De blinde leidt de blinde

Johann Theodor de Bry, naar Pieter van der Heyden, naar Hans Bol, 1596, prent, RP-P-BI-5204

Drie blinden in pelgrimskleding lopen achter elkaar aan. De achterste man draagt een kind in een mand op zijn rug. De voorste valt in een sloot, waarop de anderen zullen volgen (variant op bijbels spreekwoord 'indien een blinde een blinde leidt, zullen zij beiden in een put vallen' Matth. 14:15). Op…

De twistzieke vrouw

Johann Theodor de Bry, naar Johannes Wierix, naar Pieter Brueghel (I), 1596, prent, RP-P-BI-5224

Een kijvende vrouw staat voor een man die in timide houding op een stoel zit. Een 'kraaiende' kip en een 'pikkende' haan naast de stoel. De man wordt vergeleken met de kraaiende kip, waarmee de omgekeerde huiselijke situatie, waar de vrouw in plaats van de man de baas is, wordt bespot. De tekst van…

De Mosselschelp

Johann Theodor de Bry, naar Pieter van der Heyden, naar Jheronimus Bosch, 1596, prent, RP-P-BI-5199

Satire op de kerkelijke stand in de 16de eeuw. Een losbandig gezelschap van nonnen en paters zit opeengepakt in een open mosselschelp. Er wordt gegeten, gevreeën en gemusiceerd. Behalve de doedelzak worden er geen echte maar zogenaamde charivari instrumenten - hier het haardrooster en de blaasbalg -…

Dronkaard, brakend in een sloot

Johann Theodor de Bry, naar Nicolaas Braeu, naar Karel van Mander, 1596, prent, RP-P-BI-5200

Een dronken jongeman ligt brakend in een sloot. Hij wordt vastgehouden door zijn maat, die naar twee mannen wijst die op de achtergrond een grote ton bier weggedragen. Twee nuchtere tonnendragers zijn in staat een vol vat bier te dragen, terwijl een dronkaard niets (meer) kan verdragen. De moraal:…

Eierdans

Johann Theodor de Bry, naar anoniem, naar Maerten de Vos, 1596, prent, RP-P-BI-5196

Bij een herberg vindt een feest plaats. Een doedelzakspeler en twee muzikanten die keukenattributen bespelen maken muziek. In het midden danst een man de eierdans. Bij deze dans moet de speler proberen eieren, zonder ze te breken, uit een bepaalde kring te werken met zijn voeten.

Kattenconcert

Johann Theodor de Bry, naar Hans Kellerthaler, 1596, prent, RP-P-BI-5234

In het midden staat een clavichord waarin katten en honden opgesloten zitten. Het instrument wordt "bespeeld" door op hun poten te tokkelen en aan hun staarten te trekken. De nar naast het fantasieinstrument is zijn luit nog aan het stemmen. De zanger houdt zijn muziekblad ondersteboven, zodat de…

De Liefde overwint alles

Johann Theodor de Bry, naar Matthäus Greuter, 1596, prent, RP-P-BI-5195

Venus staat op de wolken en kijkt neer op de mens beneden op aarde, die zich heeft omringd met gereedschap en wapens, attributen die verwijzen naar wereldse zaken. De geblinddoekte Amor schiet een van zijn pijlen naar beneden. Het thema van dit embleem is: de liefde overwint alles en wij geven toe…

De gemolken mandenvlechter

Johann Theodor de Bry, naar Gillis van Breen, naar Pieter de Jode, 1596, prent, RP-P-BI-5213

Een mandenvlechter zit in zijn werkplaats en werkt aan een mand. Zijn vrouw, een weduwe met een kind uit haar eerste huwelijk, vraagt hem om geld dat ze vervolgens meteen doorgeeft aan haar zoontje. De jonge man is fraai gekleed en draagt een opvallende hoed met die lange veren. De bijbehorende…

Diana en Actaeon

Johann Theodor de Bry, naar Aegidius Sadeler, naar Joseph Heintz (il Giovane), in of na 1597 - ca. 1623, prent, RP-P-BI-5240

Diana neemt haar bad in een grot, omringd door haar nimfen. Middenachter verschijnt de jonge jager Actaeon met zijn honden. De nimfen proberen Diana zo goed als het gaat voor de blikken van Actaeon te beschermen. Voorstelling in cirkel, met verschillende Latijnse teksten eromheen.

Portret van Erasmus van Rotterdam

Johann Theodor de Bry, naar Albrecht Dürer, ca. 1597 - ca. 1599, prent, RP-P-1906-1462

Borstbeeld van Erasmus van Rotterdam schrijvend aan een lessenaar. Met randschrift in sierlijst met insecten, bloemen en twee putti.