Droevenis, haat, hoop en…

anoniem, 1540 - 1567, prent, RP-P-1932-131

Vier vrouwen die Droevenis, Haat, Hoop en Lijdzaamheid verbeelden. Droevenis en Haat smeden een hart. Onder afbeelding drie kolommen tekst in het Nederland.

Rad van fortuin als allegorie op de…

anoniem, 1550 - 1560, prent, RP-P-1932-132

Allegorie op de maatschappij waar alles draait om geld, waarin goede eigenschappen niet meer bestaan en de slechte regeren.Op een staand rad bevinden zich vier dieren die de menselijke karaktereigenschappen symboliseren. Twee goede eigenschappen, een hond (trouw) en een leeuw (edelheid) nemen het…

De valse liefde

anoniem, 1550 - 1560, prent, RP-P-1932-137

Jonge vrouw tussen een oude man van wie zij geld neemt, en een jonge man aan wie zij het geld geeft. Op de tafel voor hen liggen speelkaarten, een luit, bloemen, eten en drinken en de zak met geld. Boven hen een banderol met tekst. Boven en onder prent tekst in het Nederlands.

Ongelijke liefde

anoniem, 1540 - 1567, prent, RP-P-1932-136

Het ongelijke paar: jongeman met een oude vrouw. Zittend aan een tafel, allebei een hand in zak met geld. Onder afbeelding twee kolommen tekst in het Nederlands.

Christus aan het kruis als de Goede…

anoniem, 1550 - 1565, prent, RP-P-1988-297A

Christus aan het kruis met schaap om zijn nek. Kruis staat in omheind stuk grasland met schapen. Rondom ornamentele randen en teksten uit de bijbel in het Nederlands die gaan over de goede herder.

Enndracht maakt macht

anoniem, 1540 - 1567, prent, RP-P-1932-134

Drie mannen, een vreemde, een regent en een burger, met op de achtergrond een stad. Tekst in het Nederlands.

De zeven hoofdzonden

anoniem, 1540 - 1567, prent, RP-P-1932-133

Duivels figuur, samengesteld uit lichaamsdelen van verschillende dieren, als personificatie van de zeven hoofdzonden. Staande in een nis. De leeuwekop symboliseert de Hoogmoed, de drakenogen staan voor de Toorn, het ontbreken van de rechterhand slaat op de Gierigheid en het achterwerk van een zwijn…

Laatste Avondmaal

Monogrammist AI (16e eeuw), naar Maarten van Heemskerck, 1552, prent, RP-P-OB-2314

Christus aan tafel met de twaalf discipelen. In de kamer een altaar met erboven een voorstelling van de Joodse paasviering met Mozes. Eén regel tekst boven de prent, vier regels eronder in het Latijn.

Ongelijke liefde

anoniem, 1540 - 1567, prent, RP-P-1932-135

Het ongelijke paar: een jonge vrouw met een oude man, beide met banderol met tekst. Links en rechts van de afbeelding tekst in het Nederlands en ornamentele randen.

Minnend paar en de Dood

anoniem, naar Hans Sebald Beham, 1540 - 1567, prent, RP-P-1932-130

Kopie in spiegelbeeld. Gedrukt van twee blokken op twee bladen papier, aan elkaar bevestigd. De Dood verrast een man en vrouw. Vrouw zit nog naakt op bed, man ligt dood op de grond. Tekst in het Nederlands in vier kolommen onder afbeelding.