De boog van Titus

Cornelis van Poelenburch, 1621, tekening, RP-T-1898-A-3724

Fries met de triomf van de Liefde

Meester van de Dobbelsteen, naar Rafaël, ca. 1530 - ca. 1560, prent, RP-P-OB-38.567

Een fries met een optocht van naakte putti. In het midden Amor met twee fakkels op een strijdwagen getrokken door twee geiten. Daaromheen putti met dieren en trompetten. Rechts loopt een leeuw en een putto met een luit in zijn armen.

De Porta Pinciana te Rome

Herman van Swanevelt, 1629 - 1641, tekening, RP-T-1902-A-4593

Triomf van de liefde

Giulio Bonasone, 1545, prent, RP-P-OB-35.343

De triomf van de liefde. Amor rijdt op een strijdwagen, getrokken door twee eenhoorns, door de wolken. Hij schiet zijn pijlen af op de naakte liefdesparen in het landschap onder hem. Midden onder ligt Amor in het water met een naakte figuur. Op de achtergrond links Apollo op zijn zonnewagen.

Gezicht op de ruïnes van het…

Nicolaes Pietersz. Berchem, 1630 - 1683, tekening, RP-T-1883-A-277

Gezicht in het Colosseum te Rome met op de voorgrond twee tekenaars, een oude herder met een kudde geiten en twee vrouwen die de was doen.

Esther voor Ahasveros

Robert van Audenaerd, naar Domenichino, 1685 - 1725, prent, RP-P-1965-215

Esther staat voor de troon van koning Ahasveros en leunt op de schouder van een van haar dienstmaagden. De koning stapt van zijn troon om haar te ontvangen. Prent uit een serie van vier voorstellingen uit het Oude Testament naar fresco's van Domenichino.

Hagar en Ismaël in de wildernis

Robert van Audenaerd, naar Carlo Maratti, 1685 - 1723, prent, RP-P-BI-144

Een engel wijst Hagar de weg naar een bron. Op de achtergrond ligt haar zoon Ismaël onder een boom op de grond. Onder de voorstelling een Latijns bijbelvers, Gen. 21, 17.

David ziet Batseba in zijn tuin…

Robert van Audenaerd, naar Carlo Maratti, 1685 - 1723, prent, RP-P-BI-149

Vanaf het balkon van zijn paleis ziet David hoe Batseba een bad neemt in zijn tuin. Zij wordt geholpen door twee bedienden. Onder de voorstelling een bijbelvers van twee regels in het Latijn.

Maria met het Christuskind

Robert van Audenaerd, naar Annibale Carracci, 1685 - 1723, prent, RP-P-BI-156

Maria met het naakte Christuskind dat een appel eet. Naast hen Johannes de Doper. Maria kijkt naar een vogeltje dat op Johannes de Dopers vinger zit.

Annunciatie

Robert van Audenaerd, naar Carlo Maratti, 1685 - 1723, prent, RP-P-BI-151

Maria zit aan een tafel en leest een boek. De engel Gabriël zweeft op een wolkenbed en brengt haar de boodschap dat zij Christus zal baren. In zijn hand houdt hij een lelie als symbool voor Marias reinheid. Boven Gabriël vliegt een duif, het symbool voor de Heilige Geest die neerdaalt op Maria.