Zoek in Rijksstudio
De Singelbrug bij de Paleisstraat…
George Hendrik Breitner, 1898, schilderij, SK-A-3580
Breitner maakte vaak zelf foto’s als voorbereiding op zijn schilderijen. Ook van dit schilderij is een aantal van zulke voorstudies bekend. De manier waarop de vrouw recht op ons af loopt en de afsnijding van het beeld doen heel fotografisch aan. Aanvankelijk was hier een dienstmeid geschilderd,…
Te zien in zaal 1.18
De bedreigde zwaan
Jan Asselijn, ca. 1650, schilderij, SK-A-4
Met wijd uitgespreide vleugels en een gekromde hals verdedigt de zwaan haar eieren tegen een naderbij zwemmende hond. Door de vogel vanuit een laag gezichtspunt weer te geven, is zijn kracht benadrukt. De teksten op het schilderij zijn van later datum en hebben een politieke betekenis. Zij…
Te zien in de Eregalerij
Meisje in witte kimono
George Hendrik Breitner, 1894, schilderij, SK-A-3584
Geïnspireerd door Japanse prenten schilderde Breitner omstreeks 1894 minstens twaalf schilderijen van een meisje in kimono. Zij heeft steeds een andere houding en de kimono verschilt van kleur. De blikvanger hier is de geborduurde witzijden kimono met de rood afgezette mouwen en oranjekleurige…
Te zien in zaal 1.18
Het vrolijke huisgezin
Jan Havicksz. Steen, 1668, schilderij, SK-C-229
In dit huishouden hebben jong en oud uitbundig plezier: moeder en grootmoeder zingen, de kinderen maken muziek of roken, terwijl vader het glas heft. Het briefje aan de schoorsteen meldt veelzeggend ‘zo de ouden zongen, zo piepen de jongen’. Steen bracht dit spreekwoord in beeld en maakte zo…
Te zien in de Eregalerij
Een molen aan een poldervaart,…
Paul Joseph Constantin Gabriël, ca. 1889, schilderij, SK-A-1505
‘Ons land is gekleurd-sappig-vet. (...) ik herhaal het, ons land is niet grijs zelfs niet bij grijs weer, de duinen zijn ook niet grijs’, schreef Constant Gabriël in een brief. In tegenstelling tot veel schilders van de Haagse School schilderde hij graag een mooie zomerdag. Op dit schilderij staan…
Te zien in zaal 1.18
Portret van Don Ramón Satué
Francisco de Goya, 1823, schilderij, SK-A-2963
Goya dankt zijn faam aan zijn portretten van het Spaanse hof en zijn eigenaardige prentenkunst. Hij was al 76 jaar oud toen hij dit krachtige portret schilderde. Don Ramón was rechter bij het hoogste gerechtshof van CastiÏië. Door de ontspannen houding en open kraag maakt het portret een informele…
Te zien in zaal 1.13
Een schutter die een berkenmeier…
Frans Hals, ca. 1628 - ca. 1630, schilderij, SK-A-135
Deze jolige man heft het glas alsof hij ons toedrinkt. Hoewel de gangbare stijl in Hals' tijd verfijnd en gedetailleerd was, bracht hij de verf hier met snelle, maar trefzekere streken aan. Door deze schilderwijze lijkt de man echt te bewegen. Bij zijn rechterhand is dat het beste te zien.
Te zien in de Eregalerij
Schuttersmaaltijd ter viering van…
Bartholomeus van der Helst, 1648, schilderij, SK-C-2
Schutters vormden de gewapende macht van de stad. Zij waren vrijwilligers. In Amsterdam had elk stadsdeel een eigen schutterij met een eigen verenigingsgebouw. In de 17de eeuw werden die gebouwen groter en mooier. De interieurs werden versierd met groepsportretten van de leden. In 1648 legde Van der…
Te zien in zaal 2.8
Een vrolijke vioolspeler
Gerard van Honthorst, 1623, schilderij, SK-A-180
At first sight, this painting seems like a casual celebration of the good life. Wearing a lavish, possibly Italian costume, the man is leaning out of a window. He appears to be gesturing towards someone and proposing a toast. In fact, Dutch paintings like this often contain a moral: remember, there…
Te zien in zaal 2.1
Rivierlandschap met ruiters
Aelbert Cuyp, ca. 1653 - 1657, schilderij, SK-A-4118
In dit zonovergoten rivierlandschap laten reizigers hun paarden een ogenblik rusten. Aan hun oranje sjerpen zijn de ruiters te herkennen als officieren van het Hollandse leger. De steile heuvels zag Cuyp op een reis langs de Rijn tussen Nijmegen en Kleef. Waarschijnlijk maakte hij ter plekke…
Te zien in de Eregalerij