Fluitglas

anoniem, naar Pieter Nolpe, ca. 1680 - ca. 1700, fluitglas, BK-KOG-117

Platte voet met omgeslagen rand. Holle, balustervormige stam met twee platte schijven. Hoge, trechtervormige kelk. Op de kelk is spiraalsgewijs een wijnrank gegraveerd. Tussen de wijnrank zijn een toekijkende boer, een dansende en pijprokende boerin en een vioolspeler met een bierpul in de hand…

Tegeltableau met 's Lands schip…

Tegelbakkerij aan de Delftschevaart, ca. 1700 - ca. 1725, tegeltableau, BK-NM-10831-A

Tegeltableau van 180 tegels (12 x 15) met een blauw geschilderd zeegezicht met 's Lands schip Rotterdam en de haringvloot. Rechtsonder, gemerkt: C:BOUMEES // TER.

Beker van kapitein Jan Danielsz van…

anoniem, 1668, beker, NG-NM-2891

Omgekeerd slank conische beker met aan de bovenzijde een versiering van bloem- en bladranken waartussen vruchtentrossen hangen. Twee horizontale banden waarop het opschrift en monogram. Aan de onderzijde midden een over een rivier (de Medway) gespannen ketting bij het plaatsje "Siattam" (Chatham)…

Tegeltableau met een zeegezicht

Tegelbakkerij aan de Delftschevaart, 1680 - 1730, tegeltableau, BK-NM-5196

Tegeltableau van 20 tegels (4 x 5) met een blauw geschilderd zeegezicht met vijf zeeschepen. Op een ton in het water, de initialen: C:BM.

Venus en Mars

anoniem, naar Peter Paul Rubens, 1650 - 1750, prent, RP-P-1908-1958

Het overspel van Mars en Venus. Venus en putti ontdoen Mars van zijn wapenrusting. Links twee tortelduiven op een tak.

Oudemannenhuis te Rotterdam, loodje…

anoniem, 1694, armenloodje, NG-VG-17-116

driehoekig loodje. Voorzijde: in ronde parelrand: duif met gespreide vleugels en stralenkrans. Keerzijde: in ronde parelrand: grote letter B tussen kleinere letters O en M boven jaartal

Spotprent op de kunsten

Reinier van Persijn, naar Cornelis Saftleven, 1661, prent, RP-P-OB-60.218

Spotprent op de kunsten: een markplein met een man die een groot zwevend masker vasthoudt. Hij wordt omringd door mensen van diverse pluimage. Omstanders kijken vol ontzag naar het tafereel. Op de voorgrond attributen die de kunsten symboliseren, een ezel en een schedel, die verwijzen naar domheid…

Geknielde man in gebed

Jan Luyken, 1693, prent, RP-P-1896-A-19368-977

Prent rechtsboven gemerkt: fol. 1.