Zittende Amor

Étienne-Maurice Falconet, 1757, beeldhouwwerk, BK-1963-101

Te zien in zaal 1.9

De kunstgalerij van Jan…

Adriaan de Lelie, 1794 - 1795, schilderij, SK-A-4100

De koopman Gildemeester richtte in 1792 in zijn huis aan de Herengracht te Amsterdam twee grote vertrekken in als schilderijengalerij. Hij staat trots in het midden van de voorkamer, pratend met een van zijn gasten. De bezoekers bestuderen de beroemde werken, waaronder een Rembrandt - te zien boven…

Te zien in zaal 1.10

Portret van een lid van de familie…

Cornelis Troost, 1736, schilderij, SK-A-3948

Dit portret wekt de indruk dat wij zo bij deze man kunnen binnenwandelen om samen met hem te genieten van kunst en muziek. Op typisch 18de-eeuwse wijze is er geen afstand, het portret wekt geen ontzag. We staan oog in oog met de opgewekte persoonlijkheid van de jongeman, lid van een rijke…

Te zien in zaal 1.1

Bureau

Abraham Roentgen, ca. 1758 - ca. 1760, schrijfmeubel, BK-16676

Het bureau heeft een groot aantal verborgen vakken en laden en herbergt zelfs een uitklapbare knielbank. Het is gemaakt voor Johann Philipp von Walderdorff, aartsbisschop en keurvorst van Trier, en is bovenin versierd met diens portret en wapen. Het bureau is het rijkste pronkstuk dat ooit is…

Te zien in zaal 1.9

Schoorsteen met reliëf van Paris en…

Jan Baptist Xavery, 1739, schouw, BK-1995-3

De schoorsteen is gemaakt voor de grote zaal in het huis Rapenburg 48 te Leiden, dat werd bewoond door Diederik baron van Leyden. Xavery maakte ook een marmeren reliëf voor boven de deuren, en ontwierp vermoedelijk het decoratieve beeldhouwwerk van het plafond. Daarin bevond zich een grote…

Te zien in zaal 1.2

Stadhoudersstoel

Gerrit Hutte, 1747, armstoel, BK-NM-1315

Deze zetel werd door Willem IV gebruikt wanneer hij het Hof van Justitie op het Binnenhof in Den Haag voorzat. De stoelenmaker Hutte en de beeldhouwer Van Dijck kozen voor de ceremoniële zetel de meest extreme rococostijl. De rug wordt bekroond door de wapens van Zeeland, Holland en West-Friesland…

Te zien in zaal 1.2

Fontein en koelvat

Alger Mensma (toegeschreven aan), 1731 - 1732, fontein, BK-1963-64

De fontein en het koelvat, bedoeld om handen en glazen te wassen, vormden samen het decoratieve middelpunt van een pronkbuffet. Ze zijn beide geschonken aan Cornelis Schrijver als dank voor zijn heldendaden op zee. Daarnaar verwijzen de reliëfs met wapen, vissen, schelpen en zeegoden.

Te zien in zaal 1.1

De eerste schooldag

Jean Baptiste Vanmour, ca. 1720 - ca. 1737, schilderij, SK-A-2005

Een moeder, gevolgd door een groep vrouwen, brengt haar dochter voor het eerst naar school. Dat het Turkse vrouwen zijn, is te zien aan de kleurige kleding en de gele schoenen die moslims, in tegenstelling tot niet-moslims, volgens de kledingvoorschriften mochten dragen. Een bediende draagt het…

Te zien in zaal 1.3

Fontein en koelvat

Alger Mensma (toegeschreven aan), 1731, wijnkoeler, BK-1963-65

De fontein en het koelvat, bedoeld om handen en glazen te wassen, vormden samen het decoratieve middelpunt van een pronkbuffet. Ze zijn beide geschonken aan Cornelis Schrijver als dank voor zijn heldendaden op zee. Daarnaar verwijzen de reliëfs met wapen, vissen, schelpen en zeegoden.

Te zien in zaal 1.1

Nederlandse koopman, wellicht…

Chitqua (toegeschreven aan), ca. 1770, beeld, BK-1976-49

Van Braam Houckgeest was van 1790 tot 1795 directeur van de vestiging van de VOC in de Zuid-Chinese havenstad Kanton. Misschien liet hij op een van zijn eerdere reizen door China dit beeldje van zichzelf maken. De Chinese beeldhouwer Chitqua was een specialist in dergelijke portretten in klei,…

Te zien in zaal 1.5