wapenrusting. Links twee tortelduiven op een tak.

Portret van Cornelis de Gijselaar

Leendert Brasser, naar François Joseph Pfeiffer (I), 1779 - 1793, prent, RP-P-OB-26.884

Portret van Cornelis de Gijselaar, patriot en pensionaris van Dordrecht in 1779-1787, zittend met een brief in zijn hand.

Spotprent op de kunsten

Reinier van Persijn, naar Cornelis Saftleven, 1661, prent, RP-P-OB-60.218

Spotprent op de kunsten: een markplein met een man die een groot zwevend masker vasthoudt. Hij wordt omringd door mensen van diverse pluimage. Omstanders kijken vol ontzag naar het tafereel. Op de voorgrond attributen die de kunsten symboliseren, een ezel en een schedel, die verwijzen naar domheid…