Zoek in Rijksstudio
De molen bij Wijk bij Duurstede
Jacob Isaacksz van Ruisdael, ca. 1668 - ca. 1670, schilderij, SK-C-211
De molen is van onderaf weergegeven en steekt majestueus af tegen de donkere lucht. De gebouwen op de achtergrond zijn het kasteel en de Sint Maartenskerk van Wijk bij Duurstede, een belangrijke stad in de Gouden Eeuw. Op de voorgrond stroomt de rivier de Lek. Dit schilderij laat het ultieme…
Te zien in de Eregalerij
De Slag bij Waterloo
Jan Willem Pieneman, 1824, schilderij, SK-A-1115
Keizer Napoleon werd in de Slag bij Waterloo (1815) definitief verslagen. Dit schilderij – het grootste in het Rijksmuseum – verbeeldt de ommekeer in de strijd: de Engelse bevelhebber Wellington hoort dat Pruisische hulp onderweg is. De overwinning en het einde van twintig jaar oorlog zijn nabij. De…
Te zien in zaal 1.12
Portret van Don Ramón Satué
Francisco de Goya, 1823, schilderij, SK-A-2963
Goya dankt zijn faam aan zijn portretten van het Spaanse hof en zijn eigenaardige prentenkunst. Hij was al 76 jaar oud toen hij dit krachtige portret schilderde. Don Ramón was rechter bij het hoogste gerechtshof van CastiÏië. Door de ontspannen houding en open kraag maakt het portret een informele…
Te zien in zaal 1.13
Een schutter die een berkenmeier…
Frans Hals, ca. 1628 - ca. 1630, schilderij, SK-A-135
Deze jolige man heft het glas alsof hij ons toedrinkt. Hoewel de gangbare stijl in Hals' tijd verfijnd en gedetailleerd was, bracht hij de verf hier met snelle, maar trefzekere streken aan. Door deze schilderwijze lijkt de man echt te bewegen. Bij zijn rechterhand is dat het beste te zien.
Te zien in Philipsvleugel, zaal 1.2
Zelfportret als de apostel Paulus
Rembrandt van Rijn, 1661, schilderij, SK-A-4050
Rembrandt is hier ongeveer 55 jaar oud. Hij heeft zichzelf voorgesteld als de apostel Paulus, te herkennen aan diens vaste attributen: een manuscript en een zwaard, waarvan het handvat uit zijn mantel steekt. Dit zelfportret is typerend voor Rembrandts late schilderstijl: hij liet de structuur van…
Te zien in de Eregalerij
De waardijns van het Amsterdamse…
Rembrandt van Rijn, 1662, schilderij, SK-C-6
Staalmeesters controleerden de kwaliteit van geverfd laken. Rembrandt portretteerde hen in actie, alsof zij opkijken van hun werk. Eén meester staat op of gaat net zitten, waardoor niet alle hoofden zich op één lijn bevinden. Deze slimme ingreep, de vlotte penseelstreken en de subtiele lichtval…
Te zien in de Eregalerij
Een vrolijke vioolspeler
Gerard van Honthorst, 1623, schilderij, SK-A-180
At first sight, this painting seems like a casual celebration of the good life. Wearing a lavish, possibly Italian costume, the man is leaning out of a window. He appears to be gesturing towards someone and proposing a toast. In fact, Dutch paintings like this often contain a moral: remember, there…
Te zien in zaal 2.1
De Singelbrug bij de Paleisstraat…
George Hendrik Breitner, 1898, schilderij, SK-A-3580
Breitner maakte vaak zelf foto’s als voorbereiding op zijn schilderijen. Ook van dit schilderij is een aantal van zulke voorstudies bekend. De manier waarop de vrouw recht op ons af loopt en de afsnijding van het beeld doen heel fotografisch aan. Aanvankelijk was hier een dienstmeid geschilderd,…
Te zien in zaal 1.18
Rivierlandschap met ruiters
Aelbert Cuyp, ca. 1653 - 1657, schilderij, SK-A-4118
In dit zonovergoten rivierlandschap laten reizigers hun paarden een ogenblik rusten. Aan hun oranje sjerpen zijn de ruiters te herkennen als officieren van het Hollandse leger. De steile heuvels zag Cuyp op een reis langs de Rijn tussen Nijmegen en Kleef. Waarschijnlijk maakte hij ter plekke…
Te zien in de Eregalerij