Mechanisch log

I. Thyssen, ca. 1860, logvin, NG-MC-1011

Mechanisch log bestaande uit een heklog in een kastje en twee logvinnen, waarvan er een met een loglijn aan de keerzijde het heklog bevestigd moet worden; de tweede logvin dient als reserve. De logvinnen zijn cylindrische drijvers met drie schroefvormige vleugels, die het heklog in de richting van…

Staande klok

Pieter van den Bergh, ca. 1780, meubilair, BK-1960-25

Staande klok in een eikenhouten kast belijmd met meerdere houtsoorten. De kast in de vorm van een Ionische zuil toont cannelures in marqueterie en een festoen. Het aan drie zijden concave voetstuk toont tussen twee overhoeks geplaatste voluutconsoles een trofee met attributen in marqueterie. De kap…

Model van een oorlogsschip van 40…

anoniem, 1738, scheepsmodel, NG-MC-498

Gepolychromeerd, geheel gedetailleerd constructiemodel in drie lagen uit elkaar te nemen, met volhout onder een dichte gladboordige huid. Acht en veertig geschutpoorten verdeeld over drie dekken. Dekken op vijf niveau's: kleine koebrug achter, onderdek, tussendek en luizenplecht, bakdek en halfdek,…

Halfmodel van een schroefstoomschip

Nederlandsche Stoomboot Maatschappij Fijenoord, 1873 - 1874, scheepsmodel, NG-MC-1273

Gepolychromeerd stapelmodel (stuurboord) van een driemast schroefstoomschip. Bijna verticale, rechte voorsteven met galjoen en krul als schegbeeld. Elliptisch hek, Mangin-schroef en roer met afgerond roerblad. Het model heeft een schoorsteen. De zeeg is nagenoeg vlak, een reehout. Rondspant. Schaal…

Tiendelige tekenschaal

D. van den Bosch, 1821, meetinstrument, NG-MC-858

Wit metalen tekenschaal van 100 mm, één op één, in een houten doosje met groen laken voering.

Model van het linieschip Neptunus…

Rijkswerf Rotterdam, 1837 - 1842, scheepsmodel, NG-MC-508

Spantmodel van de romp, in de lengte doorgesneden. Het model is van volledige beschieting voorzien en buitengewoon gedetailleerd. Zesenzeventig kanons en carronaden zijn bewaard gebleven; het model heeft zesennegentig geschutpoorten verdeeld over drie dekken. Vijf niveau's: koebrug met plaatselijk…

Model van een reddingstoestel voor…

Rijkswerf Rotterdam (toegeschreven aan), 1832, demonstratiemodel, NG-MC-846-2

Reddingstoestel voor reddingsoperaties bij schipbreuk op een strand. Het is een tweewielige wagen met de wielen in het midden; de wielen hebben zeven dubbele spaken, waaromheen schoepen zijn gemonteerd, die naar boven en beneden kunnen bewegen: deze inrichting dient waarschijnlijk om met behulp van…

Model van een hydraulische…

Rijkswerf Rotterdam, ca. 1800 - ca. 1815, demonstratiemodel, NG-MC-55

Model van een hydraulische blaasbalg op grondplank. Het bestaat uit een vat dat horizontaal is opgehangen in twee vorken en door middel van een hendel een kwart cirkel om zijn as heen en weer gedraaid kan worden. De ruimte binnenin is door een buis in de as-richting omgevormd tot een eindeloze…

Halfmodel van een schroefstoomschip

Nederlandsche Stoomboot Maatschappij Fijenoord, 1878, scheepsmodel, NG-MC-1406

Stapelmodel (stuurboord) van een driemast schroefstoomschip. Gesloten dek met achter een kleine bovencampanje; midscheeps zijn kooiverschansingen aangegeven. Klippersteven; elliptisch hek, schroefraam en roer met afgerond roerblad. De schoorsteen ontbreekt. De zeeg loopt op naar beide uiteinden,…

Halfmodel van een raderstoomschip

Rijkswerf Rotterdam, ca. 1834 - ca. 1837, scheepsmodel, NG-MC-475

Mallenmodel (stuurboord) van een driemast raderstoomschip, boven het barkhout beplankt. Elliptisch hek zonder details, roer met ronde roerkoning (Amerikaans roer). De gesloten raderkast heeft een uitzonderlijke vorm, voor hoger eindigend dan achter, en is op eenderde lengte van de voorsteven…