Kunstkabinet

anoniem, ca. 1627 - ca. 1630, meubilair, BK-NM-7325

Rechthoekige kunstkast belijmd met ebbenhout, met afgeschuinde hoeken en staande op een breder voetstuk op een onderstel met op de hoeken voeten, versierd met kwabornament. Het voetstuk vertoont rondom liggende ruitvormige kussens afgewisseld door gladde velden met robbellijsten. Het kastje heeft…

Stier

Hans Reisinger (toegeschreven aan), ca. 1590 - ca. 1598, beeld, BK-15397

De linkervoorpoot is geheven, de kop naar rechts gewend, waardoor zware nekplooien ontstaan; de staart slaat tegen de rechterschenkel.

Kabinet

anoniem, ca. 1660 - ca. 1670, meubilair, BK-1999-85

Kabinet met getrapte opbouw van naald-, eiken-, esdoorn- en ebbenhout en jeneverbes. Belijmd met ivoor en ebben-, letter-, olijf- en violethout, ingelegd met lapis lazuli en pietre dure plaquettes met vogels, vruchten en bloemen, zuilen van chrysopraas, beslag van verguld zilver en verguld koper.

Gezicht op Amsterdam, gezien vanaf…

anoniem, 1683 - 1700, prent, RP-P-AO-20-79-2

Gezicht op Amsterdam, gezien vanaf de Amstel. Linksboven een putto met de legenda 1-20, boven in het midden een banderol met de titel, rechtsboven een putto met de legenda 21-40. Onder de voorstelling een beschrijving Amsterdam in het Latijn (links) en in het Duits (rechts) met daartussen het wapen…

Haven van Amsterdam met het…

Johann Jakob Kleinschmidt, naar Reinier Nooms, 1697 - 1772, prent, RP-P-OB-20.516

Titelblad van de Duitse versie van de serie schepen en stadsgezichten. De kamer van de heren van het waterrecht op het Kamperhoofd en de Slijpstenenmarkt bij de haven van Amsterdam.

Blad met dieren, linksboven vogel…

Johann Carl Munck, 1750 - 1794, sierpapier (objectnaam), RP-D-00-172

In het bladmidden Adam en Eva onder…

Marx Leonhard Kauffmann, 1761 - 1772, omslag, RP-D-00-127

Blad met Lodewijk de XIVe ornament

Abraham Mieser, 1690 - 1742, sierpapier (objectnaam), RP-D-00-191

Venus en Amor met Pan

Franz Aspruck, naar Joseph Heintz (il Giovane), 1601, prent, RP-P-1900-A-21975

Venus houdt Amor in haar arm, van achteren komt Pan en grijpt naar Amors hoofd. Onder de voorstelling een opschrift in het Latijn dat verwijst naar Amors broer Anteros.